4.8.2023 Liikenne Näin lataat sähköautosi turvallisesti – asiantuntija vinkkaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottori kysyi sähköautojen latauksen asiantuntijalta, osaavatko suomalaiset autoilijat ladata autoaan oikein ja turvallisesti – epäkohtiakin esiintyy. Suomalaiset sähköautoilijat ja ladattavilla hybrideillä liikkuvat autoilijat ovat varsin valveutuneita sen suhteen, kuinka he lataavat autojaan fiksusti ja turvallisesti, mutta epäkohtia ja tietämättömyyttäkin yhä esiintyy.Moottori kysyi sähköisen liikenteen asiantuntija Tuukka Heikkilälta näkemyksiä latausarjesta eri näkökulmista.Latauksen perussuositukset ovat selkeitä.– Yksi syy, miksi suosittelemme kiinteää latauslaitetta on, että sen kohdalla autoilijan ei juuri tarvitse miettiä sähköasennusten turvallisuutta. Ne on sähköalan ammattilainen tarkistanut kiinteän latauslaitteen asennuksen yhteydessä, Heikkilä kiteyttää.Suomen liikenteen sähköistymiskehitystä työkseen seuraava Heikkilä työskentelee Energiateollisuus ry:ssä, joka edustaa yrityksiä, jotka tuottavat, hankkivat, siirtävät ja myyvät sähköä, kaasua, kaukolämpöä ja kaukojäähdytystä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMitä suurempi latausvirta…Pistorasi0iden käytön suhteen autoilijan tulee tietää mitä tekee.– Pistorasioiden käyttöä ei tietenkään ole kielletty, mutta niissä on syytä olla varovainen, varsinkin jos ei ole ammattilaiselta saatua tietoa sähköasennuksen kunnosta ja määräysten mukaisesta asennustavasta. Nyrkkisääntönä sanottakoon myös se, että mitä suurempi latausvirta, sitä todennäköisemmin jokin menee pieleen.Omituisia ja vaarallisia virityksiäKuinka usein olet havainnut paloturvallisuuden kannalta riskialttiita latausjärjestelyjä kuten ulkona maata pitkin vedettyjä jatkojohtoja tai muita riskivirityksiä?– Näitä tapauksia liikkuu somessa aika ajoin. Toisaalta ladattavia autojakin on Suomessa jo lähes 200 000 kappaletta, niin on hankala sanoa, miten suuri osa lataajista hölmöilee. Toivottavasti mahdollisimman harva, Heikkilä pohtii. Jatkojohtoviritysten suhteen Heikkilän kanta on jyrkästi kielteinen.– Jatkojohdon käyttö estää pistotulpan mahdollisen lämpötila-anturin asianmukaisen toiminnan, mutta myös pienentää oikosulkuvirtaa. Molemmat ovat omiaan heikentämään sähköturvallisuutta. Ohjekirjoissa on ihan syystä kielletty jatkojohtojen käyttö, Heikkilä tähdentää.Julkinen lataus asianmukaistaHeikkilän mukaan sähköautojen julkiset latauspisteet ovat olleet paloturvallisuuden kannalta hyvinkin asianmukaisesti toteutettuja.– Joskus jopa liiankin asianmukaisesti: esimerkiksi latauskentän hätä-seis -nappia ei todellisuudessa vaadita ja niistä pitäisi päästä eroon, sillä kyseessä on ylimääräinen kustannus ja potentiaalinen vikapaikka, myös ilkivallan johdosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEntä jos ei ole kotilatausta?Monelle sähköautoilijalle tai sellaiseksi mielivälle on realiteetti, että latausratkaisu ei ole vain omissa käsissä ja päätettävissä. Moni sähköautoilija tai ladattavalla hybridiautolla liikkuva asuu kerros- tai rivitalossa, jolloin pysäköintikäytännöistä ja latausasioista päätetään taloyhtiössä, enemmistön kannan mukaisesti.Moottorin aiemmassa artikkelissa ja Tuukka Heikkilän blogikirjoituksessa oli järkeenkäypä linjaus, joka on tulevaisuutta – ainakin jollakin aikataululla.Heikkilän kanta aiheeseen on selkeä.”Oma vahva linjaukseni on pitkään ollut, että latausmahdollisuus pitää saada joka paikkaan, missä auto viettää pitkiä aikoja pysäköitynä. Tavallisesti siis paikkoihin, joissa kuljettaja nukkuu.”Käytännössä tämä näkemys vaatii toteutuakseen, että taloyhtiön jokaiselle autopaikalle on ennemmin tai myöhemmin saatava latausmahdollisuus.Heikkilän mukaan kiinteistön sähköverkko lataustarpeisiin on syytä rakentaa vuosikymmeniksi.Kotilatauksen lukuisat valtitMoottorin samaisessa artikkelissa kerrottiin Heikkilän blogikirjoituksen perusteella useita valtteja kotipihalla toteutettavan latauksen puolesta. Niitä ovat:Sähköenergian pörssihinta on yöllä huomattavasti edullisempi, jopa alle puolet keskimääräisestä tuntihinnasta Yöllä sähköverkon kuormitus on pienempi Yön yli lataamisesta tulee rutiini, jota ei tarvitse suunnitella ja jolle ei tarvita varasuunnitelmia Oma latauspiste on aina käytettävissä – jonotusta ei tarvitse pelätä Mitä pidempään auto on kytketty lataukseen, sitä suurempi on älykkään latauksen potentiaali Sama pätee kaksisuuntaiseen lataukseen (V2G) Kova päästösavotta – tähtäimessä Norja! Suomen liikenteen päästöjen vähentämistavoitteet ovat kunnianhimoisia: päästöjen tulisi puolittua vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 päästötasoon verrattuna. Vuoteen 2045 mennessä tulisi yltää tyystin fossiilittomaan liikenteeseen, mikä tarkoittaisi, ettei Suomen teillä enää käytettäisi lainkaan fossiilisia polttoaineita. Moottori pyysi aiemmin Tuukka Heikkilältä arviota siitä, voidaanko Suomessa koskaan yltää samalle tasolle Norjan kanssa yksityisautoliikenteen sähköistymisessä. Heikkilä on asian suhteen varsin toiveikas: – Kyllä voidaan ja ylletään, mutta siihen vain menee pidempi aika. Autonvalmistajat ovat päätöksensä jo tehneet ja muutosta ei pysäytä enää mikään. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkisto Lähde: Energiauutiset / Omakynä a:5:{i:0;s:6:"138713";i:1;s:5:"91972";i:2;s:6:"134014";i:3;s:6:"110953";i:4;s:6:"103929";}Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 30.4.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG GLE 53e SUV – hienostunut hirviö 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa