27.7.2023

Mitsubishi L200 eteni viimein kuudenteen sukupolveensa – lähes kaikki on uutta, mukaan lukien sähkötoiminen manuaalivaihteisto

Juuriaan myöten uusiksi laitettu L200 pohjustaa konserniyhteistyön kautta samalla tietä myös tulevalle Nissan Navaralle. On kuitenkin Mitsubishin onni, että L200 tuli ensin.

Harva automerkki koko maailmassa tarvitsee tällaista uutuusmallia yhtä paljon kuin Mitsubishi juuri tällä hetkellä. Jo monta vuotta jonkinlaisessa empimistilassa olleen japanilaisvalmistajan mallisto koostuu tällä hetkellä lähinnä muutamasta malli-iältään vanhentuneesta mallista sekä ASX:stä ja Coltista, jotka eivät ole mitään muuta kuin Renault-kopioita.

Ralliartia: uusi L200 ammensi jo tiiserikampanjansa aikana rallimaailmasta ja niin nyt myös valmiina autona markkinoinnissaan. Ralli on osa Mitsubishiä ja parantaa hyvin sen hieman päivettynyttä imagoa:

Mitsubishi L200 on 45-vuotisen historiansa aikana vakiinnuttanut paikkansa yhtenä maailman arvostetuimmista työkalu-pickupeista. Käytännönläheisistä lähtökohdista ponnistaa siis myös tämä kuudes sukupolvi, joka korvaa vuodesta 2014 valmistetun edeltäjänsä. Thaimaassa ensiesitelty, siellä jatkossakin valmistettava ja jo myynnissä oleva L200 etenee hiljalleen muille markkinoille, Eurooppaan arviolta vasta ensi vuonna.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kevyemmin massiivinen

Tonniluokan pickupina L200:n on pysyttävä tietyissä standardimitoissa, joita tässä kuutospolvessa on lähdetty hieman venyttämään. Samalla kuitenkin auton omamassa on saatu pidettyä hyvinkin kurissa, sillä pohjalta löytyy täysin uusi erillis- eli tikapuurunkorakenne, jonka materiaalina on käytetty uutta, tiheämpää mutta kevyempää teräslaatua. Korin jäykkyyden kerrotaan parantuneen samalla 60 prosentilla.

Myös jousitusratkaisu on käytännössä täysin uusi.

Käyttäjälähtöisyyttä on mietitty myös auton mittasuhteissa. Näin ollen lavakorkeutta on pienennetty 45 millimetrillä, jotta raskaiden kuormatavaroiden lastaaminen olisi jatkossa entistä helpompaa. Niin ikään vahvistetun takapuskurin reunalle lisätyt askelmat lisäävät lavan käytettävyyttä.

Makuasioista ulkonäkö on tietysti useimmiten kovin painava peruste jopa ostopäätökselle. Tässä kohtaa Mitsubishi on ehkä hieman ottanut takapakkia parin edellisen sukupolven erottuvista tyyleistä. Jos L200:n on pitkään voinut tunnistaa tavaramerkinomaisesta pyöreästä lavan ja kabiinin saumakohdasta, pitkästä peräylityksestä sekä pickupiksi matalasta ja pyöreästä keulasta, on meininki nyt luokan keskiarvoihin nähden paljon valtavirtaisempi. Ei toki sillä, etteikö auton voisi edelleen helposti tunnistaa Mitsubishi L200:ksi.

Myös sisätilojen visuaalista ja ergonomista harppausta voisi luonnehtia kohtuullisen isoksi. Paitsi että kojelauta näyttää vähintään sen sukupolven verran modernimmalta, on siinä aistittavissa myös aiemman henkilöautomaisen sijaan jykevämpiä ja maskuliinisempia piirteitä.

Kabiinivaihtoehtoja tai siis korimalleja on kolme, takapenkein ja neljällä ovella varustettu Double Cab, kaksiovinen mutta sisätavaratilalla varustettu Club Cab sekä pelkästään kaksipaikkainen Single Cab.

Sivistyneemmin dieselvetoisesti

Mitsubishi puhuu ensiesittelyvaiheessa eri moottorivaihtoehdoista melko rajallisesti. Ykkösmoottorina on kuitenkin joka tapauksessa uusi 2,4-litrainen  4N16-turbodieselrivinelonen, joka tulee saataville kolmen eri tehoversion voimalla.

Paletti lähtee liikkeelle 110-kilowattisena, kulkien 135-kilowattisen version kautta aina 150-kilowattiseen eli 204 hevosvoimaiseen huippuversioon, uudella turboahtimella. Vääntömomenttia huippuversio tarjoaa 470 newtonmetriä, 110-kilowattinen puolestaan 330 newtonmetriä, keskimmäisen malliversion vääntäessä 430 newtonmetrin edestä. Kahdessa matalampitehoisessa vaihtoehdossa on muuttuvageometrinen ahdin.

Moottorin jatkeena on aina kuusivalintainen vaihteisto, jonka toimintaperiaatteen voi valita automaatin ja manuaalin väliltä. Manuaalivaihteiston toimintaperiaatteen kerrotaan olevan niin kutsuttu shift-by-wire. Tämä toistaiseksi hyvin harvinaisena pysytellyt tapa toteuttaa käsivalintainen vaihteisto rantautuu L200:ssa takuuvarmasti ensimmäistä kertaa pickup-luokkaan.

Yksinkertaisuudessaan vaihteenvalitsimesta ei siis kulje mekaanista yhteyttä vaihdelaatikkoon, vaan vaihteensiirto on toteutettu sähköisesti. Ratkaisun vähentää Mitsubishin mukaan huomattavasti vaihekeppiin kantautuvia värinöitä ja parantaa siten ajoergonomiaa.

Nelivetojärjestelmiä Mitsubishi tarjoaa autoon kahta erilaista. Perinteisemmän ohella tarjottava sivistyneempi järjestelmä mahdollistaa takavetomoodin, 60:40 -takapainotteisen nelivetomoodin, nelivetomoodin keskitasauspyörästön lukolla sekä hitaan nelivetomoodin, joka myös kytkee keskitasauspyörästön lukon päälle. Näiden lisäksi voimansiirron toimintaa voi hallita seitsemällä eri ajo-ohjelmalla: Normal, Eco, Gravel, Mud, Snow, Rock ja Sand.

Uusi L200 tarjoaa myös uuden ratkaisun karskin nelivetoauton usein melko kankeaan kääntymiseen. Active Yaw Control eli AYC jarruttaa käännöksessä hieman sisäkaarteen puoleista etupyörää, jolloin auton pitäisi kääntyä tiukemmin.

Pickup-ruletti pyörimään

Pickupit ovat hyötyajoneuvoja, ja autonvalmistajilla on tapana jakaa niiden kustannuksia jakamalla autoja keskenään pelkin logonvaihdoin, jopa yli konsernirajojen. Myös Mitsubishi L200:ta valmistettiin väistyvässä polvessa Fiat Fullbackinä ja RAM 1500:nä eri markkinoilla, Suomessakin sekä Mitsubishinä että Fiatina.

Joillain markkina-alueilla L200 tunnetaan nimellä Mitsubishi Triton.

Kuudes polvi on puolestaan ensimmäinen Nissan-Renault-Mitsubishi -allianssin aikana kehitetty L200, joten on luontevaa, että kumppanimalliksi tulee Nissan Navaran seuraava- ja Renault Alaskanin toinen sukupolvi. Molemmat ovat hyvinkin jo vaihtoiässä, joten ei välttämättä mene enää kauaa ennen kuin näemme tältä pohjalta uuden Navaran. Mitä tässä tapauksessa tapahtuu Fiatin pickup-tarjonnalle, se jää nähtäväksi.

Lähde ja kuvat: Mitsubishi Teksti: Benjamin Helander

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat