19.10.2021 Ajoneuvot Mitä pienempi edellä, sitä isompi perässä – ainakin päivitetyn Ford Focuksen kohdalla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vähän aikaa sitten Ford esitteli päivitetyn version Fiestasta. Nyt saamme nähdä hyvinkin samanhenkisen päivityksen Focuksessa. Facelift eli kasvojenkohotus on uuden Focuksen kohdalla tavallistakin pätevämpi ilmaus, sillä muotoilijan kynä on nostanut auton keulaa fyysisesti korkeammaksi. Maski, jonka tyyli vaihtelee paljoltikin malliversiosta riippuen, on saanut takaisin ”Blue ovalinsa”, joka ehti tehdä välissä periaatteessa kahden sukupolven mittaisen retken konepellin päälle.Isohkon muutoksen ovat kokeneet myös ajovalot, vakiona led-tekniikalla ja automaatiolla. Ajovaloumpiohin on nyt myös lisätty sumuvalotoiminto, mikä on vapauttanut puskurin ylimääräisistä polttimoista, mikä taas tekee siitä sulavamman. Ajovaloihin on niin ikään lisätty Fiestan tyyliset, umpion ympäri kiertävät ledinauhat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää kevythybrideitä ja uutta softaaPäivityksen myötä Focukseen on tullut lisää valinnanvaraa kevythybridiosastolle, sillä sähkömoottorin avustamana kulkevat nyt myös 7-pykäläisellä Powershift-kaksoiskytkinvaihteistolla varustetut versiot. Ne ovat litraiset bensiinikäyttöiset 125- ja 155-heppaiset EcoBoostit sekä 125-heppainen Flexifuel. Ilman sähkömoottoria kulkevat 100-heppainen EcoBoost sekä 1,5-litrainen, 120 hevosvoiman diesel.Kun siirrymme raudasta bitteihin, vastaan tulee uusi SYNC 4 -tietoviihdejärjestelmä. Focus on ensimmäinen volyymimalli, jossa se otetaan käyttöön Järjestelmä on koneoppiva, älypuhelinyhteensopiva ja valmistajan mukaan aikaisempaa helppokäyttöisempi. Toimintoja on 13,2-tuumaisen näytön taakse annosteltu reippaasti, kun nyt vieläpä lämmitystä ja ilmastointia hallitaan sen kautta.SYNC 4 -järjestelmän ja FordPass -älylaitesovelluksen kautta autolla on yhteys internetiin. Sen kautta järjestelmä päivittää itse itsensä ja voi asentaa uutta ohjelmistoa langattomasti Ford Power-Up -ohjelmistopäivityksillä. Järjestelmän puheohjaus ymmärtää 15 eri eurooppalaista kieltä.SYNC 4 -järjestelmällä varustetuissa uudistetuissa Focuksissa on kokeilutasolla ilmaiset Connected Navigation- ja Ford Secure -tilaukset. Niiden kautta kuljettaja saa tietoa liikenteen sujuvuudesta, säästä, pysäköinnistä sekä mahdollisista eteen osuvista vaaroista. Ford Secureen kuuluu myös erillinen varastetun ajoneuvon palvelu, joka auttaa estämään autovarkauksia ja toimimaan sellaisen sattuessa. Ajoavustimista mainitsemisen arvoisia ovat ainakin peräkärryn huomioon ottava kuolleen kulman varoitin sekä risteävän liikenteen avustin. Molemmat puuttuvat peliin tarvittaessa ohjausliikkein tai jarrutuksin, mikäli ollaan tarkkaavaisuuden puutteesta johtuen ohjautumassa törmäyskurssille.Focus Wagon ja kertaluokkaa fiksumpi tavaratilaKoira, kalastusvälineet, kukkalaatikot. Ne ovat kaikki mukavia asioita, mutta eivät välttämättä niitä siisteimpiä asioita kuljettaa tavaratilassa. Uudistetun Focuksen farmariversion tavaratilan matto onkin tehty helpoksi puhdistaa. Niin ikään tavaratilan jakaminen eri alueisiin on helppoa lattian noustessa lukittuvaksi väliseinäksi.Erillisellä märkäalueella on vedenkestävä lattia. Ihan uima-allasta siitä ei saa tehtyä, mutta mikäli jostain täytyy samanaikaisesti kuljettaa esimerkiksi sukelluspukua ja häämekkoa, on tämä märkäalue erotettavissa väliseinällä kuivasta alueesta. Ja kiitos jonkun käytännöllisen saksalaisen suunnittelijan, tavaratilasta löytyy myös ohjekaavio toimintojen selitykseksi, niitä käytettäessä kun ei usein ole ylimääräistä aikaa kaivella esiin ohjekirjoja. Ohjeet näkyvätkin paremmin tehokkaan valaistuksen ansiosta.Focus ST on parempi muun muassa selkärangallesiFocuksen sporttiversion erottavat ulkoisesti muusta mallistosta tyypilliseen tapaan ilmanohjaimet ympäri koria, erilainen etusäleikkö sekä 19-tuumaiset vanteet. ST:n 2,3-litrainen EcoBoost kehittää 280 hevosvoimaa ja 420 newtonmetriä.Selkärangan terveyteen voisi nyky-yhteiskunnassa kiinnittää varmasti parempaakin huomiota. Fordin itse suunnittelemat urheilulliset istuimet ovat saaneet Saksan johtavalta selkärangan terveyden organisaatiolta Aktion Gesunder Rücken e.V.:ltä sertifikaatin. Sen puolesta ne ovat varmastikin terveelliset selkärangalle, mutta suunnittelussa on toki haettu myös tukevuutta urheilullisessa kaarreajossa.Kaarreajossa auttaa myös sähköinen tasauspyörästön lukko. Sähköä on niin ikään lisävarustelistalta valittavissa olevassa sähköisesti ohjatussa iskunvaimennuksessa, joka seuraa auton kulkua 500 kertaa sekunnissa säätäen samalla iskunvaimennusta ihanteelliseen suuntaan.Uudistettu Focus lanseerataan virallisesti ensi keväänä, johon mennessä saamme siitä myös ensituntumaa.Lähde ja kuvat: Ford Teksti: Benjamin HelanderMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaFord Focus RS on älyttömän hauska – ansio kuuluu erikoiselle nelivedolle Ford Focus nousi Vuoden Auto Suomessa 2019 -kilvan finalistiksi Ford Focus – Vuoden Auto Suomessa 2019 -kilpailu ratkesi kansanmerkin voittoon Australialaiset käärmeissään Ford Focus RS:n Drift-moodista Älykkäämpi, särmempi ja tarkempi: tällainen on uusi Ford Focus Lue lisää Kaikki artikkelit 23.5.2025 Uutinen Vetyauto Toyota Mirai tarjolle myös Suomessa – hinta selviää toistaiseksi vain itse kysymällä 23.5.2025 Liikenneturvallisuus Testivaatimukset kiristyivät – näin turvaistuimet pärjäsivät Autoliiton testissä 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen ”kunnon nimet” 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 20.5.2025 Uutinen Rouheampi ja kyvykkäämpi – Fiat Grande Panda 4×4 -konsepti antaa viitteitä tulevasta 19.5.2025 Yleinen ”Tähän investointi Euroopassa on vaikeaa” – VW-pomo epäileväisenä sarjahybrideistä 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 22.5.2025 Sähköautot Maistiainen: Renault 4 – sympaattinen Tipparellu tarjoaa tilavampaa retroilua 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 22.5.2025 Uutinen Volkswagen-pomo paljastaa: autot saavat jälleen "kunnon nimet" 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää