2.11.2017

Monsteri maalta – koeajossa Valtra T234D

Valtra

Nykyaikainen traktori sisältää niin hienoa tekniikkaa, että se lyö maallikon ällikällä. Mutta saako autotoimittaja modernia työkonetta lainkaan liikkeelle? Kävimme kokeilemassa asiaa Valtran kotikonnuilla Suolahdessa.

Tehtaan pihalle parkkeeratut kaksi T-sarjan Valtraa ovat jyhkeitä jo kaukaa katsottuna, ja mitä lähemmäs kävelemme, sitä suuremmaksi traktorit paljastuvat. Valtavat renkaat ja pistävä keulailme saavat ne näyttämään pikemminkin monstereilta kuin maatalouskoneilta.

Valtran tuotekehityspäällikkö Seppo Anttila hyppää punaisen, uusinta mallia edustavan Valtran kuskin pukille, ja minä kiipeän kyytiin. Lähdemme etenemään maantietä pitkin muutaman kilometrin päässä sijaitsevalle sänkipellolle.

Anttila pistelee kapealla soratiellä menemään aikamoista haipakkaa, mutta kokenut kuski sivuuttaa vastaan tulevat autot tottuneesti. Itse en uskaltaisi asemoida valtavia takarenkaita lainkaan noin lähelle oikealla sijaitsevaa syvää ojaa.

Hetken aikaa touhua seurattuani päätän, että tämänkertainen koeajo saa osaltani jäädä pelkäksi peltoralliksi – jo siinä on elämystä enemmän kuin tarpeeksi. En nimittäin ole tätä ennen ajanut traktorilla metriäkään.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Oranssin opastuksella

Kun pääsemme perille, on aika siirtyä ratin taakse. Jännittää enemmän kuin miesmuistiin: totteleekohan peltojättiläinen lainkaan autoihin tottuneen pyyntöjä?

Onneksi ensimmäistä liikkeellelähtöäni helpotetaan määräyksillä. Vaikka katkaisimia ja vipuja on paljon, oikeiden – siis niiden, jotka vaikuttavat itse ajamiseen – löytämistä helpottaa niiden lakisääteinen oranssi väri.

Ensimmäiseksi saan kehotuksen painaa kytkinpolkimen pohjaan: ilman sitä moottori ei käynnisty. Sitten normaaliin tapaan virta-avaimen kääntö: voimaa uhkuva, viheltävä ääni muistuttaa enemmänkin kuorma-autosta kuin traktorista…

Miten kävi? Esimakua saa oheisesta videosta, ja koko koeajoraportin voi lukea Moottorin numerosta 11/2017 – painetun lehden ohella myös sähköisenä näköisversiona, jonka saa ostettua Lehtiluukusta.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat ja video: Jari Saarentaus

Artikkeli julkaistu alun perin vuonna 2017 osana Moottorin Suomi100-juttukokonaisuutta. 

Valtra T234D tekniikkatiedot

  • Hinta alkaen: 167 964 €
  • Koeajotraktorin hinta: 202 130 €
  • Moottori: Dieselmoottori 7 400 cm3 6 sylinteriä, ahdin, portaaton automaattivaihteisto, neliveto
  • Teho: 162 kW (220 hv) / 1 900 r/min
  • Vääntö: 900 Nm / 1 500 r/min
  • boost-toiminnolla: 184 kW (250 hv) ja 930 Nm
  • Mitat (p/l/k): 5800 / 2550 / 3130 mm, akseliväli 2 995 mm
  • Takuu: 3 vuotta / 3 000 tuntia

Suomalaiselle moottoriosaamiselle riittää kysyntää – tällainen on AGCO:n 70 miljoonan euron investointi Linnavuoreen

Moottori 100 vuotta: koeajossa peltojen älykkö Valtra T234D

Farmari 2024: Valtran uusi S-sarjalainen eli The Boss esillä Seinäjoella

Käytetyt erikoisuudet: Valtra J13B – koppimönkijöiden edelläkävijä?

Käytetyt erikoisuudet: Valtra A92 – mihin katosi traktorin ohjaamo?

Valtra T234D

Päivän kuva: Suomen suurin sänkipellolla

Valtra T234

Valtraa virtuaalisesti ja vähän oikeastikin – Farming Simulator 17

Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat

Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7

Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä

Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa

SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti

Vuoden Auto Euroopassa -finalistit julkistettiin – vain Kia EV4 on ei-eurooppalainen, mutta sitäkin valmistetaan Euroopassa

Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa – niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty

Maserati MCPura ja Alfa Romeo Giulia QV liittyivät Italian karabinieereihin – tehtävä liittyy enemmän lääketieteeseen kuin liikennekurin valvomiseen

Kia PV5 ajoi täydellä kuormalla, yhdellä latauksella 693,38 kilometriä – tulos riitti Guinnessin maailmanennätykseen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat