30.3.2025

Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover

Kuva Jaguar

Pääsimme hiljattain tutustumaan tarkemmin Jaguar Type 00 -konseptiautoon ja ehdimme keskustella myös Jaguarin toimitusjohtajan Rawdon Gloverin kanssa – sekä miettiä samalla Jaguarin uudenlaista tulevaisuutta.

Olemme kirjoittaneet Type 00:sta aiemminkin, kun Jaguar julkaisi siitä ensimmäiset kuvat viime vuoden lopulla sekä nyt Euroopan ensi-illassa Pariisissa, missä pääsimme myös tutustumaan autoon.

Jaguar ei ole kertonut autosta vielä kovin yksityiskohtaisia tietoja, mutta uusien sähköautojen on kerrottu rakentuvan kokonaan uudelle pohjalevylle. Tekniikkaa ei siis jaeta tulevan sähköisen Range Roverin kanssa. Otimme tämän heti puheeksi keskustelussa Jaguarin toimitusjohtajan Rawdon Gloverin kanssa.

Miksi oma pohjalevy?

– Jos olisimme valinneet saman pohjalevyn kuin mikä Range Roverissa on, se olisi määrittänyt sekä auton mittasuhteet että myös suorituskyvyn; siis sen, minkälaisen Jaguarin olisimme voineet rakentaa. Jos Jaguar olisi vain SUV-brändi, olisi tuo pohjalevy ollut mainio ratkaisu. Jaguar ei voi kuitenkaan valmistaa vain katumaastureita – koska meillä on jo eri brändit sitä varten.

Uuden pohjalevyn valmistaminen on iso taloudellinen sitoumus ja rohkea veto.

– Ratkaisu on rohkea, mutta se oli oikeastaan ainoa vaihtoehto. Aloitimme uuden auton suunnittelun muotoilusta. Se määritteli sen, millaisen auton haluamme tehdä, joka puolestaan määritteli sen, minkälaisen pohjalevyn tarvitsemme.

– Meidän on uudistettava Jaguarin brändi uudelle tasolle. Osaamme laskea, mitä uusi pohjalevy maksaa. Emme halua yli-investoida uuteen teknologiaan, mutta olemme valmiita investoimaan siihen riittävästi – jotain, mitä Jaguarilla ei ole tapahtunut viimeisen 20–25 vuoden aikana. Vaihtoehtona olisi ollut säästäminen ja valmistaa uudenlaisia autoja, jotka olisivat olleet heti jo kompromissi. Se olisi ollut meistä suurempi riski.

Uusi perusrakenne maksaa paljon, millainen sen elinkaari on?

– Pohjalevyn pitää olla käyttökelpoinen yhdeksän vuotta. Teknologia kehittyy, ja meidän on oltava kilpailukykyisiä, ja olemme myös varmoja, että olemme.

Hanki rajaton lukuoikeus

Haluatko jatkaa lukemista?

Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin.

Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta

Moottori

Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa.

Tiepalvelu

Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat