29.4.2024

Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa

Kuva Mitsubishi

ASX saa päivityksen vain noin vuoden markkinoillaolon jälkeen, mihin on päivänselvä syy.

Mitsubishi on nykyisin kimpassa Renaultin ja Nissanin kanssa, ja välttääkseen karkotuksen Euroopasta, sen oli tehtävä äkkiä eurooppalaisia miellyttäviä automalleja mahdollisimman halvalla. Halvin mahdollinen tapa luoda uusi automalli on tunnetusti "badge engineering" eli logonvaihto, ja siitä Mitsubishi Coltin sekä ASX:n uudessa sukupolvessa on mitä suurimmassa määrin kyse. ASX ei siis ole mitään muuta kuin Mitsubishin logot saanut Renault Captur.

Captur itse on jo viisi vuotta vanha malli, ja se sai perinteisen elinkaaripäivityksen aivan muutama viikko sitten. Ei ole minkään sortin yllätys, että Mitsubishi ASX seuraa nyt samoilla piirustuksilla perässä.

Mainittakoon tähän väliin, että asiakkaat näyttävät ottaneen uuden ASX:n varsin hyvin vastaan, nimittäin viime vuoden ensirekisteröintitilastojen perusteella ASX päihitti identtisen Renault-kaksosensa kokonaismyyntitilastossa luvuin 149 - 112.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jopa hiukan erottuvampi

Facelift tuo ASX:n Renaultin uuden "Nouvelle Vagueksi" kutsutun muotokielen piiriin, mutta on todettava, että muutaman paneelin vaihdolla Mitsubishi on onnistunut personoimaan ASX:ää näkyvästi enemmän kuin ennen faceliftiä. Mitsussa on nyt omanlaisensa ja Rellusta erottuva "etusäleikkö" timanttilogon ympärillä, ja tämä sekä sopii auton keulaan että on Mitsubishin nykymuotokielen mukainen.

Tarkemman vertailun perusteella myös alempana keulassa on useita Renaultista poikkeavia, laajasti kiiltomustia muoveja, jotka toki istuvat samoilla paikoilla kuin Renaultin keulamuovit. Se ei kuitenkaan estä Mitsubishia erottumasta ranskalaissisarestaan vielä tälläkin tavoin. Hienoa.

Uudistuksen myötä myös ASX:n jousituksen geometriaa, iskunvaimennusta sekä ohjauksen kalibrointia on muokattu. Näillä alustan uusilla säädöillä on pyritty täsmällisempään ajokäytökseen.

Sisäänrakennetun Googlen kerhoon

Renaultia peesatessaan ASX liittyy siihen toistaiseksi harvalukuiseen mutta kasvavaan kerhoon, joka ottaa käyttöön järjestelmään sisäänrakennetun Googlen. Viimeksi sellaisen sai konsernisisar Nissan Qashqai aivan taannoin julkistetun uudistuksensa yhteydessä, mutta toistaiseksi Captur ja ASX ovat pienimmät automallit, joissa tämä ominaisuus on otettu käyttöön. ASX:n 10,4-tuumaisen pystyn kosketusnäytön kautta voi operoida yli 50 erilaista sovellusta.

Erittäin tärkeä juttu on kaiken tämän pohjalta löytyvä uusi elektroninen arkkitehtuuri, joka on takuuvarmasti heinäkuussa 2024 voimaan astuvien uusien EU-asetusten mukainen.

Lisäksi uuden materiaalipolitiikan mukaisesti ASX:n sisustassa ei käytetä enää lainkaan nahkaa eikä myöskään kromia.

Vielä yksi asia, joka yhdistää Capturia ja ASX:ää toisiinsa, ovat voimalinjat. Niihin ei uudistuksen myötä ole luvassa muita muutoksia, kuin että lataushybridiversio näyttää putoavan valikoimista pois.

Jäämme tässä vaiheessa odottelemaan uudistuneen Mitsubishi ASX:n tuontiohjelmaa, hintoja ja myynnin aloitusta.

Lähde: Mitsubishi

Luetuimmat