7.1.2024

NACTOY-voittajat ovat selvillä – Toyota Prius on nyt yhden päässä hattutempusta

Pohjois-Amerikan vuoden auto -titteli jaettiin puoliksi Priuksen täys- ja lataushybridimallin kesken. Mikäli Prius mielii maailmanluokan hattutemppua, on sen yksinkertaisesti noustava Maailman autoksi New Yorkin autonäyttelyssä.

NACTOY, North American Car, Utility and Truck of the Year eli Pohjois-Amerikan Vuoden Auto on julistanut itsensä "automaailman Oscareiksi", ja kyseessä onkin eittämättä eräs maailman tärkeimmistä automarkkinakohtaisista tunnustuksista. Näistä automarkkinakohtaisista palkinnoista maailman arvostetuimpia lienevät NACTOY:n lisäksi JCOTY eli vuoden auto Japanissa sekä ECOTY eli Euroopan Vuoden auto.

Näistä kolmesta NACTOY ja JCOTY on nyt kuluvan vuoden osalta jaettu, ja molemmissa uusi Toyota Prius onnistui saamaan pääpalkinnon. Pohjois-Amerikassa Prius suorastaan kylpi ylivoimassaan, sillä raati nimesi vuoden autoksi sekä Priuksen että Prius Primen, joista jälkimmäinen on pohjoisamerikkalainen tapa nimetä Toyotan lataushybridimallit. Meillehän uusi Prius tuodaan pelkästään lataushybridinä.

Priuksessa raateja miellyttää hyvin moni asia, mutta yksi niistä on se, että Toyota Prius on viimein onnistunut tekemään itsestään mielenkiintoisen myös autona.

Euroopassa Prius ei voi enää voittaa, sillä se putosi seitsemän auton superfinalistijoukon ulkopuolelle. Tuossa seitsikossa on tosin yksi Toyota, nimittäin CH-R. Priuksen mahdollisuudet hattutemppuun tiivistyvätkin World Car Awardseihin eli Maailman autoon. Prius löytyy WCOTY 2024:n suuresta ehdokaslistasta, ja kolmen viikon kuluessa selviää, viekö kaikkien hybridiautojen uljaalla tavalla uudestisyntyneen kantaäidin tie siinä kärkikymmenikköön.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ford Super Duty ja Kia EV9 omien luokkiensa voittajia

Jokaiseen tässäkin jutussa mainituista palkintojärjestelmistä liittyy omia erikoispiirteitään ja muitakin palkintoluokkia kuin itse pääpalkinto.

Pohjoisamerikkalaiset palkitsevat totta kai vuoden Truckin eli pääsääntöisesti jonkin hyvin päheän avolava-auton. Vuoden 2024 Truck of the Year -tittelin vastaanotti uusi, viidennen sukupolven Ford Super Duty. Kyseessä on "henkilöautomaisen" F-150:n yläpuolelle sijoittuva raskaampi avolavamallisarja, joka on muun muassa hyttinsä kautta suoraa sukua myös "pikkusiskolleen". Super Duty -mallistosta kertoo jotain sen voimanlähdepaletin kruununjalokivi, tuttavallisemmin Godzilla. Tuo vapaastihengittävä, 7,3-litrainen bensiini-V8 sai viime vuonna myös huomattavasti maltillisemman 6,8-litraisen vaihtoehdon vieläpä flex-fuel -mahdollisuudella.

Utility Vehicle -kategoria tarkoittaa puolestaan suurin piirtein katumaasturiluokkia. Tässä sarjassa voitto meni tällä kertaa suurikokoiselle Kia EV9 -sähköcrossoverille, joka on hyvin tuttu myös täällä Euroopassa. Viime vuonna Kia voitti samaisessa kategoriassa EV6 -mallillaan. Kaikki kolme finalistia Utility -kategoriassa tulivat muuten tänä vuonna Hyundai-Kian leiristä, sillä EV9 voitti siinä Genesis Electrified GV70:n ja Hyundai Konan, joista jälkimmäinen tunnetaan muuten Vuoden Autona Suomessa.

Lähde: NACTOY Kuvat: valmistajat Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat