25.2.2022 Ajoneuvot Näin maailman suurimman sähköautotestin tulokset saatiin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kerromme, kuinka maailman suurimman sähköautotestin tulokset saatiin ja mikä oli testin tavoitteena. Matkaan mahtui monenlaista ajoa. Autoliitto ja sen norjalainen sisarjärjestö NAF ovat solmineet yhteistyösopimuksen koskien NAF:n suorittamaa maailman suurinta sähköautojen testausohjelmaa (NAF EV Range Test). Autoliitto toimii testin virallisena yhteistyökumppanina, saa käyttöönsä testaustietokannan ja julkaisee tulokset Suomessa. Siten Moottori-lehdessä on maailman suurimman sähköautotestin tulokset.Norjan autoliitto NAF ja sikäläinen Motor-lehti ovat jo usean vuoden ajan testanneet kaikki markkinoilla olevat uudet sähköautot niin talvi- kuin kesäolosuhteissa ja selvittäneet, miten tulokset eroavat standardina käytettävistä WLTP-lukemista. Niin sanotut WLTP-arvot toimintamatkalle ja kulutukselle saadaan testilaitoksissa tehdyissä mittauksissa. Tästäkin huolimatta NAF:n aiemmissa, kesällä tehdyissä testeissä miltei kaikki autot ovat edenneet jopa WLTP-mittaustavan toimintamatkaa pidemmälle – eivät nuo arvot siis suinkaan mitään utopiaa ole.Samat automallit ovat toki poikkeuksetta jääneet ilmoitetuista WLTP-arvoista talviaikaan. Siinä ei sinänsä ole mitään uutta – kulutus kasvaa missä tahansa autossa kylmän tullen. Tällä kertaa kerromme, kuinka maailman suurimman sähköautotestin mittaukset suoritettiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMaailman suurimman sähköautotestin tuloksetTässä sähköautotestissä ei valita varsinaista voittajaa – etenkään pelkästään pisimmän mahdollisen toimintamatkan perusteella. Testissä arvioidaan myös sitä, mikä autoista pääsee haastavissakin olosuhteissa lähimmäksi WLTP-toimintamatkaa.Testireitti on sama molempina vuodenaikoina. Se koostuu kaupunkiajosta, maanteistä ja moottoriteistä, joilla nopeudet asettuvat välille 60–110 km/h. Testin päätavoite on periaatteessa yksinkertainen: autoilla ajetaan nopeusrajoituksen mukaisesti, kunnes ajoakusta loppuu virta.Kaikki autot lähtevät aamuvarhaisella liikkeelle akut täyteen ladattuna oslolaisesta parkkihallista, missä yölämpötila on 10–15 astetta. Testilenkki aloitetaan kylmällä autolla eli ilman matkustamon tai akun esilämmitystä.Tämänkertaisista autoista Opel Mokka-e:n lataus katkesi yön aikana, joten auto jouduttiin lataamaan uudelleen aamulla. Muista autoista poiketen Mokka-e aloitti siis testin lämpimällä akulla, mikä vaikutti positiivisesti toimintamatkaan.Testissä ajetaan aluksi edestakainen matka Oslon keskustaan ennen suuntaamista pohjoiseen valtatietä 4 pitkin Lygnan kautta Gjøvikiin ja E6:lle kohti Lillehammeria.Tämän jälkeen ajetaan pohjoiseen E6-tietä Dombåsiin ja Hjerkinniin, missä käännytään itään kohti Folldalia tielle rv29, sitten etelään tielle rv27 kohti Ringebuta ja lopulta sivutietä pitkin E6:lle kohti Vinstraa.Matkalla on myös korkeuseroja, sillä kaikki autot etenevät 620 metriä korkean Lygnasæterin yli. Pisimmän toimintamatkan autot jatkoivat ”lisälenkillä” Hjerkinnista ja Folldalista aina Ringebuhun asti. Nämä autot kohtasivat nousuja – joskin helppoja sellaisia – lähes 1 000 metrin korkeuteen, mikä tarkoitti sitä, että ne ylittivät reitillä kaksi vuoristosolaa.Regeneraatiota eli energian talteenottoa käytetään aktiivisesti ajon aikana, ja auton eco-tila tai vastaava ajotila on päällä. Talvella ilmastointi on säädetty 21 asteeseen ja istuinlämmitin alhaisimmalle tasolle. Kaikki autot on varustettu nastattomin talvirenkain.Ajojärjestys määräytyy ennakoidun toimintamatkan perusteella. Pisimmälle menevät autot lähtevät matkaan ensin, mikä tarkoitti sitä, että Mercedes-Benz EQS johti nyt testattua ryhmää. Tällä kertaa sääolosuhteet suosivat vahvasti autonvalmistajia. Tiet olivat kuivia ja pakkanen maltillista – lämpötila vaihteli ajolenkin aikana 0° ja -10° asteen välillä.Moottori tarjoaa tietoaMukana maailman suurimmassa sähköautotestissä oli 31 automallia ja nämä olemme esitelleet omassa jutussaan Moottorin verkossa. Samoin testin tulokset on jo julkaistu erikseen.Kokonaisuudessaan tämä sähköautotestiä koskeva juttu on luettavissa Moottori-lehdestä (3/2022). Kevään mittaan Moottori tulee tarjoamaan runsaasti lisää sähköautojen ostajalle arvokasta tietoa ja testituloksia, joten sekä lehteä että verkkoa kannattaa seurata aktiivisesti.Teksti: Peter Raaum ja Øivind A. Monn-Iversen / Motor sekä Jussi Saarinen ja Henri Posa / Moottori; Kuvat: Tomm W. Christiansen, Jon Terje Hellgren Hansen ja Eirik Aspaas; Lähde: NAF Lue lisää Kaikki artikkelit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tehdä, kun avaimet jäivät lukitun auton sisälle? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”