29.3.2023 Ajoneuvot Muhkea Kia EV9 on uudistuvan merkin sähköinen lippulaiva Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Numeron perusteella voisi olettaa, että Kia EV9 ottaa paikan merkin suurimpana sähköautona. Ainakin seitsemänpaikkainen katumaasturi on sopivan kookas rooliinsa. Kia EV9 laajentaa merkin EV-mallistoa EV6:n jälkeen. Yli viisimetrinen katumaasturi sijoittunee sähkömaliston lippulaivaksi. Samalla se osoittaa selkeämmin, mitä on lupa odottaa tulevilta Kia-malleilta osana merkin uudistumistyötä.Keulalla odottaa uusi digitaalityyliseksi päivitetty näkemys Kian tiikerinokasta. Pystysuorien ajovalojen lisäksi päivänajovalot on sijoitettu tähtikarttamaisesti korinvärisiin paneeleihin. Myös GT-line erottuu jatkossa omalla kuviolla ja mustan värin käytöllä auton yksityiskohdissa.Kian muotokielenä on “Opposites United”, vastakohdat yhdessä, jossa yhdistetään luontaisia ja moderneja elementtejä. Vastakohtien kontrastilla pyritään luomaan uusia piirteitä. Käytännön esimerkeistä kannattaa huomioida kolmiomallinen olkalinja ja uusi sivulle jatkuva etuvalo.Kia EV9:n ilmanvastuskerroin on 0,28 ja tehdas on saavuttanut sen uusilla ideoilla. Kia on ensimmäistä kertaa hyödyntänyt kolmiulotteiseksi muovattua pohjasuojusta. Ilmanvastusta on parannettu myös vannemuodon ja etupuskurin ilmanohjainten avulla. Muhkea Kia EV9 on 5,01 metriä pitkä, 1,98 metriä leveä ja 1,76 metriä korkea (GT-Line 1,78 metriä). Akseliväli on tasan 3,1 metriä muiden tämän kokoluokan autojen hengessä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaikka vastatustenKookkaiden mittojen ja E-GMP-sähköperusrakenteen ansiosta suunnittelijat ovat saaneet polttomoottorimalleja vapaammat kädet, joten EV9:ssä on kolme istuinriviä ja kuusi tai seitsemän paikkaa. Kian muotoilujohtaja Karim Habib esitteli auton tiloja julkistuslähetyksessä kiipeämällä kolmannelle istuinriville yli 180-senttisenä – joskin vastaan ei ole tullut autotehtaan edustajaa, joka ei kehuisi tuotteensa takaistuimia. Keskimmäinen istuinrivi voidaan halutessa ottaa perinteisenä kolmen istuttavana penkkinä tai kahtena erillisistuimena, jotka voidaan varustaa löhötoiminnolla tai istuimet voidaan varustaa kääntötoiminnolla, että ne saadaan vastakkain kolmannen rivin kanssa.Kia on panostanut voimakkaasti myös kestävän kehityksen sisustamateriaaleihin. Nahan sijaan sisustassa on käytetty maissista ja sokeriruo’osta sekä luontaisista öljyistä tehtyjä materiaaleja. Merkki myös kasvattaa kierrätysmuovien osuutta 20 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Myös väreissä on haettu luonnonläheisiä vaihtoehtoja.EV9 esiintyy ainakin kuvissa digitaalisilla sivupeileillä varustettuna, mutta mielenkiintoisesti näytöt on kiinnitetty kojelaudan sijasta oviin.Sähköä sovelluksenakinPinnan alla Kia EV9:ssä on Euroopassa aina 99,8 kilowattitunnin akku ja voimalinja on saatavissa joko taka- tai nelivetona. Takavedon kohdalla teholukema on riittävä 149 kW (203 hv) ja 0–100 km/h suoriutuu 9,4 ekunnissa. Nelivedosta löytyy vimmaa 282 kilowatin (384 hv) edestä ja perusversiona 0–100 km/h sujuu 6,0 sekunnissa kiitos 600 newtonmetrin yhteisväännön. Kian mukaan sen Connect Storeen tulee myöhemmin saataville Boost-ohjelmistopäivitys, joka nostaa vääntöhuipun 700 newtonmetriin ja pudottaa 0–100 km/h ajan 5,3 sekuntiin.Maailmalla nähdään lisäksi pienempi 76,1 kilowattitunnin akkukoko takavedon yhteydessä. WLTP-toimintamatkan suhteen ykköseksi nousee takavetomalli 19 tuuman vanteilla, arvioidun toimintamatkan ollessa 541 kilometriä. 800 voltin tekniikan ansiosta autoon voidaan ladata parhaimmillaan 239 kilometriä toimintamatkaa 15 minuutissa, virallisen kilowattilukeman vielä odottaessa. Myös AC-latauksen yksityiskohdat antavat odottaa itseään. Kia EV9 tukee myös tuoreimpien Kian ja Hyundain mallien tapaan sähkön V2L-ulosottoa 3,7 kilowatin teholla. Auto toimii isona virtalähteenä esimerkiksi mökillä tai leiriytyessä.Eurooppaan loppuvuonnaHighway Driving Pilot (HDP) on Kian nimitys moottoriteiden ajoavustintoiminnolle, joka pystyy tietyillä alueilla jopa kolmannen tason (L3) ehdolliseen autonomiaan. Tuolloin auto on vastuussa ajamisesta, eikä kuljettajan tarvitse tarkkailla liikennettä herkeämättä. Auton on myös annettava riittävä varoitus, jos auto tarvitsee kuljettajan apua yllättäen.Level 3 -autonomiaa varten Kia on varustanut EV9:n peräti 15 sensorilla, joista 2 on eteenpäin näkeviä lidareita. Muista ajoavustimista mainittakoon etäpysäköintiavustin RSPA 2, jolla auton voi ohjata parkkiruutuun ja parkkiruudusta avaimella.Kia aloittaa EV9:n ennakkotilaukset Korean kotimarkkinoilla vielä toisen vuosikvartaalin aikana. Ensimmäisillä maailmanmarkkinoilla autoa nähdään vielä vuoden loppupuoliskon aikana.Lähde ja kuvat: Kia Teksti: Aake KinnunenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 19.11.2024 Moottoriurheilu Formula E – teknisesti mielenkiintoinen laji yllättää paikan päällä 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Vuoden Auto Suomessa Vuoden Auto Suomessa 2025: 45 uutuusmallia – mitä seuraavaksi tapahtuu? 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä