17.2.2019 Ajoneuvot Mökkiluokan perämoottorit uudistuvat – tarjolla myös vaihtoehtoisia käyttövoimia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kesämökeillä, etenkin järviseuduilla on vielä käytössä vanhoja kaksitahtisia ja meluisia pikkumoottoreita. Kaksitahtisten suurin etu on ollut keveys. Hiljaisempien nelitahtisten pikkumoottorien ongelmana pienehköissä mökkiveneissä on ollut suuri paino. Uudet mökkiluokan nelitahtiset perämoottorit ovat yleensä kevyempiä kuin edellisen sukupolven nelitahtiset pikkumoottorit. Markkinoille on tullut entistä kevyempiä nelitahtimoottoreita etenkin pienemmissä teholuokissa 1,8 kW (2,5 hv) –18,4 kW (25 hv). Lisäksi kevyet sähköperämoottorit alkavat olla harkinnan arvoinen vaihtoehto mökkivenekäyttöön.Polttomoottoreissa kaasuttimen tilalle on tullut elektronisesti ohjattu polttoaineensuihkutus yhä pienempiin moottoreihin, esimerkiksi Tohatsu 7,3 kW (9,9 hv) alkaen, Mercury 7,4 kW (10 hv) alkaen ja Yamaha 14,7 kW (20 hv) alkaen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaihtoehtoiset käyttövoimat yleistyvät perämoottoreissaPienten veneiden suosiosta kertoo sähköperämoottorien nopea kasvu. Viime vuosi oli sähkökäyttöisten perämoottorien läpimurtovuosi: Sähkömoottoreita myytiin vuonna 2018 lähes 6 000 kappaletta, kun edellisenä vuonna määrä oli 3 500, myynnin kasvu peräti 70 prosenttia!Venealan keskusliitto Finnboatin toimitusjohtaja Jarkko Pajusalo taustoittaa: – Helppokäyttöinen ja edullinen sähkömoottori vaikuttaa sekä korvanneen pieniä polttomoottoreita että nousseen soutuveneen lisävarusteeksi. Sähkömoottoreita käytetään myös suosiota kasvattaneissa heittokalastusveneissä keulamoottoreina.Sähkökäyttöiset perämoottorit tulevat yleistymään paitsi helppokäyttöisyyden, myös niiden hiljaisuuden ja vähäpäästöisyyden ansiosta. Monilla pienillä järvillä on moottorivenekielto, mutta kielto ei aina koske sähköperämoottoreita.Sähkömoottorien akkujen asettamat teho-, toiminta-aika- ja toimintamatkarajoitukset ovat toistaiseksi hillinneet sähköperämoottorien yleistymistä, mutta parannusta on tapahtunut akkuteknologian kehittymisen myötä. Pienitehoiset sähköperämoottorit ovat edullisia, mutta tehon kasvaessa hinta nousee merkittävästi.MercuryMercury esitteli venemessuilla upouuden nestekaasulla toimivan perämoottorinMercury F5 LPG Propane FourStroke. Iskutilavuus on 123 cmᶾ, teho 3,7 kW (5 hv) ja paino 27 kg.Moottori tulee myyntiin tämän vuoden aikana eikä sitä ole vielä hinnoiteltu.Valmistajan mukaan nestekaasumoottori on 30 prosenttia bensiinimoottoria vähäpäästöisempi. Moottorissa voi käyttää samaa perinteistä propaaninestekaasua (LPG*), joka on tuttua pihagrilleistä. Arvoitu toiminta-aika 10 - 11kilon kaasusäiliöllä on noin 10 tuntia.Vaihdevipu helposti ulottuvilla, kuusi kallistusasentoa ja matalan veden ajotila, joilla voi säätää moottoria tarpeen mukaan. Normaali rikipituus 381 mm.Mercury F5 Propane Sail Power -mallit on suunniteltu veneilijöille, jotka käyttävät pientä perämoottoria purjeveneessään. Malleissa on vaihtoehtoina pitkä 508 mm ja erikoispitkä 635 mm rikipituus. Lisäksi on 12 voltin, 4 ampeerin / 50 watin latausjärjestelmä kaapeleilla, jolla purjehtija voi ladata akun elektroniikan tai valojen käyttöä varten. Paino 28,6 (pitkä riki).YamahaAikaisemman F20B-moottorin korvaava uusi F20G on pari vuotta sitten esitellyn, 18,4 kW (25 hv) F25G-moottorin teholtaan kuristettu versio, iskutilavuus on 432 cmᶾ ja teho14,7 kW (20 hv).Edeltäjämalli F20B oli teholuokassaan poikkeuksellisen pieni ja kevyt. Vastoin nykyistä keventämistrendiä isoveljestään alas viritetty Yamaha F20G on iskutilavuudeltaan edeltäjäänsä 70 cmᶾ suurempi ja 5 kg painavampi. Kevyin lyhytrikinen malli painaa 56 kg.Tässä kokoluokassa uutta on akuton elektroninen polttoaineensuihkutus, ja se on yhteensopiva Yamahan LAN-järjestelmän ja digitaalimittareiden kanssa. Itse suihkutusjärjestelmä ei tarvitse akkua lainkaan. Erillinen akku tarvitaan vain sähkökäynnisteisissä malleissa.Uusi F20G tulee myyntiin kesään mennessä eikä sitä ole vielä hinnoiteltu. Hinnan arvioidaan nousevan noin 100 eurolla vastaaviin F20B-malleihin verrattuna.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTorqeedo-sähköperämoottoritSaksalainen Torqeedo tarjoaa laajan valikoiman sähkömoottoreita. Pienemmät mökkiveneisiin sopivat Torqeedo Travel-moottorit on toteutettu moottoriin integroidulla, irrotettavalla litium-ioni-akuilla, joten mitään erillisiä akkuja hankaline sähkökaapeleineen ei tarvita. Se helpottaa käyttöä.Moottorin akku ja riki voidaan helposti irroittaa ja kantaa eikä erillisten akkujen ja niiden kaapelien kanssa tarvitse äheltää lainkaan. Pienimmän 503-mallin ottoteho on 500 W, se vastaa suunnilleen 2 hv.n polttomoottoria. 1003- ja 1103-mallien ottoteho on 1 000 W, mikä vastaa suunnilleen 4 hv:n polttomoottorin työntövoimaa. Sähkömoottorin teho ja työntövoima ei ole suoraan verrannollinen polttomoottorin tehoon.Travel 503- ja 1003-malleissa on planeettavaihteisto moottorin ja potkurin välissä. Uutuusmallissa Travel 1103 planeettavaihteisto on korvattu suoravedolla, mikä tekee moottorista lähes äänettömän, mutta lisää hieman moottorin painoa ja kokoa.Torqeedo Travel-mallit ovat harkinnan arvoinen vaihtoehto soutuvenekokoluokan perinteisille perämoottoreille. Edistyksellisestä tekniikasta täytyy myös maksaa. Torqeedo Travel-sähköperämoottorit ovat perinteisiä pieniä sähköperämoottoreita kalliimpia, mutta on otettava huomioon, että Travel-malleissa litium-ioniakut ovat vakiona. Travel-mallien kampanjahinnat ovat hieman laskeneet viimevuotisista.Isommat ja tehokkaammat Torqeedo Cruise-mallit on toteutettu erillisin akuin ja ne ovat Travel-sarjan moottoreita huomattavasti kalliimmassa hintaluokassa.Torqeedon akkuja on mahdollisuus ladata myös aurinkokeräimellä. Ongelmana on aurinkokeräimen joutuminen varkaiden käsiin latauksen ollessa käynnissä venesatamassa.Torqeedo Travel 503 S/L Ottoteho 500 W. Paino akkuineen 13,1–13,7 kg, 320 Wh Li-Ion -akku. Toiminta-aika soutuveneellä normaaliajoa noin 2–3 tuntia, uistelunopeudella 5–6 tuntia. Vakiona nopea verkkovirtalaturi -täyteen lataus 5 tunnissa. Lyhyt tai pitkä riki. Kampanjahinta alkaen 1 450 euroa.Torqeedo Travel 1003 S/L Travel 1003 on 503-mallin ”isoveli”, varustettuna suuremmalla moottoriteholla ja isommalla akulla. Ottoteho on 1000 W, paino akkuineen 14,2–14,8 kg, 530 Wh Li-Ion -akku.Toiminta-aika esim. soutuveneellä normaaliajoa 2–3 tuntia, uistelua 5–6 tuntia. Vakiona nopea verkkovirtalaturi -täyteen lataus 7 tunnissa. Lyhyt tai pitkä riki. Kampanjahinta alkaen 1 740 euroa.Torqeedo Travel 1003 CS/CL Identtinen 1003-mallin kanssa, mutta varustettu vakiona isommalla 915 Wh akulla. Ottoteho 1000 W, paino akkuineen 14,9 - 15,5 kg, 915 Wh Li-Ion -akku.Toiminta-aika soutuveneellä normaaliajoa 3 tuntia, uistelua jopa 12 tuntia. Vakiona nopea verkkovirtalaturi -täyteen lataus n. 12 tunnissa. Lyhyt tai pitkä riki. Kampanjahinta alkaen 1 930 euroa.Torqeedo Travel 1103 CS/CL Ottoteho 1 100 W, paino akkuineen 17,3–17,7 kg, 915 Wh Li-Ion-akku. Suoraveto. Toiminta-aika soutuveneellä normaaliajoa 3 tuntia, uistelua jopa 12 tuntia. Vakiona nopea verkkovirtalaturi –täyteen lataus n. 12 tunnissa. Lyhyt tai pitkä riki. Hinta alkaen 2 360 euroa.Lisäksi uutuutena on saatavana kajakkeihin sopiva Ultralight-malli, hinta alkaen 1 725 euroa.Sähköperämoottorien valikoima laajeneeModernin Torqeedo-malliston lisäksi sähköperämoottoreita on tarjolla laaja valikoima myös monella muulla merkillä, esimerkiksi MotorGuide, Minn Kota, Yamaha ja Poseidon. Teksti: Timo Turkula Kuvat: Jari Saarentaus. Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 27.4.2025 Laivat Kausi on korkattu – ainakin näitä risteilijöitä bongarin kannattaa odottaa Helsinkiin tänä vuonna 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 12.4.2025 Ajoneuvot Smart #5 Brabus on 646 hevosvoiman taskuraketti, joka ei mahdu taskuun Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous