19.10.2021 Ajoneuvot Mitä pienempi edellä, sitä isompi perässä – ainakin päivitetyn Ford Focuksen kohdalla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vähän aikaa sitten Ford esitteli päivitetyn version Fiestasta. Nyt saamme nähdä hyvinkin samanhenkisen päivityksen Focuksessa. Facelift eli kasvojenkohotus on uuden Focuksen kohdalla tavallistakin pätevämpi ilmaus, sillä muotoilijan kynä on nostanut auton keulaa fyysisesti korkeammaksi. Maski, jonka tyyli vaihtelee paljoltikin malliversiosta riippuen, on saanut takaisin ”Blue ovalinsa”, joka ehti tehdä välissä periaatteessa kahden sukupolven mittaisen retken konepellin päälle.Isohkon muutoksen ovat kokeneet myös ajovalot, vakiona led-tekniikalla ja automaatiolla. Ajovaloumpiohin on nyt myös lisätty sumuvalotoiminto, mikä on vapauttanut puskurin ylimääräisistä polttimoista, mikä taas tekee siitä sulavamman. Ajovaloihin on niin ikään lisätty Fiestan tyyliset, umpion ympäri kiertävät ledinauhat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää kevythybrideitä ja uutta softaaPäivityksen myötä Focukseen on tullut lisää valinnanvaraa kevythybridiosastolle, sillä sähkömoottorin avustamana kulkevat nyt myös 7-pykäläisellä Powershift-kaksoiskytkinvaihteistolla varustetut versiot. Ne ovat litraiset bensiinikäyttöiset 125- ja 155-heppaiset EcoBoostit sekä 125-heppainen Flexifuel. Ilman sähkömoottoria kulkevat 100-heppainen EcoBoost sekä 1,5-litrainen, 120 hevosvoiman diesel.Kun siirrymme raudasta bitteihin, vastaan tulee uusi SYNC 4 -tietoviihdejärjestelmä. Focus on ensimmäinen volyymimalli, jossa se otetaan käyttöön Järjestelmä on koneoppiva, älypuhelinyhteensopiva ja valmistajan mukaan aikaisempaa helppokäyttöisempi. Toimintoja on 13,2-tuumaisen näytön taakse annosteltu reippaasti, kun nyt vieläpä lämmitystä ja ilmastointia hallitaan sen kautta.SYNC 4 -järjestelmän ja FordPass -älylaitesovelluksen kautta autolla on yhteys internetiin. Sen kautta järjestelmä päivittää itse itsensä ja voi asentaa uutta ohjelmistoa langattomasti Ford Power-Up -ohjelmistopäivityksillä. Järjestelmän puheohjaus ymmärtää 15 eri eurooppalaista kieltä.SYNC 4 -järjestelmällä varustetuissa uudistetuissa Focuksissa on kokeilutasolla ilmaiset Connected Navigation- ja Ford Secure -tilaukset. Niiden kautta kuljettaja saa tietoa liikenteen sujuvuudesta, säästä, pysäköinnistä sekä mahdollisista eteen osuvista vaaroista. Ford Secureen kuuluu myös erillinen varastetun ajoneuvon palvelu, joka auttaa estämään autovarkauksia ja toimimaan sellaisen sattuessa. Ajoavustimista mainitsemisen arvoisia ovat ainakin peräkärryn huomioon ottava kuolleen kulman varoitin sekä risteävän liikenteen avustin. Molemmat puuttuvat peliin tarvittaessa ohjausliikkein tai jarrutuksin, mikäli ollaan tarkkaavaisuuden puutteesta johtuen ohjautumassa törmäyskurssille.Focus Wagon ja kertaluokkaa fiksumpi tavaratilaKoira, kalastusvälineet, kukkalaatikot. Ne ovat kaikki mukavia asioita, mutta eivät välttämättä niitä siisteimpiä asioita kuljettaa tavaratilassa. Uudistetun Focuksen farmariversion tavaratilan matto onkin tehty helpoksi puhdistaa. Niin ikään tavaratilan jakaminen eri alueisiin on helppoa lattian noustessa lukittuvaksi väliseinäksi.Erillisellä märkäalueella on vedenkestävä lattia. Ihan uima-allasta siitä ei saa tehtyä, mutta mikäli jostain täytyy samanaikaisesti kuljettaa esimerkiksi sukelluspukua ja häämekkoa, on tämä märkäalue erotettavissa väliseinällä kuivasta alueesta. Ja kiitos jonkun käytännöllisen saksalaisen suunnittelijan, tavaratilasta löytyy myös ohjekaavio toimintojen selitykseksi, niitä käytettäessä kun ei usein ole ylimääräistä aikaa kaivella esiin ohjekirjoja. Ohjeet näkyvätkin paremmin tehokkaan valaistuksen ansiosta.Focus ST on parempi muun muassa selkärangallesiFocuksen sporttiversion erottavat ulkoisesti muusta mallistosta tyypilliseen tapaan ilmanohjaimet ympäri koria, erilainen etusäleikkö sekä 19-tuumaiset vanteet. ST:n 2,3-litrainen EcoBoost kehittää 280 hevosvoimaa ja 420 newtonmetriä.Selkärangan terveyteen voisi nyky-yhteiskunnassa kiinnittää varmasti parempaakin huomiota. Fordin itse suunnittelemat urheilulliset istuimet ovat saaneet Saksan johtavalta selkärangan terveyden organisaatiolta Aktion Gesunder Rücken e.V.:ltä sertifikaatin. Sen puolesta ne ovat varmastikin terveelliset selkärangalle, mutta suunnittelussa on toki haettu myös tukevuutta urheilullisessa kaarreajossa.Kaarreajossa auttaa myös sähköinen tasauspyörästön lukko. Sähköä on niin ikään lisävarustelistalta valittavissa olevassa sähköisesti ohjatussa iskunvaimennuksessa, joka seuraa auton kulkua 500 kertaa sekunnissa säätäen samalla iskunvaimennusta ihanteelliseen suuntaan.Uudistettu Focus lanseerataan virallisesti ensi keväänä, johon mennessä saamme siitä myös ensituntumaa.Lähde ja kuvat: Ford Teksti: Benjamin HelanderMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaFord Focus RS on älyttömän hauska – ansio kuuluu erikoiselle nelivedolle Ford Focus nousi Vuoden Auto Suomessa 2019 -kilvan finalistiksi Ford Focus – Vuoden Auto Suomessa 2019 -kilpailu ratkesi kansanmerkin voittoon Australialaiset käärmeissään Ford Focus RS:n Drift-moodista Älykkäämpi, särmempi ja tarkempi: tällainen on uusi Ford Focus Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”