30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover Kuva Jaguar Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pääsimme hiljattain tutustumaan tarkemmin Jaguar Type 00 -konseptiautoon ja ehdimme keskustella myös Jaguarin toimitusjohtajan Rawdon Gloverin kanssa – sekä miettiä samalla Jaguarin uudenlaista tulevaisuutta. Olemme kirjoittaneet Type 00:sta aiemminkin, kun Jaguar julkaisi siitä ensimmäiset kuvat viime vuoden lopulla sekä nyt Euroopan ensi-illassa Pariisissa, missä pääsimme myös tutustumaan autoon.Jaguar ei ole kertonut autosta vielä kovin yksityiskohtaisia tietoja, mutta uusien sähköautojen on kerrottu rakentuvan kokonaan uudelle pohjalevylle. Tekniikkaa ei siis jaeta tulevan sähköisen Range Roverin kanssa. Otimme tämän heti puheeksi keskustelussa Jaguarin toimitusjohtajan Rawdon Gloverin kanssa.Miksi oma pohjalevy?– Jos olisimme valinneet saman pohjalevyn kuin mikä Range Roverissa on, se olisi määrittänyt sekä auton mittasuhteet että myös suorituskyvyn; siis sen, minkälaisen Jaguarin olisimme voineet rakentaa. Jos Jaguar olisi vain SUV-brändi, olisi tuo pohjalevy ollut mainio ratkaisu. Jaguar ei voi kuitenkaan valmistaa vain katumaastureita – koska meillä on jo eri brändit sitä varten.Uuden pohjalevyn valmistaminen on iso taloudellinen sitoumus ja rohkea veto.– Ratkaisu on rohkea, mutta se oli oikeastaan ainoa vaihtoehto. Aloitimme uuden auton suunnittelun muotoilusta. Se määritteli sen, millaisen auton haluamme tehdä, joka puolestaan määritteli sen, minkälaisen pohjalevyn tarvitsemme.– Meidän on uudistettava Jaguarin brändi uudelle tasolle. Osaamme laskea, mitä uusi pohjalevy maksaa. Emme halua yli-investoida uuteen teknologiaan, mutta olemme valmiita investoimaan siihen riittävästi – jotain, mitä Jaguarilla ei ole tapahtunut viimeisen 20–25 vuoden aikana. Vaihtoehtona olisi ollut säästäminen ja valmistaa uudenlaisia autoja, jotka olisivat olleet heti jo kompromissi. Se olisi ollut meistä suurempi riski.Uusi perusrakenne maksaa paljon, millainen sen elinkaari on?– Pohjalevyn pitää olla käyttökelpoinen yhdeksän vuotta. Teknologia kehittyy, ja meidän on oltava kilpailukykyisiä, ja olemme myös varmoja, että olemme. Hanki rajaton lukuoikeus Haluatko jatkaa lukemista? Autoliiton jäsenenä saat rajattoman pääsyn kaikkiin Moottori+ -sisältöihin. Liity jäseneksi Kirjaudu sisään Jäsenenä saat nämä edut ja paljon muuta Moottori Moottori+ -sisältöjen lukuoikeus ja painettu lehti 9 kertaa vuodessa. Tiepalvelu Autoliiton Tiepalvelu turvaa Plus- ja Premium-jäsenten matkan Suomessa ja ulkomailla. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 31.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Fisker Ocean One numero 67 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle