17.2.2019 Ajoneuvot Mökkiluokan perämoottorit uudistuvat – tarjolla myös vaihtoehtoisia käyttövoimia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kesämökeillä, etenkin järviseuduilla on vielä käytössä vanhoja kaksitahtisia ja meluisia pikkumoottoreita. Kaksitahtisten suurin etu on ollut keveys. Hiljaisempien nelitahtisten pikkumoottorien ongelmana pienehköissä mökkiveneissä on ollut suuri paino. Uudet mökkiluokan nelitahtiset perämoottorit ovat yleensä kevyempiä kuin edellisen sukupolven nelitahtiset pikkumoottorit. Markkinoille on tullut entistä kevyempiä nelitahtimoottoreita etenkin pienemmissä teholuokissa 1,8 kW (2,5 hv) –18,4 kW (25 hv). Lisäksi kevyet sähköperämoottorit alkavat olla harkinnan arvoinen vaihtoehto mökkivenekäyttöön.Polttomoottoreissa kaasuttimen tilalle on tullut elektronisesti ohjattu polttoaineensuihkutus yhä pienempiin moottoreihin, esimerkiksi Tohatsu 7,3 kW (9,9 hv) alkaen, Mercury 7,4 kW (10 hv) alkaen ja Yamaha 14,7 kW (20 hv) alkaen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaihtoehtoiset käyttövoimat yleistyvät perämoottoreissaPienten veneiden suosiosta kertoo sähköperämoottorien nopea kasvu. Viime vuosi oli sähkökäyttöisten perämoottorien läpimurtovuosi: Sähkömoottoreita myytiin vuonna 2018 lähes 6 000 kappaletta, kun edellisenä vuonna määrä oli 3 500, myynnin kasvu peräti 70 prosenttia!Venealan keskusliitto Finnboatin toimitusjohtaja Jarkko Pajusalo taustoittaa: – Helppokäyttöinen ja edullinen sähkömoottori vaikuttaa sekä korvanneen pieniä polttomoottoreita että nousseen soutuveneen lisävarusteeksi. Sähkömoottoreita käytetään myös suosiota kasvattaneissa heittokalastusveneissä keulamoottoreina.Sähkökäyttöiset perämoottorit tulevat yleistymään paitsi helppokäyttöisyyden, myös niiden hiljaisuuden ja vähäpäästöisyyden ansiosta. Monilla pienillä järvillä on moottorivenekielto, mutta kielto ei aina koske sähköperämoottoreita.Sähkömoottorien akkujen asettamat teho-, toiminta-aika- ja toimintamatkarajoitukset ovat toistaiseksi hillinneet sähköperämoottorien yleistymistä, mutta parannusta on tapahtunut akkuteknologian kehittymisen myötä. Pienitehoiset sähköperämoottorit ovat edullisia, mutta tehon kasvaessa hinta nousee merkittävästi.MercuryMercury esitteli venemessuilla upouuden nestekaasulla toimivan perämoottorinMercury F5 LPG Propane FourStroke. Iskutilavuus on 123 cmᶾ, teho 3,7 kW (5 hv) ja paino 27 kg.Moottori tulee myyntiin tämän vuoden aikana eikä sitä ole vielä hinnoiteltu.Valmistajan mukaan nestekaasumoottori on 30 prosenttia bensiinimoottoria vähäpäästöisempi. Moottorissa voi käyttää samaa perinteistä propaaninestekaasua (LPG*), joka on tuttua pihagrilleistä. Arvoitu toiminta-aika 10 - 11kilon kaasusäiliöllä on noin 10 tuntia.Vaihdevipu helposti ulottuvilla, kuusi kallistusasentoa ja matalan veden ajotila, joilla voi säätää moottoria tarpeen mukaan. Normaali rikipituus 381 mm.Mercury F5 Propane Sail Power -mallit on suunniteltu veneilijöille, jotka käyttävät pientä perämoottoria purjeveneessään. Malleissa on vaihtoehtoina pitkä 508 mm ja erikoispitkä 635 mm rikipituus. Lisäksi on 12 voltin, 4 ampeerin / 50 watin latausjärjestelmä kaapeleilla, jolla purjehtija voi ladata akun elektroniikan tai valojen käyttöä varten. Paino 28,6 (pitkä riki).YamahaAikaisemman F20B-moottorin korvaava uusi F20G on pari vuotta sitten esitellyn, 18,4 kW (25 hv) F25G-moottorin teholtaan kuristettu versio, iskutilavuus on 432 cmᶾ ja teho14,7 kW (20 hv).Edeltäjämalli F20B oli teholuokassaan poikkeuksellisen pieni ja kevyt. Vastoin nykyistä keventämistrendiä isoveljestään alas viritetty Yamaha F20G on iskutilavuudeltaan edeltäjäänsä 70 cmᶾ suurempi ja 5 kg painavampi. Kevyin lyhytrikinen malli painaa 56 kg.Tässä kokoluokassa uutta on akuton elektroninen polttoaineensuihkutus, ja se on yhteensopiva Yamahan LAN-järjestelmän ja digitaalimittareiden kanssa. Itse suihkutusjärjestelmä ei tarvitse akkua lainkaan. Erillinen akku tarvitaan vain sähkökäynnisteisissä malleissa.Uusi F20G tulee myyntiin kesään mennessä eikä sitä ole vielä hinnoiteltu. Hinnan arvioidaan nousevan noin 100 eurolla vastaaviin F20B-malleihin verrattuna.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTorqeedo-sähköperämoottoritSaksalainen Torqeedo tarjoaa laajan valikoiman sähkömoottoreita. Pienemmät mökkiveneisiin sopivat Torqeedo Travel-moottorit on toteutettu moottoriin integroidulla, irrotettavalla litium-ioni-akuilla, joten mitään erillisiä akkuja hankaline sähkökaapeleineen ei tarvita. Se helpottaa käyttöä.Moottorin akku ja riki voidaan helposti irroittaa ja kantaa eikä erillisten akkujen ja niiden kaapelien kanssa tarvitse äheltää lainkaan. Pienimmän 503-mallin ottoteho on 500 W, se vastaa suunnilleen 2 hv.n polttomoottoria. 1003- ja 1103-mallien ottoteho on 1 000 W, mikä vastaa suunnilleen 4 hv:n polttomoottorin työntövoimaa. Sähkömoottorin teho ja työntövoima ei ole suoraan verrannollinen polttomoottorin tehoon.Travel 503- ja 1003-malleissa on planeettavaihteisto moottorin ja potkurin välissä. Uutuusmallissa Travel 1103 planeettavaihteisto on korvattu suoravedolla, mikä tekee moottorista lähes äänettömän, mutta lisää hieman moottorin painoa ja kokoa.Torqeedo Travel-mallit ovat harkinnan arvoinen vaihtoehto soutuvenekokoluokan perinteisille perämoottoreille. Edistyksellisestä tekniikasta täytyy myös maksaa. Torqeedo Travel-sähköperämoottorit ovat perinteisiä pieniä sähköperämoottoreita kalliimpia, mutta on otettava huomioon, että Travel-malleissa litium-ioniakut ovat vakiona. Travel-mallien kampanjahinnat ovat hieman laskeneet viimevuotisista.Isommat ja tehokkaammat Torqeedo Cruise-mallit on toteutettu erillisin akuin ja ne ovat Travel-sarjan moottoreita huomattavasti kalliimmassa hintaluokassa.Torqeedon akkuja on mahdollisuus ladata myös aurinkokeräimellä. Ongelmana on aurinkokeräimen joutuminen varkaiden käsiin latauksen ollessa käynnissä venesatamassa.Torqeedo Travel 503 S/L Ottoteho 500 W. Paino akkuineen 13,1–13,7 kg, 320 Wh Li-Ion -akku. Toiminta-aika soutuveneellä normaaliajoa noin 2–3 tuntia, uistelunopeudella 5–6 tuntia. Vakiona nopea verkkovirtalaturi -täyteen lataus 5 tunnissa. Lyhyt tai pitkä riki. Kampanjahinta alkaen 1 450 euroa.Torqeedo Travel 1003 S/L Travel 1003 on 503-mallin ”isoveli”, varustettuna suuremmalla moottoriteholla ja isommalla akulla. Ottoteho on 1000 W, paino akkuineen 14,2–14,8 kg, 530 Wh Li-Ion -akku.Toiminta-aika esim. soutuveneellä normaaliajoa 2–3 tuntia, uistelua 5–6 tuntia. Vakiona nopea verkkovirtalaturi -täyteen lataus 7 tunnissa. Lyhyt tai pitkä riki. Kampanjahinta alkaen 1 740 euroa.Torqeedo Travel 1003 CS/CL Identtinen 1003-mallin kanssa, mutta varustettu vakiona isommalla 915 Wh akulla. Ottoteho 1000 W, paino akkuineen 14,9 - 15,5 kg, 915 Wh Li-Ion -akku.Toiminta-aika soutuveneellä normaaliajoa 3 tuntia, uistelua jopa 12 tuntia. Vakiona nopea verkkovirtalaturi -täyteen lataus n. 12 tunnissa. Lyhyt tai pitkä riki. Kampanjahinta alkaen 1 930 euroa.Torqeedo Travel 1103 CS/CL Ottoteho 1 100 W, paino akkuineen 17,3–17,7 kg, 915 Wh Li-Ion-akku. Suoraveto. Toiminta-aika soutuveneellä normaaliajoa 3 tuntia, uistelua jopa 12 tuntia. Vakiona nopea verkkovirtalaturi –täyteen lataus n. 12 tunnissa. Lyhyt tai pitkä riki. Hinta alkaen 2 360 euroa.Lisäksi uutuutena on saatavana kajakkeihin sopiva Ultralight-malli, hinta alkaen 1 725 euroa.Sähköperämoottorien valikoima laajeneeModernin Torqeedo-malliston lisäksi sähköperämoottoreita on tarjolla laaja valikoima myös monella muulla merkillä, esimerkiksi MotorGuide, Minn Kota, Yamaha ja Poseidon. Teksti: Timo Turkula Kuvat: Jari Saarentaus. Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka – nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Ajoneuvot DS N°8 on Pariisin viimeisintä luksussähköautomuotia, ihan nimeään myöten – unohtamatta 750 kilometrin toimintamatkaa 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja