29.3.2023 Ajoneuvot Muhkea Kia EV9 on uudistuvan merkin sähköinen lippulaiva Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Numeron perusteella voisi olettaa, että Kia EV9 ottaa paikan merkin suurimpana sähköautona. Ainakin seitsemänpaikkainen katumaasturi on sopivan kookas rooliinsa. Kia EV9 laajentaa merkin EV-mallistoa EV6:n jälkeen. Yli viisimetrinen katumaasturi sijoittunee sähkömaliston lippulaivaksi. Samalla se osoittaa selkeämmin, mitä on lupa odottaa tulevilta Kia-malleilta osana merkin uudistumistyötä. Keulalla odottaa uusi digitaalityyliseksi päivitetty näkemys Kian tiikerinokasta. Pystysuorien ajovalojen lisäksi päivänajovalot on sijoitettu tähtikarttamaisesti korinvärisiin paneeleihin. Myös GT-line erottuu jatkossa omalla kuviolla ja mustan värin käytöllä auton yksityiskohdissa. Kian muotokielenä on “Opposites United”, vastakohdat yhdessä, jossa yhdistetään luontaisia ja moderneja elementtejä. Vastakohtien kontrastilla pyritään luomaan uusia piirteitä. Käytännön esimerkeistä kannattaa huomioida kolmiomallinen olkalinja ja uusi sivulle jatkuva etuvalo. Kia EV9:n ilmanvastuskerroin on 0,28 ja tehdas on saavuttanut sen uusilla ideoilla. Kia on ensimmäistä kertaa hyödyntänyt kolmiulotteiseksi muovattua pohjasuojusta. Ilmanvastusta on parannettu myös vannemuodon ja etupuskurin ilmanohjainten avulla. Muhkea Kia EV9 on 5,01 metriä pitkä, 1,98 metriä leveä ja 1,76 metriä korkea (GT-Line 1,78 metriä). Akseliväli on tasan 3,1 metriä muiden tämän kokoluokan autojen hengessä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vaikka vastatusten Kookkaiden mittojen ja E-GMP-sähköperusrakenteen ansiosta suunnittelijat ovat saaneet polttomoottorimalleja vapaammat kädet, joten EV9:ssä on kolme istuinriviä ja kuusi tai seitsemän paikkaa. Kian muotoilujohtaja Karim Habib esitteli auton tiloja julkistuslähetyksessä kiipeämällä kolmannelle istuinriville yli 180-senttisenä – joskin vastaan ei ole tullut autotehtaan edustajaa, joka ei kehuisi tuotteensa takaistuimia. Keskimmäinen istuinrivi voidaan halutessa ottaa perinteisenä kolmen istuttavana penkkinä tai kahtena erillisistuimena, jotka voidaan varustaa löhötoiminnolla tai istuimet voidaan varustaa kääntötoiminnolla, että ne saadaan vastakkain kolmannen rivin kanssa. Kia on panostanut voimakkaasti myös kestävän kehityksen sisustamateriaaleihin. Nahan sijaan sisustassa on käytetty maissista ja sokeriruo’osta sekä luontaisista öljyistä tehtyjä materiaaleja. Merkki myös kasvattaa kierrätysmuovien osuutta 20 prosenttiin vuoteen 2030 mennessä. Myös väreissä on haettu luonnonläheisiä vaihtoehtoja. EV9 esiintyy ainakin kuvissa digitaalisilla sivupeileillä varustettuna, mutta mielenkiintoisesti näytöt on kiinnitetty kojelaudan sijasta oviin. Sähköä sovelluksenakin Pinnan alla Kia EV9:ssä on Euroopassa aina 99,8 kilowattitunnin akku ja voimalinja on saatavissa joko taka- tai nelivetona. Takavedon kohdalla teholukema on riittävä 149 kW (203 hv) ja 0–100 km/h suoriutuu 9,4 ekunnissa. Nelivedosta löytyy vimmaa 282 kilowatin (384 hv) edestä ja perusversiona 0–100 km/h sujuu 6,0 sekunnissa kiitos 600 newtonmetrin yhteisväännön. Kian mukaan sen Connect Storeen tulee myöhemmin saataville Boost-ohjelmistopäivitys, joka nostaa vääntöhuipun 700 newtonmetriin ja pudottaa 0–100 km/h ajan 5,3 sekuntiin. Maailmalla nähdään lisäksi pienempi 76,1 kilowattitunnin akkukoko takavedon yhteydessä. WLTP-toimintamatkan suhteen ykköseksi nousee takavetomalli 19 tuuman vanteilla, arvioidun toimintamatkan ollessa 541 kilometriä. 800 voltin tekniikan ansiosta autoon voidaan ladata parhaimmillaan 239 kilometriä toimintamatkaa 15 minuutissa, virallisen kilowattilukeman vielä odottaessa. Myös AC-latauksen yksityiskohdat antavat odottaa itseään. Kia EV9 tukee myös tuoreimpien Kian ja Hyundain mallien tapaan sähkön V2L-ulosottoa 3,7 kilowatin teholla. Auto toimii isona virtalähteenä esimerkiksi mökillä tai leiriytyessä. Eurooppaan loppuvuonna Highway Driving Pilot (HDP) on Kian nimitys moottoriteiden ajoavustintoiminnolle, joka pystyy tietyillä alueilla jopa kolmannen tason (L3) ehdolliseen autonomiaan. Tuolloin auto on vastuussa ajamisesta, eikä kuljettajan tarvitse tarkkailla liikennettä herkeämättä. Auton on myös annettava riittävä varoitus, jos auto tarvitsee kuljettajan apua yllättäen. Level 3 -autonomiaa varten Kia on varustanut EV9:n peräti 15 sensorilla, joista 2 on eteenpäin näkeviä lidareita. Muista ajoavustimista mainittakoon etäpysäköintiavustin RSPA 2, jolla auton voi ohjata parkkiruutuun ja parkkiruudusta avaimella. Kia aloittaa EV9:n ennakkotilaukset Korean kotimarkkinoilla vielä toisen vuosikvartaalin aikana. Ensimmäisillä maailmanmarkkinoilla autoa nähdään vielä vuoden loppupuoliskon aikana. Lähde ja kuvat: Kia Teksti: Aake Kinnunen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – ”tehokkaampi ja edullinen” 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille 19.7.2024 Ajoneuvot 304 hevosvoiman Lexus LBX Morizo RR on kuin neliovinen ja ylellisempi GR Yaris – nyt siis täyttä totta! 18.7.2024 Ajoneuvot Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan 17.7.2024 Koeajo Koeajo: Volvo EX40 Single Extended Range Ultra – edelleen hyvien perusasioiden äärellä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 26.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko jo tämän pienen sinisen pisteen suuren merkityksen? 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan