2.11.2017

Monsteri maalta – koeajossa Valtra T234D

Valtra

Nykyaikainen traktori sisältää niin hienoa tekniikkaa, että se lyö maallikon ällikällä. Mutta saako autotoimittaja modernia työkonetta lainkaan liikkeelle? Kävimme kokeilemassa asiaa Valtran kotikonnuilla Suolahdessa.

Tehtaan pihalle parkkeeratut kaksi T-sarjan Valtraa ovat jyhkeitä jo kaukaa katsottuna, ja mitä lähemmäs kävelemme, sitä suuremmaksi traktorit paljastuvat. Valtavat renkaat ja pistävä keulailme saavat ne näyttämään pikemminkin monstereilta kuin maatalouskoneilta.

Valtran tuotekehityspäällikkö Seppo Anttila hyppää punaisen, uusinta mallia edustavan Valtran kuskin pukille, ja minä kiipeän kyytiin. Lähdemme etenemään maantietä pitkin muutaman kilometrin päässä sijaitsevalle sänkipellolle.

Anttila pistelee kapealla soratiellä menemään aikamoista haipakkaa, mutta kokenut kuski sivuuttaa vastaan tulevat autot tottuneesti. Itse en uskaltaisi asemoida valtavia takarenkaita lainkaan noin lähelle oikealla sijaitsevaa syvää ojaa.

Hetken aikaa touhua seurattuani päätän, että tämänkertainen koeajo saa osaltani jäädä pelkäksi peltoralliksi – jo siinä on elämystä enemmän kuin tarpeeksi. En nimittäin ole tätä ennen ajanut traktorilla metriäkään.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Oranssin opastuksella

Kun pääsemme perille, on aika siirtyä ratin taakse. Jännittää enemmän kuin miesmuistiin: totteleekohan peltojättiläinen lainkaan autoihin tottuneen pyyntöjä?

Onneksi ensimmäistä liikkeellelähtöäni helpotetaan määräyksillä. Vaikka katkaisimia ja vipuja on paljon, oikeiden – siis niiden, jotka vaikuttavat itse ajamiseen – löytämistä helpottaa niiden lakisääteinen oranssi väri.

Ensimmäiseksi saan kehotuksen painaa kytkinpolkimen pohjaan: ilman sitä moottori ei käynnisty. Sitten normaaliin tapaan virta-avaimen kääntö: voimaa uhkuva, viheltävä ääni muistuttaa enemmänkin kuorma-autosta kuin traktorista…

Miten kävi? Esimakua saa oheisesta videosta, ja koko koeajoraportin voi lukea Moottorin numerosta 11/2017 – painetun lehden ohella myös sähköisenä näköisversiona, jonka saa ostettua Lehtiluukusta.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat ja video: Jari Saarentaus

Artikkeli julkaistu alun perin vuonna 2017 osana Moottorin Suomi100-juttukokonaisuutta. 

Valtra T234D tekniikkatiedot

  • Hinta alkaen: 167 964 €
  • Koeajotraktorin hinta: 202 130 €
  • Moottori: Dieselmoottori 7 400 cm3 6 sylinteriä, ahdin, portaaton automaattivaihteisto, neliveto
  • Teho: 162 kW (220 hv) / 1 900 r/min
  • Vääntö: 900 Nm / 1 500 r/min
  • boost-toiminnolla: 184 kW (250 hv) ja 930 Nm
  • Mitat (p/l/k): 5800 / 2550 / 3130 mm, akseliväli 2 995 mm
  • Takuu: 3 vuotta / 3 000 tuntia

Farmari 2024: Valtran uusi S-sarjalainen eli The Boss esillä Seinäjoella

Käytetyt erikoisuudet: Valtra J13B – koppimönkijöiden edelläkävijä?

Käytetyt erikoisuudet: Valtra A92 – mihin katosi traktorin ohjaamo?

Valtra T234D

Päivän kuva: Suomen suurin sänkipellolla

Valtra T234

Valtraa virtuaalisesti ja vähän oikeastikin – Farming Simulator 17

Nanolex Odex

Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja

Viimeiset käynnistykset kolme sylinteriä kolmisylinterinen rivi V3 W3 moottori ecoboost

Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly

Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista

Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä

Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista

Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa

Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin?

Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025

Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja”

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat