24.12.2023 Ajoneuvot MotoGP-kausi 2023 numeroina Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 20 GP-viikonloppua, kahdeksan eri voittajaa ja peräti 15 kuljettajaa nähtiin kauden aikana podiumilla. Ratamoottoripyöräilyn kuninkuusluokka MotoGP:n kausi 2023 avasi uuden aikakauden, kun sunnuntain GP-kisojen ohella MM-pisteitä alettiin jakaa myös lauantaisin puolet lyhyemmissä sprinttikisoissa. Kun GP-kilpailussa voittaja saa 25 pistettä ja MM-pisteitä jaetaan 15 parhaalle, niin sprinttikisassa jaetaan karkeasti puolet vähemmän pisteitä ja niitä saa yhdeksän nopeinta. GP-viikonloppuja oli yhteensä 20, mutta sprinttikisoja ajettiiin vain 19, kun Australian Phillip Islandin kova tuuli esti lauantain sprinttikisan ajamisen. Sprinttikisan voittoja ei lasketa kuljettajille virallisiksi GP-voitoiksi, vaan ainoastaan sunnuntain pääkilpailun voitot.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDucateja eniten viivallaKoko kauden ajavia sopimuskuljettajia MotoGP-luokassa oli 22. Ducateja viivalla nähtiin kahdeksan, Aprilioita, KTM/GasGas-pyöriä sekä Hondia neljä ja Yamahalla ajoi kaksi kuljettajaa. Kuljettajien mestaruuteen ajoi lopulta Ducatin tehdastiimin Francesco Bagnaia. Mestaruus oli Bagnaialle toinen, hän ajoi mestaruuteen samassa tiimissä myös kaudella 2022. Kauden aikana nähtiin kahdeksan eri GP-kisavoittajaa, joista kolme otti kauden aikana ensimmäisen kuninkuusluokan osakilpailuvoittonsa (Marco Bezzecchi, Johann Zarco ja Fabio Di Giannantonio). Yksikään kuljettaja ei pystynyt kauden aikana kahteen peräkkäiseen voittoon, mikä on koko GP-historian ensimmäinen kerta kun näin kävi. Ducateilla ajettiin 17 voittoa 20:stä, mikä on uusi yhdellä merkillä kauden aikana ajettujen voittojen ennätyslukema. Sprinttikisoissa suunta oli sama, kun 19:sta kilpailusta 16 päätyi Ducati-kuljettajan voittoon. GP-kilpailun voittoon ajettiin kolmella eri pyörämerkillä (Ducati, Aprilia, Honda), ja lisäksi KTM ylsi kahteen sprinttikisan voittoon.Podiumilla nähtiin sunnuntain kilpailuissa 15 eri kuljettajaa, eli 68,2 prosenttia sopimuskuljettajista. Merkkimestaruus meni odotetusti Ducatille, mutta tiimien mestaruuden vei Ducatin tehdastiimin nenän edestä Ducatin kakkostiimi Prima Pramac Racing. Kyseessä oli vuodesta 2002 alkaneen nelitahtikauden historiassa ensimmäinen kerta, kun tiimimestaruus meni tehdastiimien ulkopuolelle. Ennen tätä kautta historiasta löytyy vain kaksi GP-kisaa, jossa koko podiumin miehittävät ei-tehdaskuljettajat; Qatar 2004 ja Portugali 2020. Tällä kaudella niin kävi kahdesti, Argentiinassa ja Ranskassa.Jorge Martin sprinttikisan taitajaUuden sprinttikilpailuformaatin taitajaksi osoittautui Prima Pramac Racingin Jorge Martin, joka ajoi voittoon peräti yhdeksän kertaa. Neljään voittoon ylsi Francesco Bagnaia ja kahdesti korkeimmalle korokkeelle nousivat Brad Binder (KTM) ja Alex Marquez (Gresini Ducati). Jorge Martin oli samalla koko joukon ainoa, joka keräsi pisteitä kaikista 19 sprinttikisasta nousten podiumille huikeat 14 kertaa.Tämän hetken kuljettajista eniten MotoGP-luokan startteja on kauden päätteeksi Aprilian Aleix Espargarolla, joka on startannut urallaan 237 kuninkuusluokan MM-osakilpailuun. Hänen edellään kaikkien aikojen tilastossa ovat enää Valentino Rossi (372), Andrea Dovizioso (248) ja Alex Barros (245). Espargaro jatkaa kilpailemista kaudella 2024, joten ilman loukkaantumisia hän tulee nousemaan kakkospaikalle Rossin perään.Ducatin Francesco Bagnaia varmisti toisen peräkkäisen maailmanmestaruutensa kauden päätösosakilpailussa Valenciassa.Kaikkien aikojen yleisöennätysRanskan GP:ssä Le Mansissa oli katsojia kolmen päivän aikana yhteensä 278 805, mikä on kaikkien aikojen MotoGP-viikonlopun ennätys. Saksan Sachsenringillä katsojia nähtiin yhteensä 233 196, mikä teki siitä Saksan suurimman yksittäisen urheilutapahtuman kaudella 2023. Le Mansin kisa oli koko GP-kauden (1949 alkaen) 1000. MM-osakilpailu. Indonesian osakilpailussa Michelinin renkailla puolestaan ajettiin kuninkuusluokan 500. voitto.Johann Zarcon avausvoitto teki hänestä vasta viidennen kuninkuusluokassa voittoon ajaneen ranskalaiskuljettajan. Muut ovat Fabio Quartararo (11 voittoa), Régis Laconi (1), Christian Sarron (1) ja Pierre Monneret (1). Tämä tarkoittaa, että jos Zarco yltää tulevalla kaudella osakilpailuvoittoon, nousee hän samalla kaikkien aikojen toiseksi menestyneimmäksi ranskalaiskuljettajaksi luokassa.Thaimaan osakilpailun voittajakolmikko ajoi maaliin 0,253 sekunnin sisällä. Se on historian neljänneksi tiukin kamppailu. Tiukempi kamppailu voitosta on nähty Phillip Islandilla 1999 (Tadayuki Okada, Max Biaggi ja Régis Laconi, ero 0,124 sek), Estorilissa 2006 (Toni Elias, Valentino Rossi ja Kenny Roberts Jr, ero 0,176 sek) ja Phillip Islandilla 2022 (Alex Rins, Marc Marquez ja Francesco Bagnaia, ero 0,224 sek).Teksti: Janne Huhtala; kuvat: motogp.comMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 11.5.2025 Moottoripyörät Moottoripyörien applikaatiot tekevät navigaattorin turhaksi 10.5.2025 Moottoripyörät Käyttötesti: Vakuutusten vertaileminen kannattaa edelleen – CF Motossa härskit hintaerot Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 18.5.2025 Koeajo Maistiainen: Ford Puma Gen-e – sähköä puuman geeneihin 18.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin sisätilat tarjoavat todellista arjen luksusta 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?