21.11.2017 Ajoneuvot Muistatko: Sodan jälkeen puurunko pakussa – Renault ”1000 kg” Van Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renaultin puurunkoinen klassikkopaku on ikimuistoinen elämys. Renault saavutti uuden tuotantoennätyksen kevyissä hyötyautoissa vuonna 2016, 434 000 kappaletta. Saavutuksen kunniaksi toimittajia kutsuttiin kahville Pariisiin. Paikalle oli tuotu myös vähän vanhempaa kalustoa 116-vuotisen uran varrelta.Toisen maailmansodan jälkeen Ranskan valtio yritti ohjata autoteollisuuden ponnistuksia jakautumaan eri autoluokkiin. Renaultin oli määrä tehdä kantavuudeltaan 1 000-1 400 kg pakettiautoja ja Citroënin puolestaan keskittyä 2 000-3 500 kg kantaviin kevyisiin kuorma-autoihin. Citroën ei noudattanut ohjausta vaan aloitti etuvetoisen tonniluokan H-Vanin valmistuksen 1947. Sen suunnittelu oli aloitettu jo ennen sotaa.Renault oli tottelevaisempi, mutta auttamatta takamatkalla. Citroënin rakenteena oli itsekantava aaltopeltikori ja etuvedon tuoma tilava ja matalalattiainen kuormatila. Renaultin versio oli takavetoinen ja puurunkoinen. Puurunkoon niitatut pintapellit olivat simppelimpi, kevyempi ja halvempi ratkaisu. Lisäksi Renaultia auttoi valtion hankintojen (armeija, poliisi ja posti) keskittyminen sille. Auton valmistus mallinimellä ”1000 kg” alkoi 1947 ja päättyi 1965. Myös Voltigeur ja Goelette –mallinimet tulivat myöhemmin käyttöön. Moottorit olivat 2.0-2.4-litraisia bensiinimoottoreita tai 1.8-2.7 litraisia dieseleitä.Kolleegan hymy on herkässä, liekö syynä auton tyyliin sopiva asustus?Saimme kokeilla vuoden 1947 mallista ”Tonnia”. Yksilöä on ajatettu Renault Classicin tilaisuuksissa ja käytön jäljet näkyvät ja tuntuvat. Puurimoista tehty korikehikko ja lautalattia olivat kyllä aivan tukevan oloisia. Kojelautakin on nimensä mukainen, nopeusmittari sen päälle asetettuna. Ohjauksen klappi ja varoittelut jarrujen puoltamisesta eivät rohkaisseet vauhtivarojen kokeiluun. Jännityksen lisäksi hikeä toi pintaan hallintalaitteiden raskaus ja lievä pakokaasun haju sisällä. Onnistumisen elämyksiä toi auton käynnistyminen ensimmäisellä ja vaihteiden löytyminen ja osuminen kohdalleen rusahtamatta.Matkustamomukavuutta mallia 1947.Teksti ja kuvat: Petri MunukkaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKatso myös:Muistatko tämän: sympaattinen Renault Estafette Tiedätkö mistä Citroën sai erikoisen nimensä? Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät 23.4.2025 Sähköautot Renault 5 Turbo 3E ennakkovarattavissa – 155000 euron taskuraketti jää rajatun erän herkuksi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 27.4.2025 Koeajo Koeajo: Volvo XC90 – on kaikki niin kuin ennenkin 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 26.4.2025 Koeajo Maistiainen: Škoda Enyaq – uusi keula vie pidemmälle 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous