19.10.2021

Mitä pienempi edellä, sitä isompi perässä – ainakin päivitetyn Ford Focuksen kohdalla

Ford Focus facelift

Vähän aikaa sitten Ford esitteli päivitetyn version Fiestasta. Nyt saamme nähdä hyvinkin samanhenkisen päivityksen Focuksessa.

Facelift eli kasvojenkohotus on uuden Focuksen kohdalla tavallistakin pätevämpi ilmaus, sillä muotoilijan kynä on nostanut auton keulaa fyysisesti korkeammaksi. Maski, jonka tyyli vaihtelee paljoltikin malliversiosta riippuen, on saanut takaisin ”Blue ovalinsa”, joka ehti tehdä välissä periaatteessa kahden sukupolven mittaisen retken konepellin päälle.

ford focus facelift

Isohkon muutoksen ovat kokeneet myös ajovalot, vakiona led-tekniikalla ja automaatiolla. Ajovaloumpiohin on nyt myös lisätty sumuvalotoiminto, mikä on vapauttanut puskurin ylimääräisistä polttimoista, mikä taas tekee siitä sulavamman. Ajovaloihin on niin ikään lisätty Fiestan tyyliset, umpion ympäri kiertävät ledinauhat.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää kevythybrideitä ja uutta softaa

Päivityksen myötä Focukseen on tullut lisää valinnanvaraa kevythybridiosastolle, sillä sähkömoottorin avustamana kulkevat nyt myös 7-pykäläisellä Powershift-kaksoiskytkinvaihteistolla varustetut versiot. Ne ovat litraiset bensiinikäyttöiset 125- ja 155-heppaiset EcoBoostit sekä 125-heppainen Flexifuel. Ilman sähkömoottoria kulkevat 100-heppainen EcoBoost sekä 1,5-litrainen, 120 hevosvoiman diesel.

Kun siirrymme raudasta bitteihin, vastaan tulee uusi SYNC 4 -tietoviihdejärjestelmä. Focus on ensimmäinen volyymimalli, jossa se otetaan käyttöön Järjestelmä on koneoppiva, älypuhelinyhteensopiva ja valmistajan mukaan aikaisempaa helppokäyttöisempi. Toimintoja on 13,2-tuumaisen näytön taakse annosteltu reippaasti, kun nyt vieläpä lämmitystä ja ilmastointia hallitaan sen kautta.

Ford Focus facelift

SYNC 4 -järjestelmän ja FordPass -älylaitesovelluksen kautta autolla on yhteys internetiin. Sen kautta järjestelmä päivittää itse itsensä ja voi asentaa uutta ohjelmistoa langattomasti Ford Power-Up -ohjelmistopäivityksillä. Järjestelmän puheohjaus ymmärtää 15 eri eurooppalaista kieltä.

SYNC 4 -järjestelmällä varustetuissa uudistetuissa Focuksissa on kokeilutasolla ilmaiset Connected Navigation- ja Ford Secure -tilaukset. Niiden kautta kuljettaja saa tietoa liikenteen sujuvuudesta, säästä, pysäköinnistä sekä mahdollisista eteen osuvista vaaroista. Ford Secureen kuuluu myös erillinen varastetun ajoneuvon palvelu, joka auttaa estämään autovarkauksia ja toimimaan sellaisen sattuessa.

Ajoavustimista mainitsemisen arvoisia ovat ainakin peräkärryn huomioon ottava kuolleen kulman varoitin sekä risteävän liikenteen avustin. Molemmat puuttuvat peliin tarvittaessa ohjausliikkein tai jarrutuksin, mikäli ollaan tarkkaavaisuuden puutteesta johtuen ohjautumassa törmäyskurssille.

Focus Wagon ja kertaluokkaa fiksumpi tavaratila

Ford Focus facelift

Koira, kalastusvälineet, kukkalaatikot. Ne ovat kaikki mukavia asioita, mutta eivät välttämättä niitä siisteimpiä asioita kuljettaa tavaratilassa. Uudistetun Focuksen farmariversion tavaratilan matto onkin tehty helpoksi puhdistaa. Niin ikään tavaratilan jakaminen eri alueisiin on helppoa lattian noustessa lukittuvaksi väliseinäksi.

Ford Focus facelift

Erillisellä märkäalueella on vedenkestävä lattia. Ihan uima-allasta siitä ei saa tehtyä, mutta mikäli jostain täytyy samanaikaisesti kuljettaa esimerkiksi sukelluspukua ja häämekkoa, on tämä märkäalue erotettavissa väliseinällä kuivasta alueesta. Ja kiitos jonkun käytännöllisen saksalaisen suunnittelijan, tavaratilasta löytyy myös ohjekaavio toimintojen selitykseksi, niitä käytettäessä kun ei usein ole ylimääräistä aikaa kaivella esiin ohjekirjoja. Ohjeet näkyvätkin paremmin tehokkaan valaistuksen ansiosta.

Focus ST on parempi muun muassa selkärangallesi

Focuksen sporttiversion erottavat ulkoisesti muusta mallistosta tyypilliseen tapaan ilmanohjaimet ympäri koria, erilainen etusäleikkö sekä 19-tuumaiset vanteet. ST:n 2,3-litrainen EcoBoost kehittää 280 hevosvoimaa ja 420 newtonmetriä.

Ford Focus facelift

Selkärangan terveyteen voisi nyky-yhteiskunnassa kiinnittää varmasti parempaakin huomiota. Fordin itse suunnittelemat urheilulliset istuimet ovat saaneet Saksan johtavalta selkärangan terveyden organisaatiolta Aktion Gesunder Rücken e.V.:ltä sertifikaatin. Sen puolesta ne ovat varmastikin terveelliset selkärangalle, mutta suunnittelussa on toki haettu myös tukevuutta urheilullisessa kaarreajossa.

Ford Focus facelift

Kaarreajossa auttaa myös sähköinen tasauspyörästön lukko. Sähköä on niin ikään lisävarustelistalta valittavissa olevassa sähköisesti ohjatussa iskunvaimennuksessa, joka seuraa auton kulkua 500 kertaa sekunnissa säätäen samalla iskunvaimennusta ihanteelliseen suuntaan.

Uudistettu Focus lanseerataan virallisesti ensi keväänä, johon mennessä saamme siitä myös ensituntumaa.

Ford Focus facelift

Lähde ja kuvat: Ford Teksti: Benjamin Helander

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat