19.11.2020 Ajoneuvot Moni ei tiedä, mitä eroa on auton määräaikais-, vuosi- ja kausihuollolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tietämättömyys auton huollattamisessa voi kostautua, sillä huolto-ohjelman noudattaminen on tärkeää auton kunnon takaamisessa. Ja autoa myytäessä vakuuttava apu on täydellinen huoltokirja. Osalla autoilijoista menee iloisesti sekaisin mitä eroa on määräaikaishuollolla, vuosihuollolla ja kausihuollolla.– Se on erittäin tyypillistä ja tavanomaista, että huoltoon autoa vievällä ei ole ainakaan tarkkaa käsitystä siitä, mitä autolle ollaan tekemässä. Termistö on monella hakusessa. Autoilijan on hyvä mieltää, mitä kuuluu mihinkin huoltoon, Autoliiton kenttäpäällikkö Matti Laaksonen muistuttaa.Hän tähdentää, että huolto-ohjelman noudattaminen on tärkeää auton kunnossapidon kannalta. Toisaalta myös autoa myytäessä täydellisestä huoltokirjasta on apua, jos se on täytetty todenmukaisesti.– Käytettyä autoa ostettaessa ei kannata tuijottaa vain leimojen määrää, vaan tutustua huoltokirjan sisältöön tarkemmin.Auton jälleenmyyntiarvon parantamiseksi auton huoltojen ja mahdollisten korjausten yhteydessä saatavat huoltoselosteet on hyvä pitää tallessa. Jos huoltokirja on sähköinen, tehdyt toimenpiteet löytyvät sieltä. Tehtyjen huoltotöiden listauksen voi aina myös pyytää itselleen tulostettuna.– Käytettyä autoa ostaessa tulisi kiinnittää erityistä huomiota huoltokirjan sisältöön eikä tuijottaa vain leimojen määrää. Huoltokirjasta saattaa käydä esimerkiksi ilmi, että 60 000 kilometriin asti on tehty määräaikaishuollot oikein, mutta sen jälkeen onkin tehty vain öljynvaihtoja ja vuosihuoltoja. Tällöin saattaa olla jäänyt olennaisia asioita huoltamatta tai tarkastamatta, Laaksonen ohjeistaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLaiminlyönti voi kostautuaAutonvalmistajan määrittelemää huolto-ohjelmaa on syytä noudattaa, sillä sen laiminlyönti voi johtaa ajan myötä kalliisiin remontteihin ja uudemmissa autoissa takuuoikeuden rajoittamiseen. Autoilijan valittavissa on sekavahko huoltoviidakko, jossa suunnistaminen voi olla haasteellista. Tarjolla on määräaikaishuoltoa, vuosihuoltoa ja kausihuoltoa, jotka kaikki eroavat toisistaan. Myös huoltojen termistö saattaa vaihdella eri valmistajien ja huoltoliikkeiden välillä.Kilometrit määrittävät määräaikaishuollonMääräaikaishuolto tarkoittaa autonvalmistajan määrittelemien ajokilometrien pohjalta tehtäviä huoltotoimenpiteitä. Määräaikaishuollot tehdään tyypillisesti esimerkiksi 20 000 tai 30 000 kilometrin välein. Osassa uudehkoista autoista on mukautuva huoltoväli, joka määräytyy käytön perusteella ja ajoneuvo ilmoittaa, milloin ja millainen huolto on ajankohtainen.– Määräaikaishuoltojen sisältö vaihtelee eri kilometrimäärillä, joten huollot on syytä tehdä säntillisesti. Esimerkiksi moottorin ilmansuodatin tai polttoainesuodatin voivat olla tarpeen uusia 60 000 kilometrin huollosta alkaen joka toisessa määräaikaishuollossa ja jakohihnan vaihtoväli saattaa olla vaikka 150 000 kilometriä tai viisi vuotta, Laaksonen taustoittaa.Autoilijan kannattaa aina huoltoliikettä valitessaan varmistaa, että kyseinen liike noudattaa huollettavan auton valmistajan huolto-ohjelmaa.Vuosihuolto on aikasidonnainenVuosihuolto on edessä, jos määräaikaishuollon edellyttämät kilometrit eivät täyty ennen kuin valmistajan määrittelemä aikaraja huoltojen välillä tulee vastaan. Auton merkistä riippuen tuo aikaraja on yleensä yksi tai kaksi vuotta.– On hyvä mieltää, että vuosihuollon sisältö on usein suppeampi kuin määräaikaishuollon. Vuosihuollossa useimmiten vaihdetaan moottoriöljyt ja moottorin öljynsuodatin sekä tarkastetaan valmistajan ohjeiden mukaiset kohteet. Usein samassa yhteydessä tarjotaan myös sisätilan raitisilmasuodattimen vaihtoa, Laaksonen kertoo.Hän tähdentää, ettei vuosihuolto poista määräaikaishuollon tarvetta, vaikka niissä päällekkäisiä huoltokohteita olisikin.– Osaava huoltoneuvoja arvioi huoltoa varatessa voidaanko jonkin määräaikaishuoltoon kuuluvan kohteen huoltoa aikaistaa tai siirtää siten, että asiakkaan ei tarvitse yhtenään rampata huollossa. Hyvänä nyrkkisääntönä on, että vuosihuoltoja ei tehtäisi kahta kertaa enempää peräkkäin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKausihuoltojen tarve vähäinenVarsinaisia kausihuoltoja, joissa esimerkiksi vaihdetaan talvikaudeksi moottoriin erilaiset öljyt, ei autoille enää tarvitse tehdä.Talviset olosuhteet luovat kuitenkin omat haasteensa. Ajoneuvon kausittaisina tarkastuksina ja toimenpiteinä olisi Autoliiton Laaksosen mukaan syytä kuitenkin edelleen varmistaa, että jäähdytysnesteen ja pesunesteiden pakkaskesto on riittävä. Kannattaa myös huolehtia auton akun riittävästä varauksesta ja kunnosta.Älylaturista apuaLaaksonen vannoo auton sähköpulmien taltuttajaksi akun ylläpidon apuvälineenä älylaturia.– Mikäli ajoneuvon käynnistysakkua ladataan parikin kertaa vuodessa, varmistetaan sillä auton käynnistyminen ja saatetaan jopa tuplata akun elinikä. Lataus kannattaa, vaikka autolla ajettaisiin pitkiä siirtymiä, sillä osassa autoista akku ei lataudu täydellä kapasiteetilla matka-ajossa moottorin kuormituksen, päästöjen sekä polttoaineenkulutuksen vähentämiseksi.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottori Lähde: Autoliitto Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi lataushybridejä ei voi ladata pikalatauspisteillä? 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”