21.11.2017 Ajoneuvot Muistatko: Sodan jälkeen puurunko pakussa – Renault ”1000 kg” Van Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Renaultin puurunkoinen klassikkopaku on ikimuistoinen elämys. Renault saavutti uuden tuotantoennätyksen kevyissä hyötyautoissa vuonna 2016, 434 000 kappaletta. Saavutuksen kunniaksi toimittajia kutsuttiin kahville Pariisiin. Paikalle oli tuotu myös vähän vanhempaa kalustoa 116-vuotisen uran varrelta.Toisen maailmansodan jälkeen Ranskan valtio yritti ohjata autoteollisuuden ponnistuksia jakautumaan eri autoluokkiin. Renaultin oli määrä tehdä kantavuudeltaan 1 000-1 400 kg pakettiautoja ja Citroënin puolestaan keskittyä 2 000-3 500 kg kantaviin kevyisiin kuorma-autoihin. Citroën ei noudattanut ohjausta vaan aloitti etuvetoisen tonniluokan H-Vanin valmistuksen 1947. Sen suunnittelu oli aloitettu jo ennen sotaa.Renault oli tottelevaisempi, mutta auttamatta takamatkalla. Citroënin rakenteena oli itsekantava aaltopeltikori ja etuvedon tuoma tilava ja matalalattiainen kuormatila. Renaultin versio oli takavetoinen ja puurunkoinen. Puurunkoon niitatut pintapellit olivat simppelimpi, kevyempi ja halvempi ratkaisu. Lisäksi Renaultia auttoi valtion hankintojen (armeija, poliisi ja posti) keskittyminen sille. Auton valmistus mallinimellä ”1000 kg” alkoi 1947 ja päättyi 1965. Myös Voltigeur ja Goelette –mallinimet tulivat myöhemmin käyttöön. Moottorit olivat 2.0-2.4-litraisia bensiinimoottoreita tai 1.8-2.7 litraisia dieseleitä.Kolleegan hymy on herkässä, liekö syynä auton tyyliin sopiva asustus?Saimme kokeilla vuoden 1947 mallista ”Tonnia”. Yksilöä on ajatettu Renault Classicin tilaisuuksissa ja käytön jäljet näkyvät ja tuntuvat. Puurimoista tehty korikehikko ja lautalattia olivat kyllä aivan tukevan oloisia. Kojelautakin on nimensä mukainen, nopeusmittari sen päälle asetettuna. Ohjauksen klappi ja varoittelut jarrujen puoltamisesta eivät rohkaisseet vauhtivarojen kokeiluun. Jännityksen lisäksi hikeä toi pintaan hallintalaitteiden raskaus ja lievä pakokaasun haju sisällä. Onnistumisen elämyksiä toi auton käynnistyminen ensimmäisellä ja vaihteiden löytyminen ja osuminen kohdalleen rusahtamatta.Matkustamomukavuutta mallia 1947.Teksti ja kuvat: Petri MunukkaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKatso myös:Muistatko tämän: sympaattinen Renault Estafette Tiedätkö mistä Citroën sai erikoisen nimensä? Lue lisää Kaikki artikkelit 13.2.2025 Liikenteen verotus Autoveron tuotto 2024 laski roimasti – sähköistyminen ja autokaupan vaisuus vaikuttavat 13.2.2025 Uutinen Yhdysvaltalaisten autopomojen mukaan Trumpin tariffit luovat ”kuluja ja kaaosta” 11.2.2025 Ajoneuvot Polttomoottoriautot porskuttavat Suomessa vielä piiiiiitkääään 11.2.2025 Uutinen Taksiliitto: lakimuutos vääristäisi taksialan kilpailua 11.2.2025 Uutinen Kiina-tullit vastatuulessa autoteollisuudessa – Cupra varoittaa irtisanomisista 10.2.2025 Ajoneuvot Volvo EX30 Cross Country on vähän muutakin kuin tuttu sanapari uudessa paketissa 10.2.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Opel Frontera Electric – puristamalla tehty edullinen täyssähköinen perhecrossover, ja ihan hyvä niin 9.2.2025 Klassikko Klassikko: Daimler Mercedes 37/90 Kettenwagen vm. 1912 – ensimmäinen johtotähti 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 15.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Messujen kalastusvene kääntyi ukrainalaisvalmisteisten veneiden voitonjuhlaksi 15.2.2025 Testit Seikkailu: diesel vastaan sähköauto Lappiin – yhdellä istumalla vai matkalla lataillen? 15.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Kontio ja Parmas -kummelivolvo 16.2.2025 Ajatuksia autoista Vaihdeläpyskät ovat paljon hyödyllisemmät sähköautoissa, vaikkei niissä ole edes vaihteita – Ajatuksia autoista 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle