29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa Teksti Benjamin Helander Kuva Mitsubishi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ASX saa päivityksen vain noin vuoden markkinoillaolon jälkeen, mihin on päivänselvä syy. Mitsubishi on nykyisin kimpassa Renaultin ja Nissanin kanssa, ja välttääkseen karkotuksen Euroopasta, sen oli tehtävä äkkiä eurooppalaisia miellyttäviä automalleja mahdollisimman halvalla. Halvin mahdollinen tapa luoda uusi automalli on tunnetusti "badge engineering" eli logonvaihto, ja siitä Mitsubishi Coltin sekä ASX:n uudessa sukupolvessa on mitä suurimmassa määrin kyse. ASX ei siis ole mitään muuta kuin Mitsubishin logot saanut Renault Captur. Captur itse on jo viisi vuotta vanha malli, ja se sai perinteisen elinkaaripäivityksen aivan muutama viikko sitten. Ei ole minkään sortin yllätys, että Mitsubishi ASX seuraa nyt samoilla piirustuksilla perässä. Mainittakoon tähän väliin, että asiakkaat näyttävät ottaneen uuden ASX:n varsin hyvin vastaan, nimittäin viime vuoden ensirekisteröintitilastojen perusteella ASX päihitti identtisen Renault-kaksosensa kokonaismyyntitilastossa luvuin 149 - 112. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJopa hiukan erottuvampiFacelift tuo ASX:n Renaultin uuden "Nouvelle Vagueksi" kutsutun muotokielen piiriin, mutta on todettava, että muutaman paneelin vaihdolla Mitsubishi on onnistunut personoimaan ASX:ää näkyvästi enemmän kuin ennen faceliftiä. Mitsussa on nyt omanlaisensa ja Rellusta erottuva "etusäleikkö" timanttilogon ympärillä, ja tämä sekä sopii auton keulaan että on Mitsubishin nykymuotokielen mukainen. Tarkemman vertailun perusteella myös alempana keulassa on useita Renaultista poikkeavia, laajasti kiiltomustia muoveja, jotka toki istuvat samoilla paikoilla kuin Renaultin keulamuovit. Se ei kuitenkaan estä Mitsubishia erottumasta ranskalaissisarestaan vielä tälläkin tavoin. Hienoa. Uudistuksen myötä myös ASX:n jousituksen geometriaa, iskunvaimennusta sekä ohjauksen kalibrointia on muokattu. Näillä alustan uusilla säädöillä on pyritty täsmällisempään ajokäytökseen. Sisäänrakennetun Googlen kerhoonRenaultia peesatessaan ASX liittyy siihen toistaiseksi harvalukuiseen mutta kasvavaan kerhoon, joka ottaa käyttöön järjestelmään sisäänrakennetun Googlen. Viimeksi sellaisen sai konsernisisar Nissan Qashqai aivan taannoin julkistetun uudistuksensa yhteydessä, mutta toistaiseksi Captur ja ASX ovat pienimmät automallit, joissa tämä ominaisuus on otettu käyttöön. ASX:n 10,4-tuumaisen pystyn kosketusnäytön kautta voi operoida yli 50 erilaista sovellusta. Erittäin tärkeä juttu on kaiken tämän pohjalta löytyvä uusi elektroninen arkkitehtuuri, joka on takuuvarmasti heinäkuussa 2024 voimaan astuvien uusien EU-asetusten mukainen. Lisäksi uuden materiaalipolitiikan mukaisesti ASX:n sisustassa ei käytetä enää lainkaan nahkaa eikä myöskään kromia. Vielä yksi asia, joka yhdistää Capturia ja ASX:ää toisiinsa, ovat voimalinjat. Niihin ei uudistuksen myötä ole luvassa muita muutoksia, kuin että lataushybridiversio näyttää putoavan valikoimista pois. Jäämme tässä vaiheessa odottelemaan uudistuneen Mitsubishi ASX:n tuontiohjelmaa, hintoja ja myynnin aloitusta. Lähde: Mitsubishi Lue lisää Kaikki artikkelit 11.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: entistä ehompi Mitsubishi Outlander PHEV 1.11.2024 Ajoneuvot Mitsubishi aikoo lainata Renaultilta ensimmäisen modernin sähköautonsa – myös Symbioz lienee Mitsulla tähtäimessä 12.3.2024 Ajoneuvot Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV ja paluu Euroopan markkinoille 10.2.2024 Ajoneuvot Mitsubishi Pajero Japanin autoteollisuuden Hall of Fameen 1.2.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi Colt – vain silmänreiät sanomalehdessä puuttuvat naamioitumistempusta 31.1.2024 Ajoneuvot Ladattava hybridi hylättiin katsastuksessa – syynä akkukotelon vaurio 17.1.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi Eclipse Cross – mukavaa ja retroa nelivetoilua 27.7.2023 Ajoneuvot Mitsubishi L200 eteni viimein kuudenteen sukupolveensa – lähes kaikki on uutta, mukaan lukien sähkötoiminen manuaalivaihteisto 21.4.2023 Ajoneuvot Koeajo: Mitsubishi ASX 1.6 HEV – vihdoin jotain uutta, vaikkakin lainahöyhenin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 30.3.2025 Koeajo Maistiainen: Dacia Bigster – uutta kokoa ja makua hintatietoisille 29.3.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: onko auton ohjelmointi laillista? 29.3.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq tekee harmaasta haluttavaa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 24.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi 25.3.2025 Laivat Päivän kuva: seuraavat jätit uunista ulos 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle