21.11.2017 Ajoneuvot Muistatko: Sodan jälkeen puurunko pakussa – Renault ”1000 kg” Van Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renaultin puurunkoinen klassikkopaku on ikimuistoinen elämys. Renault saavutti uuden tuotantoennätyksen kevyissä hyötyautoissa vuonna 2016, 434 000 kappaletta. Saavutuksen kunniaksi toimittajia kutsuttiin kahville Pariisiin. Paikalle oli tuotu myös vähän vanhempaa kalustoa 116-vuotisen uran varrelta.Toisen maailmansodan jälkeen Ranskan valtio yritti ohjata autoteollisuuden ponnistuksia jakautumaan eri autoluokkiin. Renaultin oli määrä tehdä kantavuudeltaan 1 000-1 400 kg pakettiautoja ja Citroënin puolestaan keskittyä 2 000-3 500 kg kantaviin kevyisiin kuorma-autoihin. Citroën ei noudattanut ohjausta vaan aloitti etuvetoisen tonniluokan H-Vanin valmistuksen 1947. Sen suunnittelu oli aloitettu jo ennen sotaa.Renault oli tottelevaisempi, mutta auttamatta takamatkalla. Citroënin rakenteena oli itsekantava aaltopeltikori ja etuvedon tuoma tilava ja matalalattiainen kuormatila. Renaultin versio oli takavetoinen ja puurunkoinen. Puurunkoon niitatut pintapellit olivat simppelimpi, kevyempi ja halvempi ratkaisu. Lisäksi Renaultia auttoi valtion hankintojen (armeija, poliisi ja posti) keskittyminen sille. Auton valmistus mallinimellä ”1000 kg” alkoi 1947 ja päättyi 1965. Myös Voltigeur ja Goelette –mallinimet tulivat myöhemmin käyttöön. Moottorit olivat 2.0-2.4-litraisia bensiinimoottoreita tai 1.8-2.7 litraisia dieseleitä.Kolleegan hymy on herkässä, liekö syynä auton tyyliin sopiva asustus?Saimme kokeilla vuoden 1947 mallista ”Tonnia”. Yksilöä on ajatettu Renault Classicin tilaisuuksissa ja käytön jäljet näkyvät ja tuntuvat. Puurimoista tehty korikehikko ja lautalattia olivat kyllä aivan tukevan oloisia. Kojelautakin on nimensä mukainen, nopeusmittari sen päälle asetettuna. Ohjauksen klappi ja varoittelut jarrujen puoltamisesta eivät rohkaisseet vauhtivarojen kokeiluun. Jännityksen lisäksi hikeä toi pintaan hallintalaitteiden raskaus ja lievä pakokaasun haju sisällä. Onnistumisen elämyksiä toi auton käynnistyminen ensimmäisellä ja vaihteiden löytyminen ja osuminen kohdalleen rusahtamatta.Matkustamomukavuutta mallia 1947.Teksti ja kuvat: Petri MunukkaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKatso myös:Muistatko tämän: sympaattinen Renault Estafette Tiedätkö mistä Citroën sai erikoisen nimensä? Lue lisää Kaikki artikkelit 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan 11.3.2025 Uutinen Holtiton ajelu kuriin, promilleraja sähköpotkulautailuun – tavoitteena kuripaketti 1.5. alkaen 10.3.2025 Autoilu Uutta pintaa yli 3 000 tiekilometrille – tiestön nykykunnon ylläpito vaatisi enemmän 10.3.2025 Ajoneuvot MG S5 on MG 4:n SUV-sisar, joka tulee korvaamaan MG ZS EV:n Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 12.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota C-HR+ on japanilaisvalmistajan uusi aluevaltaus sähköautomaailmaan 12.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Fiat asensi 875-kuutioisen kaksipyttyisen bensiinimoottorin seitsenpaikkaiseen tila-autoon 13.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötestin tähti Mercedes-Benz 250 TD myydään huutokaupalla 12.3.2025 Koeajo Koeajo: uusi Audi Q5 sai ne tyypilliset muutokset – jatkossa Suomeen vain lataushybridinä 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija