2.4.2017 Matkailu Museo Ferrari Maranello – tanssivan hevosen pilttuussa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Maailman legendaarisin urheiluautomerkki Ferrari täyttää tänä keväänä 70 vuotta. Kävimme tehtaan museossa Maranellossa katsastamassa parhaita paloja historian varrelta. Modenan maakunnassa, pohjoisemmassa Italiassa sijaitseva Maranellon pikkukaupunki tunnetaan ennen kaikkea punaisista urheilu- ja kilpa-autoistaan.Tänne, Ferrarin kotiin, aivan tehtaan kupeeseen rakennettu museo on suositeltava matkailukohde kaikille autoista kiinnostuneille. Suoranaiseksi pyhiinvaelluspaikaksi museo muodostuu, jos omaa kiinnostuksen formula ykkösten tarunhohtoiseen historiaan.Kahteen kerrokseen rakennettu laaja näyttely kertoo Ferrarin koko tarinan kuuluisimpien kilpa- ja katuautojen sekä niihin liittyneiden ihmisten kautta. Lisäksi tallin saavuttamille F1-mestaruuksille on omistettu kokonaan oma näyttelytilansa.Heti museon sisäänkäynnin vieressä tietää missä ollaan. Formula ykkösten 1:3-mittakaavaan laaditut tuulitunnelimallit heijastavat sarjan sääntömuutoksia kautta kausien. Kuljettajan jalat olivat vielä vuonna 1986 todella edessä ja vailla suojaa (toinen oik.).Tästä kaikki alkoi. Ensimmäinen Ferrari, 125 S, osallistui debyyttikilpailuunsa toukokuun 11. päivänä vuonna 1947. Moottori oli jo tuolloin V12, mutta käsittämättömän pienikokoinen: iskutilavuutta vain 1,5 litraa! Tehoa lähti kokonaiset 118 hevosvoimaa.Tehtaan perustajan ja isähahmon, Il Commendatore Enzo Ferrarin (1898–1988) työhuone on ikuistettu vitriiniin. Vähintä mitä jälkipolvi voi hänen hyväkseen tehdä. Lisää Enzon perintöä voi ammentaa läheiseltä Fioranon testiradalta.Ferrari on F1-talleista ainoa, joka on osallistunut sarjaan alusta lähtien eli vuodesta 1950, ja myös pysynyt siellä näihin päiviin asti. Niinpä ykkösten pienoismalleistakin syntyy suuren seinän kattava kokoelma.Museon katutasossa keskitytään siviiliautoihin……ja toisessa kerroksessa kilpureihin. Näistä lisää juttusarjamme seuraavissa osissa.Ketään ei unohdeta: tallin jokainen kuljettaja on ikuistettu F1-autojen taustalla oleville seinille.Oletko haaveillut pääsystä Ferrarin varikkotiimiin? Täällä sekin onnistuu. Kisatunnelma ja meteli välittyvät lähes aitoina, ja sekuntikello mittaa renkaanvaihdon onnistumisen. https://youtu.be/EFfo1vYsSI8 Halutessaan pääsee käyttämään aitoa vanhaa vaihdekeppiä, metallisen kulissin välityksellä totta kai, tai vääntämään seinään laakeroitua antiikkista Ferrarin puurattia.Myös urheiluautojen prototyyppien historia on Ferrarilla vahva. 312 P vuodelta 1968 on yksi kauneimmista.Museon jälkeen voi tutustua Maranellon lukuisiin Ferrari-aiheisiin shoppailumahdollisuuksiin ja löytää vaikkapa Enzo Ferrarille omistetun auditorion, missä tifosit katselevat F1-kisoja livenä isolta screeniltä. Tehdaskierroksiakin järjestetään.Yhdeltä asialta ei kuitenkaan voi täällä välttyä: Tanssivan Hevosen henki on kaikkialla läsnä.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus ja Jussi SaarinenJuttusarjan muut osat:osa 2. Museo Ferrari Maranello – formula ykkösten huumaa osa 3. Museo Ferrari Maranello – superautojen säihkettä osa 4. Museo Ferrari Maranello – mestarien huoneessa Lisätietoja: www.musei.ferrari.com www.maranello.it Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.2.2025 Matkailu Sodan muistoja Belgradia vartioivan linnoituksen vallihaudoissa 2.2.2025 Matkailu Tarton Peipsijärvelle pilkille – miksipäs ei! 27.1.2025 Matkailu Pahuuden monumentti – Auschwitz-Birkenau keskellä Eurooppaa muistuttaa ihmisen tekemistä kauheuksista 26.1.2025 Matkailu Lapsuus sodan keskellä: Sarajevossa sijaitseva museo kertoo sodasta lasten kokemusten kautta 26.1.2025 Matkailu Huurteista historiaa Tartossa – mainio A. Le Coq -panimomuseo 21.1.2025 Matkailu Moottori 100 vuotta: Matkamme Saksan halki 16.–22.7.1933 21.1.2025 Yleinen Viron lupaus matkailijoille – lisää kulttuuri ja urheilua 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Matkailu Aistien valtakunta: Mercato del Capo eli Palermon eläväinen katutori Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki”