1.9.2018 Ajoneuvot MP-Klassikko: Kehityskaaren huipulla – Ducati 450 Desmo ’72 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ducati oli askeleen kilpailijoitaan edellä esiteltyään 125-kuutioisessa kilpamoottorissaan desmodromisen venttiilinohjauksen, joka salli entistä korkeampien kierroslukujen käyttämisen. Valmistaja otti erikoisen venttiilinohjauksen käyttöön myös katupyörissään ja siitä muodostuikin Ducatin tunnusmerkki. Erinäisten radiokomponenttien valmistajana maailmansotien välissä toimintansa Bolognassa aloittanut Ducati esitteli vuonna 1950 ensimmäisen moottoripyörämallinsa, 48-kuutioista polkupyörän apumoottoriksi tarkoitettua voimanlähdettä käyttäneen Ducati Cucciolon. Parin vuoden päästä Ducati esitteli 65-kuutioisen malliperheen ja kasvanut kaksipyöräisten valmistus eriytettiin pian omaksi yhtiökseen.Kysynnän siirtyessä kookkaampiin malleihin, Ducatilla reagoitiin asiaan kasvattamalla moottorien kokoa. Vuonna 1954 esiteltiin yhdellä yläpuolisella nokka-akselilla varustettu 98 Gran Sport, jonka moottorin suunnitteli yhtiön tekniseksi johtajaksi nimetty Fabio Taglioni.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTekniikkaa moottoriurheilun tarpeisiinMainioksi osoittautunut moottori oli käytössä pitkään – Ducatin kaikki yksisylinteriset nelitahtimallit tulisivat käyttämään samaa perusrakennetta. Mainioksi osoittautui myös Taglioni, hän toimi yhtiön palveluksessa aina vuoteen 1989 saakka.Suorituskykyinen 98 Gran Sport nousi erittäin menestyksekkääksi kilparadoilla. Kilpailun koventuessa moottorista esiteltiin vuonna 1956 kahdella yläpuolisella nokka-askelilla varustettu 125-kuutioinen versio. Sen ongelmaksi nousivat pienen iskutilavuuden edellyttämä korkea käyntinopeus, jonka vuoksi venttiilinjouset eivät enää pysyneet vauhdissa mukana.Taglioni näki Mercedeksen kilpa-autoissaan käyttämät desmodromiset (pakko-ohjatut) venttiilit ratkaisuna ongelmaan. Desmodromisessa venttiilikoneistossa venttiilit paitsi avataan, myös suljetaan nokka-akselin ohjaamana, joten korkeilla kierroksilla epäluotettavia jousia ei tarvittu.Perinteisellä venttiilikoneistolla varustetun 125-kuutioisen maksimikierrokset olivat 11 500 kierrosta minuutissa, mutta 125 Desmo kykeni 12 500 minuuttikierrokseen. Kierroksia rajoitti moottorin alakerran laakerointi – venttiilikoneisto sietäisi jopa 15 000 rpm käyntinopeuden. Konseptin toimivuus osoitettiin jo sen ensimmäisessä kilpailussa, vuoden 1956 Ruotsin GP:ssä, jossa 125 Desmolla ajettiin ylivoimaiseen voittoon.450 Desmo syntyyDucatin katumalleissa käytettiin edelleen perinteistä venttiilikoneistoa moottorien iskutilavuuden kasvaessa vuosien saatossa aina moottorin rakenteen sallimaan 350 kuutioon saakka. Vuoden 1967 Ducati esitteli muokatun, suuremman iskutilavuuden sallivan moottorirakenteen ja seuraavana vuonna olivat vuorossa ensimmäiset desmodromista venttiilinohjausta käyttävät mallit, tosin aluksi 250- ja 350-kuutioisina.Vuonna 1969 Ducati otti uuden moottorirakenteen salliman 436-kuutioisen voimanlähteen tuotantoon. Pian tämän jälkeen kookkaimmasta yksisylinterisestä moottorista esiteltiin myös desmo-versio.Eri tulkintoja samasta teemastaAluksi moottori istutettiin naku- ja scrambler-malleihin, mutta 70-luvun alussa tarjolle tuli myös clipon-tangoilla ja takana sijaitsevilla jalkatapeilla varustettu cafe racer -versio. Pyörä oli todellinen katukilpuri, jonka suunnittelussa ei tavallisen liikenteen vaatimuksille oltu annettu kovin suurta painoa – esimerkiksi mallin valot olivat lähinnä esteettiset. Ajettavuutta parantamaan asennettiin Marzocchin viimeistä huutoa oleva, 35-millisillä putkilla varustettu etuhaarukka sekä Borranin alumiinikehäiset vanteet. Pysähtymisestä sai huolehtia Grimecan kookas, kahdella työsylinterillä varustettu rumpujarru.450 Desmon paino oli matalat noin 130 kiloa ja sen ajo-ominaisuudet olivat mainiot, joten verrattain pienen moottorin tarjoamasta 160 km/h huippunopeudesta huolimatta sillä pystyi jättämään tehokkaammat mallit haistelemaan pakokaasuja mutkaisilla teillä.Kun brittivalmistajien yksisylinterisiä pyöriä pidettiin lähinnä ongelmajätteenä, Ducati onnistui nostamaan yksisylinterisen 450 Desmon halutuksi malliksi Euroopassa. Yhdysvalloissa ”alikokoista” Ducatia sen sijaan vieroksuttiin, vaikka se kykeni suorituskykynsä puolesta haastamaan kookkaampia kilpailijoitaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKilpakäytön vaatimusten sanelemanaKilpakäytössä voimasuhteet eivät enää olleetkaan Ducatille suosiolliset. Vaikka 450 Desmon vääntöalue oli laaja, oli se silti vain yksisylinterinen, eikä vastannut teholtaan useampisylinterisiä kilpailijoitaan. Taglionin panokset siirtyivät desmodromista venttiilinohjausta käyttävään V2-moottoriin, jonka kautta tulisivat syntymään Ducati 750 Sport ja Super Sport, jotka nostaisivat Ducatin jälleen GP-kilpailujen huipulle.Yksisylinterinen moottori poistui mallistosta vaiheittain. Ensin Ducati lopetti 450-moottoria käyttäneiden offroad-mallien R/S ja R/T valmistamisen vuonna 1971. Cafe racer -versio säilyi mallistossa vielä muutaman vuoden ajan, mutta 450 Desmo siirtyi historian lehdille vuonna 1974.Näytösajojen kautta cafe raceriksiJutun kuvituksena olevan Ducati 450 Desmon nykykuosiinsa rakentanut Jussi Röntynen on omistanut pyörän noin viiden vuoden ajan.– Uskoisin, että tätä pyörää on rakennettu uuteen asuun useampaankin kertaan ennen kuin se tuli minulle. Itse muokkasin sen ratakuntoon lähinnä näytösajoja varten, ja sillä ajettiin Muistojen Imatranajon tyylisissä tapahtumissa, Röntynen kertoo.– Kun minulle alkoi tulla lisää ikää, palautin pyörän takaisin cafe raceriksi ja nyt se kuuluu Suomen Moottoripyörämuseon kokoelmiin, toteaa Röntynen.Teksti: Petri Suuronen Kuvat: Roman Razinkov Lue lisää Kaikki artikkelit 17.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: Honda CB 1000 Hornet – naku supersportin sydämellä 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 15.6.2025 Klassikko Klassikkotaivas Concorso d’Eleganza Villa d’Este on parhaista parhain 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 14.6.2025 Uutinen Prätkällä töihin -päivä haluaa motoristit pyöriensä päälle 14.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moto 800 MT-X – miten sujuu matka-ajo maastojyrällä? 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin - A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster