10.3.2015 Ajoneuvot Moottoripyörän rengasvalinta riippuu ajoalustasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottoripyörissä käytetään monia erityyppisiä rengasvaihtoehtoja, siitä riippuen milläisella alustalla ajetaan. Kävimme koeajamassa Continentalin uutuusrenkaan. Allroad-moottoripyörät eli kaikille teille tarkoitetut kaksipyöräiset ovat saaneet valtaisan suosion Suomessa ja myös Keski-Euroopassa vaikkei siellä ole juurikaan sorateitä. Tästä syystä rengasvalmistajat ovat alkaneet suunnitella uudentyyppisiä renkaita erityisesti allroad-luokan moottoripyöriin.Perinteisesti suurissa matkaenduroissa käytetään kahdenlaisia renkaita.Katuajoon ja asvalttipinnalle suunnitellussa renkaassa on maltillinen kuvio. Tästä hyvä esimerkki on Continentalin Trail Attack 2. Perinteinen nappularengas on tarkoitettu enemmän soratielle. Erityisen suosittu nappularengas, hardcore-matkaenduroharrastajien joukossa, on Continentalin TKC 80. Se pitää soratiellä hienosti, mutta on kulutuskestävyydeltään todella huono. Rengaskulut nousevat TKC 80:lla melkoisiksi.Matkaenduroharrastajien joukossa kulkee varma tieto pienestä kilpailijasta, nimeltään Heidenau. Saksalaisen Heidenaun K 60 mallisarja. Siinä on risteytetty nappula- ja katurengas onnistuneesti. Heidenaun rengas tarjoaa loistavasti pitoa, niin soralle kuin asvaltille. Silti se kestää käyttäjien mukaan hienosti kilometrejä. Nyt Continental ilmoittaa yhdistäneensä Trail Attacin ja TKC 80.Tuloksena on Continentalin mukaan rengas, joka haastaa pikkuisen rengasvalmistajan Heidenaun allroad-renkaiden ykköspaikalta. Lähdetään koeajamaan Continental TKC 70 -rengasta pitkin ja poikin Walesin metsiä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyOte tiehen pienestä kiinniMoottoripyörän renkaat kosketuspinat tiehen on alaltaan pieni. Kunnolla kallistettaessa renkaan pitopinta-ala saattaa olla vain tulitikkuaskin kokoinen. Se asettaa haasteita renkaiden valmistajille.Yksi keino ratkoa asiaa, on rakene: moottoripyörän renkaan keskikohdan kumilaatu on kovempaa kuin renkaan reunoilla. Ratkaisulla saadaan renkaiden sivuille enemmän pitoa kuin keskikohtaan. Ratkaisulla saadaan enemmän kuluva, renkaan keskikohta kestämään suurempia kilometrimääriä.Toinen vaihtoehto on sekoittaa renkaan kumiseokseen ainetta nimeltä silika. Se muun muassa parantaa ratkaisevasti renkaan pitoa märällä tiellä. Silika aiheuttaa sen, että rengas saavuttaa nopeammin oikean käyttölämpötilan. Se on tärkeää renkaan pidon kannalta. Uudessa Continentalin TKC 70 on käytetty kaikkia näitä uusia tekniikoita.Pitoa myös asvaltillaHuolimatta karkeasta kuviosta, tarjoaa TKC mukavasti pitoa asvaltilla. Luonnollisesti renkaan runko hiukan huojuu kovissa jarrutuksissa, mutta silti siihen voi luottaa koko ajan.Soralla uutuus toimii mutkattoman hienosti. Renkaan kulutuspinnan urat puhdistuvat hienosti, ja rengas tarjoaa mainiosti pitoa jopa hienoisessa mudassa. Koeajolenkillä ajettiin jopa ns. enduropolkua kivineen. Koeajopyörinä olivat kaikki järeimmät matkaendurot. Silti, kahden ajopäivän aikana ei nähty ainoatakaan rengasrikkoa. Renkaan runko on mitä ilmeisemmin vahva. Hinnat alkavat 166 eurosta (eturengas) ja 196 euroa (takarengas)Teksti ja kuvat: Tero Kiira Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa