26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? – British Airwaysin uusi ykkösluokka Teksti Benjamin Helander Kuva British Airways, Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä British Airwaysin Airbus A380:n uusi ykkösluokka on inspiroivimpia lentoyhtiöiden palvelutuotteita vähään aikaan. Ison-Britannian kansallinen lentoyhtiö British Airways on ranskalaisvastineensa Air Francen ohella ainoa lentoyhtiö maailmassa, joka on operoinut kahta tähänastista matkustajalentokoneiden ääripäätä. Molemmilla oli käytössään 1970-luvulta 2000-luvun alkuun kaikkien aikojen nopein matkustajakone, kaksinkertaiseen äänennopeuteen pystynyt Concorde. Molemmat kuuluivat niin ikään lentoyhtiöihin, jotka aikoinaan päättivät investoida kaikkien aikojen suurimpaan matkustajakoneeseen, Airbus A380:aan.British Airways operoi aikoinaan seitsemää Concordea, samoin kuin Air France. Air France on luopunut jo niistä molemmista, mutta British Airways on päättänyt katsoa kaksikerroksisen A380:n korttia vielä eteenpäin tulevaisuuteen. Tätä päätöstä lujittaakseen on British Airways päättänyt toteuttaa A380-laivueeseensa makeita piirteitä sisältävän matkustamouudistuksen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyConcorde mukana tunnelmassaYliäänimatkustajakone Concorde oli käyttöuransa aikana ylellisen lentomatkustamisen huipentuma, ja riittävän paksulla tilipussilla siunattuna sillä oli periaatteessa mahdollista jopa taittaa päivittäistä työmatkaa Atlantin yli. Nyt British Airways on siis julkistanut A380-koneisiinsa matkustamouudistuksen, jossa ykkösluokan matkustuskokemukseen on vangittu aavistuksia tästä toisesta maailmankuulusta lentokoneesta. Tämä sen lisäksi, että British Airwaysin lentokenttäloungen nimi on Concorde Room. Ykkösluokan eli British Airwaysin kielellä Firstin palvelutuotteeseen kuuluu tavallista business-luokkaa suuremmat tilat ja palvelut sekä tarkemmin varjeltu yksityisyys. Uudistetussa Firstissä on täysin uudelleenmuotoillut pinnat, joiden suunnittelussa on British Airwaysin mukaan vahvasti inspiroiduttu Concorden deltasiipien muodoista. Uuden Firstin rakentamisessa käsityön osuus on suuri, ja BA onkin haalinut materiaaleja sekä tuottajia Yhdistyneen kuningaskunnan jokaisesta kolkasta. Istuinten nahat on valittu tuottamaan perinteikäs skotlantilainen Muirhead, ja voisi sanoa, että itseoikeutetusti. Tämän valmistajan työnjälkeä on nimittäin nähty aiemmin muun muassa luksuslaiva QE2:ssa sekä tietysti Concordessa, jonka istuinverhoilut se aikoinaan British Airwaysille teki.Itse istuin on Collins Aerospacen käsialaa, ja se on joka suuntaan tilavampi kuin edeltäjänsä. Leveyttä istuimella on yli 90 senttimetriä, ja makuuasennossa sen pituus on jopa kaksi metriä. Viihdetarjonnasta uudessa Firstissa vastaa ensisijaisesti 32-tuumainen 4K-televisio. Valittavissa on myös tunnelmavalaistustiloja, relax, dine ja cinema. Matkustamohenkilökunnan työtä on helpotettu omalla kosketusnäytöllä, jonka kautta he voivat tehdä säätöjä asiakkaan pyynnöstä menemättä fyysisesti asiakkaan tilaan. Asiakas voi myös näytön kautta ilmoittaa olevansa levolla. Jokaisella matkustajapaikalla on lisäksi oma tilava kaappinsa käsimatkatavaroille eli ahtaat ylälokerot eivät ole ongelma ykkösluokassa. Firstissä on neljä matkustajapaikkaa per rivi, mikä tarkoittaa, että kaksi paikkaa per rivi sijaitsee ikkunoiden luona, ja kaksi puolestaan käytävien välissä keskellä matkustamoa. Nämä keskipaikat ovat vierekkäin, ja niiden välissä on luonnollisesti väliseinä. Jos kuitenkin näillä viereisillä paikoilla istuvat toisilleen tutut asiakkaat, jotka haluavat väliseinän pois välistään, se onnistuu nappia painamalla. Jokaisella paikalla on myös kunnon kokoinen ruokapöytä, joka liikkuu sekin sähköisesti. Mikäli keskipaikoilla istuu vierekkäin esimerkiksi pariskunta, on näiden paikkojen ruokapöydät mahdollista yhdistää, jolloin romanttinen gourmet-illallinen 35 000 jalan korkeudessa on valmis. British Airways tuo A380:n uudistetun matkustamon ja sitä kautta uuden ykkösluokan tarjolle vuodesta 2026 alkaen.Kapasiteetille on kysyntääBritish Airways päätti siis pandemiavuosien jälkeen esimerkiksi juuri Air Francesta poiketen pitää superjumbo A380:n laivastossaan. BA:lla on lukuisista eri konetyypeistä koostuvassa laivastossaan kaikkiaan 12 kappaletta A380:aa. Matkustamouudistus sekä huoltosopimuksen jatkaminen vuosiksi eteenpäin kielivät siitä, ettei British Airways ole ihan heti A380:n kohdalla luovuttamassa.Nelimoottorinen A380 ei ole yhtä taloudellinen kuin sitä tuoreemmat kaksimoottorikoneet, mutta tämän jättikoneen kapasiteettia ei yksikään toinen konetyyppi kykene ylittämään. British Airwaysin A380:ssa on neljä matkustusluokkaa. World Traveller on economy-luokka, jossa on yläkerrassa kahdeksan- ja alakerrassa jopa kymmenen istuinta per rivi. World Traveller Plus vastaa puolestaan jotakuinkin Finnairin Premium Economya. Club World on sen sijaan vastaava kuin esimerkiksi Finnairin Business-luokka. Kirsikkana kakun päällä BA:lla on tarjota vielä tässä artikkelissa teemana oleva First, joka on rakennettu A380:ssa koneen etuosaan, leveämpään alakertaan.Kaikki matkustusluokat yhteen laskettuna British Airwaysin A380:ssa on 469 matkustajapaikkaa. British Airways käyttää A380:aa reiteillään useisiin Pohjois-Amerikan suurkaupunkeihin, Etelä-Afrikan Johannesburgiin sekä pisimmillään jopa 14 tunnin lennollaan Lontoon ja Singaporen välillä. Finnairinkin lipulla on mahdollista Lontoon-välilaskun kautta BA:n A380:n kyytiin päästä, ovathan BA ja Finnair toisilleen tärkeitä kumppanilentoyhtiöitä. Lähde: British Airways Lue lisää Kaikki artikkelit 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 28.3.2025 Lentokoneet Helsinki-Vantaan kiitotie 2 sulkeutuu pian yli neljäksi kuukaudeksi remontin takia – vaikutuksia meluun ja liikenteeseen 24.3.2025 Lentokoneet Seitsemällä pompulla kenguruiden maasta Lontooseen – Qantasin alkuperäisestä Kangaroo Routesta tehdään loistelias toisinto 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 9.3.2025 Lentokoneet Lontoon Heathrow on kapasiteettinsa huipussa – keskustelu käy kuumana kolmannen kiitotien rakentamisesta Euroopan vilkkaimmalle lentoasemalle 6.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tästä lentokoneesta Ilmavoimat sai alkunsa – päivälleen 107 vuotta sitten 2.3.2025 Lentokoneet Mikä on maailman pisin lentoreitti tänä keväänä? – viiden pisteen vihje, se on yhden maan sisäinen lento 22.2.2025 Lentokoneet Bloombergin tiedot: Emirates saattaa avata tänä vuonna reitin Helsinkiin upouudella Airbus A350:llään! Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle