21.11.2017 Ajoneuvot Muistatko: Sodan jälkeen puurunko pakussa – Renault ”1000 kg” Van Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renaultin puurunkoinen klassikkopaku on ikimuistoinen elämys. Renault saavutti uuden tuotantoennätyksen kevyissä hyötyautoissa vuonna 2016, 434 000 kappaletta. Saavutuksen kunniaksi toimittajia kutsuttiin kahville Pariisiin. Paikalle oli tuotu myös vähän vanhempaa kalustoa 116-vuotisen uran varrelta. Toisen maailmansodan jälkeen Ranskan valtio yritti ohjata autoteollisuuden ponnistuksia jakautumaan eri autoluokkiin. Renaultin oli määrä tehdä kantavuudeltaan 1 000-1 400 kg pakettiautoja ja Citroënin puolestaan keskittyä 2 000-3 500 kg kantaviin kevyisiin kuorma-autoihin. Citroën ei noudattanut ohjausta vaan aloitti etuvetoisen tonniluokan H-Vanin valmistuksen 1947. Sen suunnittelu oli aloitettu jo ennen sotaa. Renault oli tottelevaisempi, mutta auttamatta takamatkalla. Citroënin rakenteena oli itsekantava aaltopeltikori ja etuvedon tuoma tilava ja matalalattiainen kuormatila. Renaultin versio oli takavetoinen ja puurunkoinen. Puurunkoon niitatut pintapellit olivat simppelimpi, kevyempi ja halvempi ratkaisu. Lisäksi Renaultia auttoi valtion hankintojen (armeija, poliisi ja posti) keskittyminen sille. Auton valmistus mallinimellä ”1000 kg” alkoi 1947 ja päättyi 1965. Myös Voltigeur ja Goelette –mallinimet tulivat myöhemmin käyttöön. Moottorit olivat 2.0-2.4-litraisia bensiinimoottoreita tai 1.8-2.7 litraisia dieseleitä. Kolleegan hymy on herkässä, liekö syynä auton tyyliin sopiva asustus? Saimme kokeilla vuoden 1947 mallista ”Tonnia”. Yksilöä on ajatettu Renault Classicin tilaisuuksissa ja käytön jäljet näkyvät ja tuntuvat. Puurimoista tehty korikehikko ja lautalattia olivat kyllä aivan tukevan oloisia. Kojelautakin on nimensä mukainen, nopeusmittari sen päälle asetettuna. Ohjauksen klappi ja varoittelut jarrujen puoltamisesta eivät rohkaisseet vauhtivarojen kokeiluun. Jännityksen lisäksi hikeä toi pintaan hallintalaitteiden raskaus ja lievä pakokaasun haju sisällä. Onnistumisen elämyksiä toi auton käynnistyminen ensimmäisellä ja vaihteiden löytyminen ja osuminen kohdalleen rusahtamatta. Matkustamomukavuutta mallia 1947. Teksti ja kuvat: Petri Munukka Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Katso myös: Muistatko tämän: sympaattinen Renault Estafette Tiedätkö mistä Citroën sai erikoisen nimensä? Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt