24.12.2023 Ajoneuvot MotoGP-kausi 2023 numeroina Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä 20 GP-viikonloppua, kahdeksan eri voittajaa ja peräti 15 kuljettajaa nähtiin kauden aikana podiumilla. Ratamoottoripyöräilyn kuninkuusluokka MotoGP:n kausi 2023 avasi uuden aikakauden, kun sunnuntain GP-kisojen ohella MM-pisteitä alettiin jakaa myös lauantaisin puolet lyhyemmissä sprinttikisoissa. Kun GP-kilpailussa voittaja saa 25 pistettä ja MM-pisteitä jaetaan 15 parhaalle, niin sprinttikisassa jaetaan karkeasti puolet vähemmän pisteitä ja niitä saa yhdeksän nopeinta. GP-viikonloppuja oli yhteensä 20, mutta sprinttikisoja ajettiiin vain 19, kun Australian Phillip Islandin kova tuuli esti lauantain sprinttikisan ajamisen. Sprinttikisan voittoja ei lasketa kuljettajille virallisiksi GP-voitoiksi, vaan ainoastaan sunnuntain pääkilpailun voitot.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyDucateja eniten viivallaKoko kauden ajavia sopimuskuljettajia MotoGP-luokassa oli 22. Ducateja viivalla nähtiin kahdeksan, Aprilioita, KTM/GasGas-pyöriä sekä Hondia neljä ja Yamahalla ajoi kaksi kuljettajaa. Kuljettajien mestaruuteen ajoi lopulta Ducatin tehdastiimin Francesco Bagnaia. Mestaruus oli Bagnaialle toinen, hän ajoi mestaruuteen samassa tiimissä myös kaudella 2022. Kauden aikana nähtiin kahdeksan eri GP-kisavoittajaa, joista kolme otti kauden aikana ensimmäisen kuninkuusluokan osakilpailuvoittonsa (Marco Bezzecchi, Johann Zarco ja Fabio Di Giannantonio). Yksikään kuljettaja ei pystynyt kauden aikana kahteen peräkkäiseen voittoon, mikä on koko GP-historian ensimmäinen kerta kun näin kävi. Ducateilla ajettiin 17 voittoa 20:stä, mikä on uusi yhdellä merkillä kauden aikana ajettujen voittojen ennätyslukema. Sprinttikisoissa suunta oli sama, kun 19:sta kilpailusta 16 päätyi Ducati-kuljettajan voittoon. GP-kilpailun voittoon ajettiin kolmella eri pyörämerkillä (Ducati, Aprilia, Honda), ja lisäksi KTM ylsi kahteen sprinttikisan voittoon.Podiumilla nähtiin sunnuntain kilpailuissa 15 eri kuljettajaa, eli 68,2 prosenttia sopimuskuljettajista. Merkkimestaruus meni odotetusti Ducatille, mutta tiimien mestaruuden vei Ducatin tehdastiimin nenän edestä Ducatin kakkostiimi Prima Pramac Racing. Kyseessä oli vuodesta 2002 alkaneen nelitahtikauden historiassa ensimmäinen kerta, kun tiimimestaruus meni tehdastiimien ulkopuolelle. Ennen tätä kautta historiasta löytyy vain kaksi GP-kisaa, jossa koko podiumin miehittävät ei-tehdaskuljettajat; Qatar 2004 ja Portugali 2020. Tällä kaudella niin kävi kahdesti, Argentiinassa ja Ranskassa.Jorge Martin sprinttikisan taitajaUuden sprinttikilpailuformaatin taitajaksi osoittautui Prima Pramac Racingin Jorge Martin, joka ajoi voittoon peräti yhdeksän kertaa. Neljään voittoon ylsi Francesco Bagnaia ja kahdesti korkeimmalle korokkeelle nousivat Brad Binder (KTM) ja Alex Marquez (Gresini Ducati). Jorge Martin oli samalla koko joukon ainoa, joka keräsi pisteitä kaikista 19 sprinttikisasta nousten podiumille huikeat 14 kertaa.Tämän hetken kuljettajista eniten MotoGP-luokan startteja on kauden päätteeksi Aprilian Aleix Espargarolla, joka on startannut urallaan 237 kuninkuusluokan MM-osakilpailuun. Hänen edellään kaikkien aikojen tilastossa ovat enää Valentino Rossi (372), Andrea Dovizioso (248) ja Alex Barros (245). Espargaro jatkaa kilpailemista kaudella 2024, joten ilman loukkaantumisia hän tulee nousemaan kakkospaikalle Rossin perään.Ducatin Francesco Bagnaia varmisti toisen peräkkäisen maailmanmestaruutensa kauden päätösosakilpailussa Valenciassa.Kaikkien aikojen yleisöennätysRanskan GP:ssä Le Mansissa oli katsojia kolmen päivän aikana yhteensä 278 805, mikä on kaikkien aikojen MotoGP-viikonlopun ennätys. Saksan Sachsenringillä katsojia nähtiin yhteensä 233 196, mikä teki siitä Saksan suurimman yksittäisen urheilutapahtuman kaudella 2023. Le Mansin kisa oli koko GP-kauden (1949 alkaen) 1000. MM-osakilpailu. Indonesian osakilpailussa Michelinin renkailla puolestaan ajettiin kuninkuusluokan 500. voitto.Johann Zarcon avausvoitto teki hänestä vasta viidennen kuninkuusluokassa voittoon ajaneen ranskalaiskuljettajan. Muut ovat Fabio Quartararo (11 voittoa), Régis Laconi (1), Christian Sarron (1) ja Pierre Monneret (1). Tämä tarkoittaa, että jos Zarco yltää tulevalla kaudella osakilpailuvoittoon, nousee hän samalla kaikkien aikojen toiseksi menestyneimmäksi ranskalaiskuljettajaksi luokassa.Thaimaan osakilpailun voittajakolmikko ajoi maaliin 0,253 sekunnin sisällä. Se on historian neljänneksi tiukin kamppailu. Tiukempi kamppailu voitosta on nähty Phillip Islandilla 1999 (Tadayuki Okada, Max Biaggi ja Régis Laconi, ero 0,124 sek), Estorilissa 2006 (Toni Elias, Valentino Rossi ja Kenny Roberts Jr, ero 0,176 sek) ja Phillip Islandilla 2022 (Alex Rins, Marc Marquez ja Francesco Bagnaia, ero 0,224 sek).Teksti: Janne Huhtala; kuvat: motogp.comMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n 8.3.2025 Ajoneuvot Maskuliinisesta maasturista tulikin naistenauto – Women’s Worldwide Car of the Year 2025 on Hyundai Santa Fe 8.3.2025 Ajoneuvot Moottori 100 vuotta: Matka Euroopan halki – päämääränä viedä kenttäambulansseja Ukrainaan 4.3.2025 Ajoneuvot Tämä on rehellisesti uuden sukupolven Audi A6 Avant – rehellisesti bensiinillä ja dieselillä, tosin Suomessa vain lataushybridinä 3.3.2025 Autoilu Teslan alamäki jatkuu – suursuosikki vuosien takaa valtasi rekisteröintitilastojen kärkipaikan! 3.3.2025 Ajoneuvot Kia PV5 tuo Kian Euroopan hyötyajoneuvomarkkinoille – veitset on teroitettu muita sähköpakuja ja -buzzeja varten 28.2.2025 Ajoneuvot Kahta eri korimallia tarjoava Kia EV4 on korealaisvalmistajan ensimmäinen Euroopassa valmistettava sähköautomalli 25.2.2025 Ajoneuvot Dacia aikoo kehittää alle 18 000 euron sähköauton ennätysajassa alle puolessatoista vuodessa 25.2.2025 Ajoneuvot Enää Performance puuttuu – Tesla Model Y ”Juniperin” perusmallisto on ilmestynyt Suomessakin tilattavaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 10.3.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: VR:n erikoinen härpäke - Valmet VB-10 -laituritraktori 9.3.2025 Koeajo Koeajo: Toyota Proace Max – paraneeko pakettiauto logoa vaihtamalla? 10.3.2025 Kuluttajat Sportti-Audi paljastui parin vuoden jälkeen pahasti kolaroiduksi – myyjä tarjosi 500 euron hyvitystä, toinen autoliike ei huolinut autoa edes vaihdossa 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 4.3.2025 Uutinen Lusmuilu käy autoilijalle kalliiksi – ennätysmäärä liikennekäytöstä poistettuja ajoneuvoja jäi kiinni rysän päältä 4.3.2025 Ajoneuvot Tämä on rehellisesti uuden sukupolven Audi A6 Avant - rehellisesti bensiinillä ja dieselillä, tosin Suomessa vain lataushybridinä 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle