19.10.2021 Ajoneuvot Mitä pienempi edellä, sitä isompi perässä – ainakin päivitetyn Ford Focuksen kohdalla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vähän aikaa sitten Ford esitteli päivitetyn version Fiestasta. Nyt saamme nähdä hyvinkin samanhenkisen päivityksen Focuksessa. Facelift eli kasvojenkohotus on uuden Focuksen kohdalla tavallistakin pätevämpi ilmaus, sillä muotoilijan kynä on nostanut auton keulaa fyysisesti korkeammaksi. Maski, jonka tyyli vaihtelee paljoltikin malliversiosta riippuen, on saanut takaisin ”Blue ovalinsa”, joka ehti tehdä välissä periaatteessa kahden sukupolven mittaisen retken konepellin päälle.Isohkon muutoksen ovat kokeneet myös ajovalot, vakiona led-tekniikalla ja automaatiolla. Ajovaloumpiohin on nyt myös lisätty sumuvalotoiminto, mikä on vapauttanut puskurin ylimääräisistä polttimoista, mikä taas tekee siitä sulavamman. Ajovaloihin on niin ikään lisätty Fiestan tyyliset, umpion ympäri kiertävät ledinauhat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää kevythybrideitä ja uutta softaaPäivityksen myötä Focukseen on tullut lisää valinnanvaraa kevythybridiosastolle, sillä sähkömoottorin avustamana kulkevat nyt myös 7-pykäläisellä Powershift-kaksoiskytkinvaihteistolla varustetut versiot. Ne ovat litraiset bensiinikäyttöiset 125- ja 155-heppaiset EcoBoostit sekä 125-heppainen Flexifuel. Ilman sähkömoottoria kulkevat 100-heppainen EcoBoost sekä 1,5-litrainen, 120 hevosvoiman diesel.Kun siirrymme raudasta bitteihin, vastaan tulee uusi SYNC 4 -tietoviihdejärjestelmä. Focus on ensimmäinen volyymimalli, jossa se otetaan käyttöön Järjestelmä on koneoppiva, älypuhelinyhteensopiva ja valmistajan mukaan aikaisempaa helppokäyttöisempi. Toimintoja on 13,2-tuumaisen näytön taakse annosteltu reippaasti, kun nyt vieläpä lämmitystä ja ilmastointia hallitaan sen kautta.SYNC 4 -järjestelmän ja FordPass -älylaitesovelluksen kautta autolla on yhteys internetiin. Sen kautta järjestelmä päivittää itse itsensä ja voi asentaa uutta ohjelmistoa langattomasti Ford Power-Up -ohjelmistopäivityksillä. Järjestelmän puheohjaus ymmärtää 15 eri eurooppalaista kieltä.SYNC 4 -järjestelmällä varustetuissa uudistetuissa Focuksissa on kokeilutasolla ilmaiset Connected Navigation- ja Ford Secure -tilaukset. Niiden kautta kuljettaja saa tietoa liikenteen sujuvuudesta, säästä, pysäköinnistä sekä mahdollisista eteen osuvista vaaroista. Ford Secureen kuuluu myös erillinen varastetun ajoneuvon palvelu, joka auttaa estämään autovarkauksia ja toimimaan sellaisen sattuessa. Ajoavustimista mainitsemisen arvoisia ovat ainakin peräkärryn huomioon ottava kuolleen kulman varoitin sekä risteävän liikenteen avustin. Molemmat puuttuvat peliin tarvittaessa ohjausliikkein tai jarrutuksin, mikäli ollaan tarkkaavaisuuden puutteesta johtuen ohjautumassa törmäyskurssille.Focus Wagon ja kertaluokkaa fiksumpi tavaratilaKoira, kalastusvälineet, kukkalaatikot. Ne ovat kaikki mukavia asioita, mutta eivät välttämättä niitä siisteimpiä asioita kuljettaa tavaratilassa. Uudistetun Focuksen farmariversion tavaratilan matto onkin tehty helpoksi puhdistaa. Niin ikään tavaratilan jakaminen eri alueisiin on helppoa lattian noustessa lukittuvaksi väliseinäksi.Erillisellä märkäalueella on vedenkestävä lattia. Ihan uima-allasta siitä ei saa tehtyä, mutta mikäli jostain täytyy samanaikaisesti kuljettaa esimerkiksi sukelluspukua ja häämekkoa, on tämä märkäalue erotettavissa väliseinällä kuivasta alueesta. Ja kiitos jonkun käytännöllisen saksalaisen suunnittelijan, tavaratilasta löytyy myös ohjekaavio toimintojen selitykseksi, niitä käytettäessä kun ei usein ole ylimääräistä aikaa kaivella esiin ohjekirjoja. Ohjeet näkyvätkin paremmin tehokkaan valaistuksen ansiosta.Focus ST on parempi muun muassa selkärangallesiFocuksen sporttiversion erottavat ulkoisesti muusta mallistosta tyypilliseen tapaan ilmanohjaimet ympäri koria, erilainen etusäleikkö sekä 19-tuumaiset vanteet. ST:n 2,3-litrainen EcoBoost kehittää 280 hevosvoimaa ja 420 newtonmetriä.Selkärangan terveyteen voisi nyky-yhteiskunnassa kiinnittää varmasti parempaakin huomiota. Fordin itse suunnittelemat urheilulliset istuimet ovat saaneet Saksan johtavalta selkärangan terveyden organisaatiolta Aktion Gesunder Rücken e.V.:ltä sertifikaatin. Sen puolesta ne ovat varmastikin terveelliset selkärangalle, mutta suunnittelussa on toki haettu myös tukevuutta urheilullisessa kaarreajossa.Kaarreajossa auttaa myös sähköinen tasauspyörästön lukko. Sähköä on niin ikään lisävarustelistalta valittavissa olevassa sähköisesti ohjatussa iskunvaimennuksessa, joka seuraa auton kulkua 500 kertaa sekunnissa säätäen samalla iskunvaimennusta ihanteelliseen suuntaan.Uudistettu Focus lanseerataan virallisesti ensi keväänä, johon mennessä saamme siitä myös ensituntumaa.Lähde ja kuvat: Ford Teksti: Benjamin HelanderMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaFord Focus RS on älyttömän hauska – ansio kuuluu erikoiselle nelivedolle Ford Focus nousi Vuoden Auto Suomessa 2019 -kilvan finalistiksi Ford Focus – Vuoden Auto Suomessa 2019 -kilpailu ratkesi kansanmerkin voittoon Australialaiset käärmeissään Ford Focus RS:n Drift-moodista Älykkäämpi, särmempi ja tarkempi: tällainen on uusi Ford Focus Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Uutinen Nissanille miljarditappiot – luvassa lisää tehtaiden sulkemisia ja irtisanomisia 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Sähköautot BYD lisää lataushybridit Euroopan tehtaiden valikoimaan – taustalla kasvanut kysyntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2025 Uutinen Toyota bZ4X Touring – tilavampi Toyotan sähköuutuus on tyyliltään jopa hieman farmarimainen 16.5.2025 Uutinen Uuden Xpeng P7:n ensimmäiset kuvat julki – merkittävä muutos valmistajan muotokieleen 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Käyttötesti Käyttötestin loppuraportti: Volvo EX30 – erilainen Volvo hyvässä ja huonossa 12.2.2025 Koeajo Koeajo: Audi RS e-tron GT Performance laittaa ihmiskehon koetukselle 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa