13.3.2016 Matkailu Muutosta ilmassa – mammutteja Helsingissä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luonnontieteellisen keskusmuseon näyttelysalissa seisova mammuttilauma on komea ilmestys. Iltapäivän mittainen vierailu on elämys koko perheelle, mutta huonon sään kurittaessa Helsinkiä, on varauduttava ruuhkaan. Luomuksen, eli Luonnontieteellisen keskusmuseon uusi pysyvä näyttely vie kävijän pitkälle aikamatkalle. Muutosta ilmassa -näyttely on kertomus ilmastonmuutoksesta: nykyisestä ja edellisistä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMaan suurin kokoelmaMuseovierailun ensimmäinen kohtaaminen tapahtuu kuitenkin jo aulassa. Kuorma-auton kokoinen afrikannorsu toivottaa vierailijat tervetulleiksi. Useimmille aula on jo ensimmäisen selfien paikka.Marraskuussa avattu Muutosta ilmassa -näyttelyä varten on kivuttava ylempiin kerroksiin, mutta kiirettä ei kannata pitää.Maan suurimman eläintieteellisen kokoelman noin yhdeksän miljoonaa näytettä takaa sen, että jokaisessa kerroksessa riittää nähtävää eri aikakausilta, mantereilta ja vuodenajoilta. Näyttelyvitriinien visualisoinnit ovat näyttäviä.Uutuusnäyttelyn päätähtenä on tutkimus, jonka pohjalta esitellään nykyisen ja edellisten ilmastonmuutosten vaikutuksia pohjoiseen luontoon ja lajistoon.Kuin karvainen norsu?Vierailijalle mieleen jäävät taatusti myös valtavat villamammutit. Niiden tarina päättyi ilmaston muuttuessa. Saman kohtalon kokivat myös jättiläishirvi ja luolaleijona. Aikalaisista sen sijaan muutokseen sopeutuivat muun muassa ahma ja susi.Näyttelyn päätähti monelle on kuitenkin villamammutti. Tutkimuksen ansiosta näistä erikoisista arktisiin oloihin sopeutuneista norsueläimistä on tarjolla paljon tietoa.Suurimmat yksilöt painoivat jopa kuusi tonnia ja syöksyhampaille kertyi mittaa lähes kolme metriä. Villamammutti saattoi helposti elää yli 50 vuotiaaksi. Päivässä jättimäinen kasvisyöjä kahmi kärsällä suuhunsa yli 200 kiloa ruokaa.Mammuttien kanssa samassa näyttelyhuoneessa on myös kivikautinen asumus, jonka sisälle mielivät ainakin pienimmät näyttelyvieraat.Mammutteja myös HelsingissäSuomessa mammutin jäännöksiä on löydetty muun muassa Helsingistä. Viimeiset mammutit elivät Wrangelinsaarella lähteestä riippuen arviolta 7 000-3 700 vuotta sitten. Muualta ne hävisivät yli 10 000 vuotta sitten ihmisten saapuessa ja ilmaston muuttuessa.Muutosta ilmassa -näyttelyyn on luvassa päivityksiä sitä mukaa kun tutkimustietoa karttuu. Muutosta ilmassa -näyttelyn tavoitteena on Luonnontieteellisen keskusmuseon mukaan lisätä ymmärrystä ilmastonmuutoksesta ja sen seurauksista luonnollemme.Museovierailu ei ole täydellinen ilman vierailua ylimmissä kerroksissa. Siellä ilmastonmuutos vaihtuu dinosauruksiin ja fossiileihin. Aikaperspektiiviä veivataan kymmenistä tuhansista vuosista satoihin miljooniin.Näyttävästä koostaan ja pikkutarkoista yksityiskohdista huolimatta Luonnontieteellisen keskusmuseon dinosaurukset eivät ole aitoja. Hyvin säilyneet luurangot ovat maailmallakin harvinaista herkkua, joten useimmat museoissa näytillä olevat harvinaisuudet ovat niiden rekonstruktioita. Muinaisten jättiläisten kiinnostavuutta se ei kuitekaan vähennä. Luonnontieteellisen keskusmuseon aukioloajat Talvikausi (1.1.–31.5.) Maanantai suljettu Tiistai 9–16 Keskiviikko 9–16 Torstai 9–19 Perjantai 9–16 (kuukauden ensimmäisenä perjantaina klo 13–16 vapaa pääsy) Lauantai 10–16 Sunnuntai 10–16 Perusmaksut 2016 Aikuiset 13 € Koululaiset 7-17 v. 6 € Alennusryhmät 8 € Kimppalippu 32 € (enint. 2 aikuista ja 4 lasta) Lisätiedot museon verkkosivulta Teksti ja kuvat Antti HentinenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.6.2025 Matkailu Italian Rivieran helmet – Camogli ja Portofino 4.6.2025 Matkailu OnniBus tuo premium-bussit Suomen kaukoliikenteeseen yhteistyössä Lux Expressin kanssa 2.6.2025 Matkailu Elämyksiä Saimaalta: Savonlinna hurmaa linnoillaan, laivoillaan ja lohikeitoillaan 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 1.6.2025 Matkailu Hollantilainen pyöräilykulttuuri yllätti ensikertalaisen – näin toimii sujuva yhteispeli liikenteessä 26.5.2025 Matkailu High Chaparral – tämän lähemmäs seikkailua villissä lännessä et enää pääse 25.5.2025 Matkailu Kauheata – ja ihanaa: tässäkö on Euroopan tulevaisuus? 21.5.2025 Laivat Yltäkylläinen risteily Välimerellä – Espanja, Ranska, Italia ja Malta yhdellä reitillä 19.5.2025 Matkailu Dacia Duster -kierros Itä-Euroopassa: osa 3 – EU:n ulkopuolelle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.6.2025 Käyttötesti Kesäkausi ja odottamaton ohjelmistopäivitys – Dacia Dusterin käyttötesti 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 6.6.2025 Uutinen Täysin uusi Nissan Leaf lähestyy – aerodynaamisin Nissan ikinä, toimintamatka 300–500 kilometriä 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”