26.12.2024

Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? – British Airwaysin uusi ykkösluokka

Kuva British Airways, Benjamin Helander

British Airwaysin Airbus A380:n uusi ykkösluokka on inspiroivimpia lentoyhtiöiden palvelutuotteita vähään aikaan.

Ison-Britannian kansallinen lentoyhtiö British Airways on ranskalaisvastineensa Air Francen ohella ainoa lentoyhtiö maailmassa, joka on operoinut kahta tähänastista matkustajalentokoneiden ääripäätä.

Molemmilla oli käytössään 1970-luvulta 2000-luvun alkuun kaikkien aikojen nopein matkustajakone, kaksinkertaiseen äänennopeuteen pystynyt Concorde. Molemmat kuuluivat niin ikään lentoyhtiöihin, jotka aikoinaan päättivät investoida kaikkien aikojen suurimpaan matkustajakoneeseen, Airbus A380:aan.

British Airways operoi aikoinaan seitsemää Concordea, samoin kuin Air France.

Air France on luopunut jo niistä molemmista, mutta British Airways on päättänyt katsoa kaksikerroksisen A380:n korttia vielä eteenpäin tulevaisuuteen. Tätä päätöstä lujittaakseen on British Airways päättänyt toteuttaa A380-laivueeseensa makeita piirteitä sisältävän matkustamouudistuksen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Concorde mukana tunnelmassa

Yliäänimatkustajakone Concorde oli käyttöuransa aikana ylellisen lentomatkustamisen huipentuma, ja riittävän paksulla tilipussilla siunattuna sillä oli periaatteessa mahdollista jopa taittaa päivittäistä työmatkaa Atlantin yli.

Nyt British Airways on siis julkistanut A380-koneisiinsa matkustamouudistuksen, jossa ykkösluokan matkustuskokemukseen on vangittu aavistuksia tästä toisesta maailmankuulusta lentokoneesta. Tämä sen lisäksi, että British Airwaysin lentokenttäloungen nimi on Concorde Room.

Ykkösluokan eli British Airwaysin kielellä Firstin palvelutuotteeseen kuuluu tavallista business-luokkaa suuremmat tilat ja palvelut sekä tarkemmin varjeltu yksityisyys. Uudistetussa Firstissä on täysin uudelleenmuotoillut pinnat, joiden suunnittelussa on British Airwaysin mukaan vahvasti inspiroiduttu Concorden deltasiipien muodoista.

Uuden Firstin rakentamisessa käsityön osuus on suuri, ja BA onkin haalinut materiaaleja sekä tuottajia Yhdistyneen kuningaskunnan jokaisesta kolkasta. Istuinten nahat on valittu tuottamaan perinteikäs skotlantilainen Muirhead, ja voisi sanoa, että itseoikeutetusti. Tämän valmistajan työnjälkeä on nimittäin nähty aiemmin muun muassa luksuslaiva QE2:ssa sekä tietysti Concordessa, jonka istuinverhoilut se aikoinaan British Airwaysille teki.

Itse istuin on Collins Aerospacen käsialaa, ja se on joka suuntaan tilavampi kuin edeltäjänsä. Leveyttä istuimella on yli 90 senttimetriä, ja makuuasennossa sen pituus on jopa kaksi metriä. Viihdetarjonnasta uudessa Firstissa vastaa ensisijaisesti 32-tuumainen 4K-televisio. Valittavissa on myös tunnelmavalaistustiloja, relax, dine ja cinema. Matkustamohenkilökunnan työtä on helpotettu omalla kosketusnäytöllä, jonka kautta he voivat tehdä säätöjä asiakkaan pyynnöstä menemättä fyysisesti asiakkaan tilaan. Asiakas voi myös näytön kautta ilmoittaa olevansa levolla. Jokaisella matkustajapaikalla on lisäksi oma tilava kaappinsa käsimatkatavaroille eli ahtaat ylälokerot eivät ole ongelma ykkösluokassa.

Firstissä on neljä matkustajapaikkaa per rivi, mikä tarkoittaa, että kaksi paikkaa per rivi sijaitsee ikkunoiden luona, ja kaksi puolestaan käytävien välissä keskellä matkustamoa. Nämä keskipaikat ovat vierekkäin, ja niiden välissä on luonnollisesti väliseinä. Jos kuitenkin näillä viereisillä paikoilla istuvat toisilleen tutut asiakkaat, jotka haluavat väliseinän pois välistään, se onnistuu nappia painamalla.

Jokaisella paikalla on myös kunnon kokoinen ruokapöytä, joka liikkuu sekin sähköisesti. Mikäli keskipaikoilla istuu vierekkäin esimerkiksi pariskunta, on näiden paikkojen ruokapöydät mahdollista yhdistää, jolloin romanttinen gourmet-illallinen 35 000 jalan korkeudessa on valmis.

British Airways tuo A380:n uudistetun matkustamon ja sitä kautta uuden ykkösluokan tarjolle vuodesta 2026 alkaen.

Kapasiteetille on kysyntää

British Airways päätti siis pandemiavuosien jälkeen esimerkiksi juuri Air Francesta poiketen pitää superjumbo A380:n laivastossaan. BA:lla on lukuisista eri konetyypeistä koostuvassa laivastossaan kaikkiaan 12 kappaletta A380:aa. Matkustamouudistus sekä huoltosopimuksen jatkaminen vuosiksi eteenpäin kielivät siitä, ettei British Airways ole ihan heti A380:n kohdalla luovuttamassa.

Nelimoottorinen A380 ei ole yhtä taloudellinen kuin sitä tuoreemmat kaksimoottorikoneet, mutta tämän jättikoneen kapasiteettia ei yksikään toinen konetyyppi kykene ylittämään.

British Airwaysin A380:ssa on neljä matkustusluokkaa. World Traveller on economy-luokka, jossa on yläkerrassa kahdeksan- ja alakerrassa jopa kymmenen istuinta per rivi. World Traveller Plus vastaa puolestaan jotakuinkin Finnairin Premium Economya. Club World on sen sijaan vastaava kuin esimerkiksi Finnairin Business-luokka. Kirsikkana kakun päällä BA:lla on tarjota vielä tässä artikkelissa teemana oleva First, joka on rakennettu A380:ssa koneen etuosaan, leveämpään alakertaan.

Kaikki matkustusluokat yhteen laskettuna British Airwaysin A380:ssa on 469 matkustajapaikkaa.

British Airways käyttää A380:aa reiteillään useisiin Pohjois-Amerikan suurkaupunkeihin, Etelä-Afrikan Johannesburgiin sekä pisimmillään jopa 14 tunnin lennollaan Lontoon ja Singaporen välillä.

Finnairinkin lipulla on mahdollista Lontoon-välilaskun kautta BA:n A380:n kyytiin päästä, ovathan BA ja Finnair toisilleen tärkeitä kumppanilentoyhtiöitä.

Lähde: British Airways

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat