18.6.2023

Muistatko vielä Nissan Maximan? – Nissanin ison sedanin tuotanto katkeaa 43 vuoden jälkeen tähän kesään

Maximaa on myyty eri markkinoilla jo kahdeksan sukupolven ajan. Iso ja perinteistä kaavaa noudattava sedan ei enää käy toivotulla tavalla kaupaksi, joten jälleen joudumme sanomaan näkemiin yhdelle isolle mallinimelle - ainakin toistaiseksi.

Nissan Maxima on valmistajansa perinteikkäimpiä ja pisimpään valmistettuja mallinimiä, ja itse asiassa Nissanin henkilöautojen nykyään käytössä olevista mallinimistä vain Patrol, Skyline ja Z-sarja ovat sitä vanhempia.

Maximan juuret ovat itse asiassa niin kaukana, että ensimmäisenä mallinimi nähtiin Datsunissa. Vanhan Datsun 810:n korvaajaksi otettiin vuonna 1980 Datsun Maxima, joka luotiin pidentämällä Japanin markkinoiden takavetoista Bluebirdiä noin kymmenellä senttimetrillä. Tästä saatiinkin jo heti kättelyssä lähtölaukaus kaikkia Maxima-sukupolvia yhdistävälle asialle, suurelle koolle, sekä kuusisylinteriselle moottorille, jota varten Bluebirdin koria piti alun perin suurentaa.

Vuosimallin 1987 Maxima V6

Maxima on perustunut toisesta sukupolvestaan eli vuodesta 1984 alkaen etuvetorakenteelle, ja siitä eteenpäin auto on kehittynyt sellaisenaan sukupolvittain eteenpäin isona, usein kuusisylinterisenä sedanina.

Suomalaisittain yleisin Maxima-sukupolvi on varmasti viides, jota myytiin eurooppalaisena Nissan Maxima QX:n nimellä kohtuullisen lyhyen aikaa vuosina 1999 - 2002.

Suomessakin tuttua viidennen polven Maximaa valmistettiin myös vielä vähän tasokkaampana Infiniti i35:nä. Näin oli myös kaksikon edeltäjien kohdalla. Isoa sedania liikutti aina vähintään 3,0-litrainen V6.

Tämän jälkeen Maxima katosi useimmilta globaaleilta markkinoilta, ja oli itse asiassa kahden sukupolven ajan pelkästään pohjoisamerikkalainen tuote, tuotantopaikkaa myöten. Vasta viimeisin ja viimeiseksi jäävä kahdeksas sukupolvi on tuotannossa USA:n lisäksi Kiinassa, ja myynnissä ainakin Lähi-idässä.

Viimeisin Maxima on ollut tuotannossa vuodesta 2015 lähtien, joten koko mallinimen lopetus ajoittuu 8-polven luonnolliseen poistumaan. Tuotantolinjat Tennesseessä sulkeutuvat Maximan osalta aivan lähiaikoina. Maximan tuotannon lopetuksesta kerrottiin jo viime vuonna, mutta mitään varsinaista "final editionia" autosta ei saatu. Viimeisin erikoismalli on 40th Anniversary vuodelta 2020.

Maximan myyntiluvut ovat olleet jo hyvän aikaa laskusuuntaisia. Esimerkiksi vuosien 2021 ja 2022 välillä mallin myynti putosi peräti 62 prosentilla.

8-polven Maxima, jota nissan markkinoi itse määritellysti "neliovisena urheiluautona", perustuu Nissanin isoille etuvetoautoille tarkoitetulle D-alustalle, joka on Renault-Nissanin CMF:n edeltäjä.

Myöskään voimalinjapuolella allianssiyhteistyö Renaultin kanssa ei ole näkynyt, sillä pellin alta löytyy kahta laatua Nissanin omia bensiinimoottoreita, 2,5-litrainen rivinelonen sekä yli 300-hevosvoimainen 3,5-litrainen V6. Jälkimmäisen avuin 4,9-metrinen "urheiluauto" kiihtyy nollasta sataan mukavasti 5,9 sekunnissa.

Maxima 40th Anniversary

Kaikesta huolimatta Nissan ei välttämättä ole haudannut Maximan nimeä lopullisesti, vaikka onkin tehnyt sen tässä muodossaan. On nimittäin mahdollista, että Maxima tekee muutaman vuoden sisällä paluun jonkin sortin sähköautona.

Lähde ja kuvat: Nissan/Infiniti Teksti: Benjamin Helander

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat