2.11.2017 Ajoneuvot Monsteri maalta – koeajossa Valtra T234D Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nykyaikainen traktori sisältää niin hienoa tekniikkaa, että se lyö maallikon ällikällä. Mutta saako autotoimittaja modernia työkonetta lainkaan liikkeelle? Kävimme kokeilemassa asiaa Valtran kotikonnuilla Suolahdessa. Tehtaan pihalle parkkeeratut kaksi T-sarjan Valtraa ovat jyhkeitä jo kaukaa katsottuna, ja mitä lähemmäs kävelemme, sitä suuremmaksi traktorit paljastuvat. Valtavat renkaat ja pistävä keulailme saavat ne näyttämään pikemminkin monstereilta kuin maatalouskoneilta. Valtran tuotekehityspäällikkö Seppo Anttila hyppää punaisen, uusinta mallia edustavan Valtran kuskin pukille, ja minä kiipeän kyytiin. Lähdemme etenemään maantietä pitkin muutaman kilometrin päässä sijaitsevalle sänkipellolle.Anttila pistelee kapealla soratiellä menemään aikamoista haipakkaa, mutta kokenut kuski sivuuttaa vastaan tulevat autot tottuneesti. Itse en uskaltaisi asemoida valtavia takarenkaita lainkaan noin lähelle oikealla sijaitsevaa syvää ojaa. Hetken aikaa touhua seurattuani päätän, että tämänkertainen koeajo saa osaltani jäädä pelkäksi peltoralliksi – jo siinä on elämystä enemmän kuin tarpeeksi. En nimittäin ole tätä ennen ajanut traktorilla metriäkään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOranssin opastuksellaKun pääsemme perille, on aika siirtyä ratin taakse. Jännittää enemmän kuin miesmuistiin: totteleekohan peltojättiläinen lainkaan autoihin tottuneen pyyntöjä? Onneksi ensimmäistä liikkeellelähtöäni helpotetaan määräyksillä. Vaikka katkaisimia ja vipuja on paljon, oikeiden – siis niiden, jotka vaikuttavat itse ajamiseen – löytämistä helpottaa niiden lakisääteinen oranssi väri.Ensimmäiseksi saan kehotuksen painaa kytkinpolkimen pohjaan: ilman sitä moottori ei käynnisty. Sitten normaaliin tapaan virta-avaimen kääntö: voimaa uhkuva, viheltävä ääni muistuttaa enemmänkin kuorma-autosta kuin traktorista… Miten kävi? Esimakua saa oheisesta videosta, ja koko koeajoraportin voi lukea Moottorin numerosta 11/2017 – painetun lehden ohella myös sähköisenä näköisversiona, jonka saa ostettua Lehtiluukusta. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat ja video: Jari SaarentausArtikkeli julkaistu alun perin vuonna 2017 osana Moottorin Suomi100-juttukokonaisuutta. Valtra T234D tekniikkatiedot Hinta alkaen: 167 964 € Koeajotraktorin hinta: 202 130 € Moottori: Dieselmoottori 7 400 cm3 6 sylinteriä, ahdin, portaaton automaattivaihteisto, neliveto Teho: 162 kW (220 hv) / 1 900 r/min Vääntö: 900 Nm / 1 500 r/min boost-toiminnolla: 184 kW (250 hv) ja 930 Nm Mitat (p/l/k): 5800 / 2550 / 3130 mm, akseliväli 2 995 mm Takuu: 3 vuotta / 3 000 tuntia Lue lisää Kaikki artikkelit 12.7.2024 Traktorit Farmari 2024: Valtran uusi S-sarjalainen eli The Boss esillä Seinäjoella 16.11.2023 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Valtra J13B – koppimönkijöiden edelläkävijä? 2.10.2023 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Valtra A92 – mihin katosi traktorin ohjaamo? 31.10.2017 Ajoneuvot Päivän kuva: Suomen suurin sänkipellolla 17.10.2016 Ajoneuvot Valtraa virtuaalisesti ja vähän oikeastikin – Farming Simulator 17 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen