19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? – 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen Teksti Benjamin Helander KUVA: Ronnie Robertson via Wikimedia Commons Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Viking Linea aikoinaan 22 vuoden ajan palvellut alus on toiminut kanadalaisen G Adventuresin käytössä arktiksella ja antarktiksella, mutta nyt tilalle on otettu polttoainetaloudellisempi seuraaja. Entisen Suomi-laivan uran päätöksestä saatiin lukea edellisen kerran vasta muutama viikko sitten, kun Viking Linea, Sally Cruisesia ja Silja Linea täkäläisillä vesillä aikoinaan palvellut katastrofilaiva päätyi kyproslaisvarustamolta romutettavaksi. Tässä tapauksessa ei tällä tietoa ole kyse romutusuutisesta, mutta mikäli tämä 105-metrinen, vuonna 1972 rakennettu alus ei löydä uutta omistajaa, saattaa laivojen viikatemies eli nosturimies periä sen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAutolautasta seikkailuristeilijäksiAiheenamme oleva alus, jonka koko elinkaaren ajan mukana kulkeva laivojen rekisteritunnus eli IMO-tunnus on 7211074, rakennettiin Tanskan Helsingørissä, ja se ajoi ensimmäiset vuotensa nimellä M/S Kattegat samannimisen salmen poikki Tanskan sisäistä reittiä Jyllannin niemimaalta Sjellannin saarelle. Muutaman vuoden jälkeen alus päätyi Englannin kanaalin ylittävälle reitille, ajaen Englannista Ranskaan. Vuonna 1986 aluksen tie vei jälleen yhden kapean merialueen ylittäjäksi, kahden pienen satamakaupungin yhdistäjäksi. IMO 7211074:n osti nimittäin Viking Line, joka nimesi sen M/S Ålandsfärjaniksi, suomennettuna "Ahvenanmaan lautaksi". KUVA: Argus Fin via Wikimedia CommonsViking Line asetti Ålandsfärjanin reitille, joka yhdisti varustamon kotisaaren Maarianhaminan Ruotsin Kapellskäriin. Reitti Ahvenanmeren poikki on tunnetusti lyhyt, ja hidaskin laiva hurauttaa sen parissa tunnissa. Ahvenanmaan lautta Ålandsfärjan oli etupäässä ruotsalaisille, sillä aluksen kotisatama Viking Linen väreissä oli Norrtälje, lippuvaltio Ruotsi, ja miehistö siten ruotsalaista. Ålandsfärjanina alukseen mahtui miltei tuhat matkustajaa ja vajaat parisataa henkilöautoa. Näin ei kuitenkaan ollut enää sen jälkeen, kun alus muutettiin Rauman telakalla vuonna 2008 napa-alueiden seikkailuihin tarkoitetuksi risteilyalukseksi Viking Linen otettua sen reitille Rosellan, myytyään sen kanadalaiselle varustamolle, silloiselle Gap Adventuresille, nykyiselle G Adveturesille. Alus uudelleennimettiin tässä kohtaa M/S Expeditioniksi. Se korvasi varustamolla juuri aiemmin uponneen MV Explorerin. M/S Expedition ankkuroituneena Argentiinan eteläkärkeen Ushuaiaan, ympärillään Aida Cara ja identifioimaton Celebrity Cruisesin Millennium-luokan risteilijä (pituus: 294 metriä). KUVA: Liam Quinn via Wikimedia CommonsG Adventuresia Expedition on palvellut edelleen punakylkisenä, mutta kerrallaan vain 134 matkustajalle tarkoitettuna napa-alueiden luksusristeilijänä. Liberian Monroviaan rekisteröidyllä aluksella on siis ollut huomattavasti mukavuuksia, mutta myös erityisiä valmiuksia viedä matkustajansa sekä eteläisille että pohjoisille napaseuduille, eräille maailman syrjäisimmille alueille, joilla kuitenkin riittää karuja mutta kauniita luontoelämyksiä. Mukana matkoilla on ollut jopa tieteentekijöitä, jotka ovat toimineet mahdollisimman asiantuntevina luonto-oppaina. Tilalle jäätikköystävällisempi seuraajaExpedition on tunnettu viimeisimmällä omistajallaan hellittelynimellä "the little red ship" eli "pieni punainen laiva". Se ehti palvella G Adventuresia vuodesta 2008 vuoteen 2025, siis noin 17 vuoden ajan. Hiljattain kanadalaisvarustamo kuitenkin päätti luopua tästä 53 vuotta vanhasta aluksesta, ja korvata sen charter-periaatteella hankitulla Ocean Adventurer -aluksella. Myös uusi alus tullaan G Adventuresin mukaan nimeämään Expeditioniksi, kunnianosoituksena "pienelle punaiselle laivalle". KUVA: Grant C. via Wikimedia CommonsPääasiallinen syy, miksi "pienestä punaisesta laivasta" päätettiin nyt luopua, olivat varustamon mukaan polttoaineenkulutus ja päästöt. Tuoreempi alus tulee polttoainekustannuksiltaan edullisemmaksi, ja on myös ystävällisempi haavoittuville napa-alueiden jäätiköille, joiden keskuudessa se operoi. Lähteet: Cruise Industry News, Viking Line, Antarctica Cruises Lue lisää Kaikki artikkelit 15.6.2025 Laivat Päivän kuva: Saksan oma ”Lemmenlaiva” nähty Helsingin Katajanokalla 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia – katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 2.6.2025 Laivat Ranskalaisalus Dupuy de Lôme on erityisen etevä kuulemaan naapurin puheet ja metkut 30.5.2025 Laivat Tallink löysi 21 kuukautta tyhjänä seisseelle Romantikalle uuden vuokraajan Algeriasta 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin – nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 21.5.2025 Laivat Yltäkylläinen risteily Välimerellä – Espanja, Ranska, Italia ja Malta yhdellä reitillä 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa – yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 5.5.2025 Laivat Matkaelämys: Finnstarilla 30 tuntia Itämerellä – loppumatka junilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin - A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 17.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: Honda CB 1000 Hornet – naku supersportin sydämellä 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster