5.4.2024

Renault Captur sai kattavan ja ilmeisen tarpeellisen faceliftinsä

Kuva Renault

Captur, Renaultin tarjokas äärimmäisen kilpaillussa kompaktien crossovereiden luokassa, on aivan huomaamatta ehtinyt nykymuodossaan jo viiden vuoden ikään.

Toisen polven Captur on porskuttanut vuodesta 2019 lähtien lähes tulkoon muuttumattomana, ja se alkaa ilmeisesti näkyä auton myyntiluvuissa. Viime vuoden ensirekisteröintitilastot paljastavat, että ainakin Suomessa Capturin myyntiluvut putosivat edellisvuoteen nähden jopa yli 70 prosentilla, ja ohi menivät niin hiljattain pirteästi uudistunut tekninen sisarmalli Nissan Juke kuin Mitsubishi ASX, vasta juuri kelkkaan hypännyt Capturin täysklooni.

Capturin elinkaaripäivitys tuleekin juuri sopivaan väliin. Se modernisoi autoa ulkoa ja sisältä. Voimalinjat ovat ainoa merkittävä osa-alue, joihin uudistuksessa ei ole koskettu lainkaan. Ainoa poikkeus jälkimmäiseen lauseeseen on se, että lataushybridi putoaa valikoimasta pois.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uusinta uutta keulaan

Renault on piristänyt Capturin keulaa uudella vahvalla muotokielellään. Ranskalaisvalmistaja kutsuu tätä muotokieltä itse "Nouvelle Vagueksi". Täysin uudet mallit AustralEspace ja Megane E-Tech Electric ovat tätä noudattaneet alusta alkaen, mutta Captur jatkaa Nouvelle Vaguen osalta faceliftkierrosta, joka tulee koskettamaan koko mallistoa, ja jonka Capturin pikkusisar Clio jo reilu vuosi sitten aloitti.

Keula on kokenut kaikkein suurimman muutoksen. Keskeltä voi havaita Renaultin uuden kaksiuloitteisen logon. Siitä ylempi etusäleikkö "leviää taideteoksen tapaan kohti ledivaloja", kuten Renaultin markkinointi asian muotoilee. Ilmanottoa on järjestelty uudelleen, ja erityisesti kulmien ilmanottoaukkojen asettelulla on pyritty vaikuttamaan aerodynamiikkaan sekä ohjaamaan ilmaa etujarrujen jäähdytykseen. Takana voi huomata, kuinka takapuskuria on muokattu ryhdikkäämpään suuntaan, ja myös takavalot ovat kokeneet pienen piristyksen.

Uudistuksen myötä Capturin jousituksen geometriaa, iskunvaimennusta sekä ohjauksen kalibrointia on muokattu. Lisäksi tehokkaimmissa versioissa on uudet iskunvaimentimet. Näillä alustan uusilla säädöillä on pyritty täsmällisempään ajokäytökseen.

Kuten Clio viime vuonna, myös Captur saa nyt Australista ja Espacesta tutun urheilullisuutta henkivän Esprit Alpine -varustetason.

Idea on vähän sama kuin vaikkapa Audin S-Linessa tai Volkswagenin R-Linessa eli merkin varsinaiselta urheilubrändiltä lainataan erilaisia tyyli- ja muita seikkoja, puuttumatta kuitenkaan voimalinjaan. Capturissa Esprit Alpine näkyy ulospäin muun muassa etupuskurissa sekä 19-tuumaisissa Alpine-inspiroituneissa vanteissa. Sisällä istuinverhoilulla on saatu aikaan valmistajan mukaan hieman muita Clioja parempi sivuttaistuki. Verhoiluiden tikkaukset ovat sinisiä, ja yksityiskohtana ratista löytyy koristetikkaus Ranskan lipun ja Alpinen värein.

Digitaalisempi ja nahasta vapaa

Verhoiluista puheen ollen, Capturin sisustassa ei käytetä enää lainkaan nahkaa, ja tämän politiikan mukaisesti koko Renaultin malliston on määrä olla nahasta vapaa ensi vuodesta alkaen. Myöskään kromia ei enää Capturista löydy.

Kun jatketaan syvemmälle uudistuneeseen sisätilaan, vastaan tulee uudistunutta digitekniikkaa. Parhaissa varustetasoissa on uusi 10,25-tuumainen mittaristo, jota voi nykyaikaisesti muokata mieleisekseen. Kojelaudan keskellä on pystysuora 10,4-tuumainen kosketusnäyttö, jolla voi käyttää jopa yli 50 sovellusta. Itse käyttöliittymähän on jatkossa OpenR link, johon on integroitu Renaultin mukaan ensimmäistä kertaa tämän luokan autossa Android Automotive 12, tarkoittaen, että Capturissa on sisäänrakennettu Google. Lisäksi Renaultin tapaan Apple Carplayn lisäksi myös Android Auto on liitettävissä langattomasti.

Erittäin tärkeä juttu on kaiken tämän pohjalta löytyvä uusi elektroninen arkkitehtuuri, joka on takuuvarmasti heinäkuussa 2024 voimaan astuvien uusien EU-asetusten mukainen.

Uudistuneen Capturin myynnin on määrä käynnistyä alkukesästä, ja siihen mennessä vahvistunevat myös tuontiohjelma sekä hinnoittelu.

Lähde: Renault

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat