9.5.2016

Muistatko rekisterinumeron AKU-424?

Lotus AKU-424

Henri Toivosen Talbot Sunbeam Lotus on yksi Suomen tunnetuimmista ralliautoista.

Tämä Talbot Sunbeam Lotus osallistui Henri Toivosen ajamana ensimmäiseen ralliinsa uutena vuonna 1978. Silloin se tosin ei vielä ollut Lotus, vaan 1,8-litraisella koneella varustettu Talbot Sunbeam. Tekniikkaa päivitettiin moneen otteeseen, mutta sen rekisteritunnus AKU-424 pysyi samana, ja siitä tuli myöhemmin yksi suomalaisen rallimaailman tunnetuimpia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy


1,8 – 2,0 ja lopulta 2,2 litrainen moottori

Talbotin debyyttikisa oli Tott-ralli lokakuussa 1978. Kauaa ei alkuperäinen tekniikka konehuoneessa viihtynyt, sillä jo saman vuoden puolella tilalle vaihdettiin 2,0-litrainen moottori. Tässä muodossa Henkka Toivonen osallistui autolla RAC Ralliin. Siellä saavutettu yleiskilpailun yhdeksäs sija noteerattiin Henkan kansainväliseksi läpimurroksi.

Lotus AKU-424

Näillä eväillä ajettiin seuraavana vuonna voittoon Ahvenanmaan Rallissa ja Salora Rallissa, jossa kartturina istui velipoika Harri Toivonen.

Liityttyään 1980 Talbotin tehdasjoukkueeseen, Henri Toivonen jatkoi edelleen kisailua kotimaassa AKU-424:llä. Siihen vaihdettiin samanlainen Lotuksen 2,2-litrainen kone kuin tehdastallin autoissakin oli.

Toivonen – Blomqvist - Fréquelin

Siitä lähtien auto olikin sitten Talbot Sunbeam Lotus, myös muilta osiltaan. Sillä heltisi mm. uran siihen mennessä merkittävin voitto Tunturirallissa. Henkka jatkoi kilpailemista AKU-424:llä kesään 1980 asti voittaen sillä vielä Jyväskylän Talvirallin. Muita Talbot Sunbeam Lotuksella menestyneitä rallikuljettajia olivat mm. Ranskan Guy Fréquelin ja Ruotsin Stig Blomqvist.

Lotus AKU-424

Lotuksen ilmoituksen mukaan mallia valmistettiin yhteensä 2298 kappaletta. Talbot puolestaan ilmoittaa valmistusmääräksi 2308. Kymmenen kappaleen ero tulee siitä, että Lotus ei huomioi omissa luvuissaan kymmentä kilpailukäyttöön rakennettua tehdasautoa. Valmistetuista Talbot Sunbeam Lotuksista noin puolet – 1150 kappaletta – oli oikeanpuoleisella ohjauksella varustettuja. Tehtaan ralliautojen tehoksi ilmoitettiin aluksi 234 hevosvoimaa. Myöhemmin siitä saatiin puristettua enemmän tehoa.

Talbot Sunbeam Lotus AKU-424 oli esillä Lahden Classic Motorshow -näyttelyssä.

Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat