19.6.2025

Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? – 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen

KUVA: Ronnie Robertson via Wikimedia Commons

Viking Linea aikoinaan 22 vuoden ajan palvellut alus on toiminut kanadalaisen G Adventuresin käytössä arktiksella ja antarktiksella, mutta nyt tilalle on otettu polttoainetaloudellisempi seuraaja.

Entisen Suomi-laivan uran päätöksestä saatiin lukea edellisen kerran vasta muutama viikko sitten, kun Viking Linea, Sally Cruisesia ja Silja Linea täkäläisillä vesillä aikoinaan palvellut katastrofilaiva päätyi kyproslaisvarustamolta romutettavaksi.

Tässä tapauksessa ei tällä tietoa ole kyse romutusuutisesta, mutta mikäli tämä 105-metrinen, vuonna 1972 rakennettu alus ei löydä uutta omistajaa, saattaa laivojen viikatemies eli nosturimies periä sen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Autolautasta seikkailuristeilijäksi

Aiheenamme oleva alus, jonka koko elinkaaren ajan mukana kulkeva laivojen rekisteritunnus eli IMO-tunnus on 7211074, rakennettiin Tanskan Helsingørissä, ja se ajoi ensimmäiset vuotensa nimellä M/S Kattegat samannimisen salmen poikki Tanskan sisäistä reittiä Jyllannin niemimaalta Sjellannin saarelle. Muutaman vuoden jälkeen alus päätyi Englannin kanaalin ylittävälle reitille, ajaen Englannista Ranskaan.

Vuonna 1986 aluksen tie vei jälleen yhden kapean merialueen ylittäjäksi, kahden pienen satamakaupungin yhdistäjäksi. IMO 7211074:n osti nimittäin Viking Line, joka nimesi sen M/S Ålandsfärjaniksi, suomennettuna "Ahvenanmaan lautaksi".

KUVA: Argus Fin via Wikimedia Commons

Viking Line asetti Ålandsfärjanin reitille, joka yhdisti varustamon kotisaaren Maarianhaminan Ruotsin Kapellskäriin. Reitti Ahvenanmeren poikki on tunnetusti lyhyt, ja hidaskin laiva hurauttaa sen parissa tunnissa.

Ahvenanmaan lautta Ålandsfärjan oli etupäässä ruotsalaisille, sillä aluksen kotisatama Viking Linen väreissä oli Norrtälje, lippuvaltio Ruotsi, ja miehistö siten ruotsalaista.

Ålandsfärjanina alukseen mahtui miltei tuhat matkustajaa ja vajaat parisataa henkilöautoa. Näin ei kuitenkaan ollut enää sen jälkeen, kun alus muutettiin Rauman telakalla vuonna 2008 napa-alueiden seikkailuihin tarkoitetuksi risteilyalukseksi Viking Linen otettua sen reitille Rosellan, myytyään sen kanadalaiselle varustamolle, silloiselle Gap Adventuresille, nykyiselle G Adveturesille. Alus uudelleennimettiin tässä kohtaa M/S Expeditioniksi. Se korvasi varustamolla juuri aiemmin uponneen MV Explorerin.

M/S Expedition ankkuroituneena Argentiinan eteläkärkeen Ushuaiaan, ympärillään Aida Cara ja identifioimaton Celebrity Cruisesin Millennium-luokan risteilijä (pituus: 294 metriä). KUVA: Liam Quinn via Wikimedia Commons

G Adventuresia Expedition on palvellut edelleen punakylkisenä, mutta kerrallaan vain 134 matkustajalle tarkoitettuna napa-alueiden luksusristeilijänä. Liberian Monroviaan rekisteröidyllä aluksella on siis ollut huomattavasti mukavuuksia, mutta myös erityisiä valmiuksia viedä matkustajansa sekä eteläisille että pohjoisille napaseuduille, eräille maailman syrjäisimmille alueille, joilla kuitenkin riittää karuja mutta kauniita luontoelämyksiä. Mukana matkoilla on ollut jopa tieteentekijöitä, jotka ovat toimineet mahdollisimman asiantuntevina luonto-oppaina.

Tilalle jäätikköystävällisempi seuraaja

Expedition on tunnettu viimeisimmällä omistajallaan hellittelynimellä "the little red ship" eli "pieni punainen laiva". Se ehti palvella G Adventuresia vuodesta 2008 vuoteen 2025, siis noin 17 vuoden ajan.

Hiljattain kanadalaisvarustamo kuitenkin päätti luopua tästä 53 vuotta vanhasta aluksesta, ja korvata sen charter-periaatteella hankitulla Ocean Adventurer -aluksella. Myös uusi alus tullaan G Adventuresin mukaan nimeämään Expeditioniksi, kunnianosoituksena "pienelle punaiselle laivalle".

KUVA: Grant C. via Wikimedia Commons

Pääasiallinen syy, miksi "pienestä punaisesta laivasta" päätettiin nyt luopua, olivat varustamon mukaan polttoaineenkulutus ja päästöt. Tuoreempi alus tulee polttoainekustannuksiltaan edullisemmaksi, ja on myös ystävällisempi haavoittuville napa-alueiden jäätiköille, joiden keskuudessa se operoi.

Lähteet: Cruise Industry News, Viking Line, Antarctica Cruises

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat