8.12.2023 Ajoneuvot Mitsubishi Outlanderin omistajille tiedossa kylmää kyytiä? – Autoissa lämpöongelmia ja varaosien saaminen voi kestää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mitsubishin Outlanderin ladattavien hybridien lämmityslaitteen nestekierto saattaa tukkeutua järjestelmään muodostuvien korroosiotuotteiden vuoksi. Moottorin toimitukseen on tullut yhteydenottoja autoilijoilta, joiden Mitsubishi Outlander -autoissa on lämpöjen kanssa ongelmia.Lämpöongelma koskee tiettävästi hyvin monen ikäisiä Outlander PHEV -autoja eli ladattavia Outlander-hybridejä.Ongelma autoissa on niiden lämmityslaitteen nestekierrossa. Auton jäähdytinnestekierrossa lämmityspiirissä oleva suodatin menee tukkoon, joka aiheuttaa sen, että neste lakkaa kiertämästä lämmityslaitteessa, jolloin lämmityslaite lakkaa antamasta lämmintä ilmaa auton sisätiloihin.Moottorin saamien tietojen mukaan vika koskee kolmannen sukupolven Mitsubishi Outlander PHEV -autoja, joita on valmistettu vuodesta 2014 vuoteen 2020.Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin tilastoista näkee, että Mitsubishi Outlander PHEV -autoja on Suomessa rekisteröity uutena vuoden 2013 jälkeen noin 2 100 autoa. Sen lisäksi kyseistä automallia on tuotu Suomeen paljon käytettynä muun muassa Ruotsista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKuin Kuplalla olisi ajanutAihe on herättänyt myös keskustelua sosiaalisessa mediassa automallin omistajien keskuudessa. Moni Outlanderin omistaja tuntuu taistelevan tällä hetkellä saman ongelman kanssa, eli auto ei lämpene eikä sitruunahapolla huuhtelu välttämättä auta kaikissa autoissa puhdistamaan auton lämmitysjärjestelmää.Moottorin haastattelema henkilö kertoo, että hänen autonsa on tuotu Ruotsista Suomeen ja ongelmat auton kanssa hänellä alkoivat tänä syksynä pakkasten tultua.– Naureskelin, kun ajoin autolla 19 asteen pakkasessa 50 kilometrin lenkin, että enpähän ole tällaista kokenut sitten sen jälkeen kun kupla-Volkkarilla olen ajanut, mies kertoo.– Kolme talvea olemme tuolla ajaneet ja se on oikeasti lämmin auto, kun toimii siten kuin on tarkoitettu. Jos autossa joutuu palelemaan talvella, niin silloin autossa on vikaa, mies sanoo.Hänen autonsa on vuosimallia 2014. Mies kertoo, että tuttavansa autossa, vuosimallin 2019 Mitsubishi Outlander PHEV:issä on ollut täysin sama vika.Kaksikaan huuhtelua ei auttanutMoottorin haastatteleman miehen auton lämmitysjärjestelmää on huuhdeltu kertaalleen huollossa sitruunahappoliuoksella, mutta huuhtelu ei auttanut. Korjaamolta kerrotaan myös, että useita Mitsubishi Outlander PHEV -autoja on ollut korjaamolla saman vian vuoksi.Moottorin haastatteleman miehen auto kävi toistamiseen huollossa, jolloin lämmitysjärjestelmää huuhdeltiin uudelleen. Tällöin järjestelmästä ei tullut enää kuonaa.– Samalla lisättiin uusi puuttunut suodatin ja sähköinen vesipumppu vaihdettiin, mies kertoo.Sähköinen vesipumppu autossa on ilmeisesti vaurioitunut nestekierrossa olevan ylimääräisen moskan vuoksi. Sähköinen vesipumppu kierrättää auton nesteitä silloin, kun autolla ajetaan pelkällä sähköllä.Moottorin haastatteleman miehen autossa toinenkaan huoltokerta ei auttanut. Auto ei edelleenkään lämmennyt. Seuraavaksi autoon lämmitysjärjestelmään vaihdetaan nelitieventtiili. Venttiili ohjaa auton nestekiertoa moottorissa ja lämmitysjärjestelmässä sen mukaan ajetaanko autolla sähköllä vai polttomoottorilla.Varaosien tulo kestääMoottorin saamien tietojen mukaan kyseinen vika vaivaa käytännössä kaikkia Mitsubishi Outlander PHEV -malleja. Ongelma on siksikin ikävä, että myös varaosien saaminen kestää.– Kyseistä varaosaa saadaan korjaamon mukaan Hollantiin viikolla neljä (vuonna 2024) ja tuosta menee noin viikko, että se saadaan Suomeen. Tuossa vielä sellainen, että ei ole varmuutta, riittääkö niitä meille ja meneekö joku kiireellisyysjärjestyksessä ohi. Lämpöä ei siis ole autoon luvassa kuin vasta aikaisintaan helmikuun alkupuolella. Se on pitkä aika odotella keskellä talvea, mies kertoo Moottorille.Autoilija haluaa kertoa tarinansa myös siksi, että netissä kiertää myös korjausohje, jonka mukaan auton lämmitysjärjestelmän nestekierrossa oleva suodatin pitäisi poistaa kokonaan. Hänenkin autostaan kyseinen osa on poistettu ilmeisesti auton ollessa edellisellä omistajalla Ruotsissa. Nyt se on lisätty auton järjestelmään uudelleen Suomessa tehdyn huollon yhteydessä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMaahantuoja tyrmää korjausohjeenMyös Mitsubishin maahantuoja tyrmää netissä leviävän korjausohjeen.– Missään tapauksessa asiakkaiden ei tule itse ruveta poistamaan kokonaan sihtiä järjestelmästä. Riskinä on, että sihti poistettuna tukos siirtyy vain toiseen paikkaan autossa ja siinä tapauksessa korjauksesta voi tulla vaikeampaa ja kalliimpaa. Asiakkaiden ei myöskään tule itse ruveta jäähdytysjärjestelmiä huuhtelemaan. Mitsubishi-merkkihuollot pitävät huolen, että huuhtelu tulee asianmukaisesti tehtyä ja kaikki poistettavat nesteet ja kemikaalit oikeaoppisesti kierrätettyä, Mitsubishin maahantuojan Astara Finlandin PR-päällikkö Lauri Puintila sanoo.Puintila vahvistaa Moottorin saaman tiedon, jonka mukaan ongelma koskee koko Mitsubishi Outlanderin viimeisintä sukupolvea vuosilta 2014–2020.– Ongelmaa on ollut vaihtelevasti kaikissa Outlander PHEV:n mallivuosissa 2014–2020. Valmistajalta kesti hetken tutkia ja löytää juurisyy tähän ongelmaan. Siitä saattoi aluksi aiheutua joillekin asiakkaille useampi korjaamokäynti saman asian tiimoilta.Puintilan mukaan, nyt kun korjaustoimenpiteet ovat huolloilla selvillä, asiakkaan ei tarvitse kuin harvoin vierailla useammin kuin kerran korjaamolla kyseisen vian vuoksi.– Oireen korjaava toimenpide on järjestelmän huuhtelu ja jäähdytysnesteen uusiminen, Puintila sanoo.Mitsubishin maahantuojalta kerrotaan myös, että vika johtuu juuri siitä, että auton jäähdytinneste ei kierrä auton nestekiertojärjestelmän lämmitystä koskevassa piirissä, koska järjestelmästä irtoavat korrosiotuotteet tukkivat järjestelmässä olevan sihdin.Korroosiotuotteita järjestelmään syntyy kun moottorin alumiinia sisältäviin komponentteihin muodostuu alumiinihydroksidia kokoonpanossa käytettävien voimakkaasti emäksisten pesunesteiden seurauksena ja kun alumiinihydroksidi reagoi moottorin jäähdytysnesteen kanssa.Huolloissa ollut ruuhkaaSiihen Puintila ei ota kantaa, mikä varaosien saatavuus on ja joutuvatko asiakkaat odottamaan osia jopa talvikuukausien ylitse.– Varaosia näihin lämmitystapauksiin menee harvoin muuta kuin uusi sihti ja jäähdytysnestettä. Sähköisissä vesipumpuissa ja nelitieventtiilissä ei ole havaittu juurikaan ongelmia. Pyrimme palvelemaan Mitsubishi-verkostona asiakkaat aina mahdollisimman nopeasti, Puintila sanoo.Puintila sanoo, että huollon osalta syksyllä on voinut esiintyä jonoa syksyn aikana, mutta tilanne on parantunut senkin vuoksi, että Mitsubishi-merkkihuollot ovat lisänneet resursseja huoltoon.Teksti Manu Tuppurainen Kuvat Moottorin arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 12.6.2025 Uutinen Kiina ja EU sopimassa tariffit korvaavasta minimihintajärjestelmästä – mutta neuvoteltavaa on vielä 11.6.2025 Uutinen Ranskalaiset Tesla-kuljettajat haastavat tehtaan oikeuteen Muskin aiheuttamasta mainehaitasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 16.6.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Elroq RS – kun perhe on pahin 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster