17.9.2019 Ajoneuvot Näin vedät matkailuvaunua: alkuvalmisteluissa kiire pois Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun henkilöauton perään kytketään matkailuvaunu, moni asia ratin takana muuttuu. Juttusarjassa selvitämme, mitä kaikkea vaunun vetäjän pitää ottaa huomioon – niin tavallisessa ajossa kuin hätätilanteissakin. Moottorin tuoreimmassa numerossa 9/2019 selvitämme laajalti sitä, miten matkailuvaunu käyttäytyy ääritilanteissa, siis voimakkaassa jarrutuksessa ja väistettäessä äkillisesti tiellä olevaa estettä.Tätä varten valjastimme suljetulle lentokentän kiitoradalle kolme erikokoista ja -mallista vetoautoa – Volvo XC40:n, XC60:n ja V90 Cross Countryn – sekä Hobby 560 KMFe De Luxe -matkailuvaunun, joka 1 700 kg:n kokonaismassallaan edustaa suosittua yksiakselista vaunutyyppiä markkinoillamme.Simuloimamme hätätilanne koskettaa paitsi vaunua ensi kertaa vetäviä, myös kokeneita karavaanareita – joista kaikki eivät vielä ole joutuneet samankaltaiseen hätätilanteeseen.Ja vaikka vaunua ei koskaan kytkisi auton perään, tällainen yhdistelmä voi aina tulla liikenteessä heittelehtien vastaan, joten asia koskee loppupelissä aivan kaikkia tielläliikkujia.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVetokyky ja massa selvilleMutta jo ennen kuin lähdetään liikkeelle, on hyvä kerrata vaunun vetämisen ydinkohdat, niin alkuvalmistelujen kuin ajamisenkin suhteen.Aivan ensimmäiseksi on tietysti varmistettava kuljettajan ajokortin riittävyys sekä se, että alla oleva auto saa vetää käytettävissä olevaa vaunua. Suurin sallittu jarrullisen perävaunun vetomassa löytyy auton rekisteröintitiedoista. Massa määritellään autojen tyyppihyväksynnässä, ja siihen vaikuttavat muun muassa auton omamassa, vetokyky, jarrut sekä koukun asennustapa.Ja vaikka suurin sallittu vetomassa sen sallisikin, aivan vetokyvyn äärirajoille sijoittuvaa perävaunua ei välttämättä kannata lähteä kylmiltään vetämään.Tässä yhteydessä on hyvä muistaa sekin, että mukana kuljetetaan yleensä varsin paljon kaikenlaista lomalla tarvittavaa tavaraa. Sekä autoa että vaunua lastattaessa pitää siis huolehtia, ettei yhdistelmä mene ylikuorman puolelle.Kuormaamisessa huolellisuuttaJo vaunun hakureissulla, siis menomatkalla, pitää piipahtaa huoltamolla ja asettaa auton rengaspaineet valmistajan ohjeiden mukaisiksi.Kiire kannattaa muutenkin jättää lähtöpaikkaan, sillä aivan tuosta vain ei vaunulla liikenteeseen lähdetä – varsinkaan sillä ensimmäisellä kerralla.Aivan kuten matkailuautojenkin puolella, myös vaunun osalta täytyy ennen ajoon lähtöä varmistaa, ettei sisätiloihin jää mitään irtonaista tavaraa.Mukana kuljetettavan kaman lisäksi tämä koskee myös vaunun varustusta. Irtonaiset pöydät tulee kiinnittää asianmukaisesti ja varmistaa myös, että kaappien ovet pysyvät ajon aikana kiinni.Kytke kunnollaMyös vaunun vetopään kytkemisessä auton vetokoukkuun pitää olla erityisen huolellinen. Yhä tänä päivänäkin tavataan tapauksia, missä vaunu ei olekaan ollut liikkeellelähdön jälkeen kunnolla koukussa kiinni.Hyväksi havaittu merkki kytkennän onnistumisesta on se, että vetopään kahva asettuu kytkemisen jälkeen alas. Varmistukseksi on hyvä vielä ottaa vetopäästä kunnon ote ja nytkyttää sitä voimakkaalla ylös-alas -liikkeellä.Toimenpide kannattaa tehdä, vaikka vetopää olisi varustettu turvakuulakytkimellä – se ehkäisee jo osaltaan väärinkytkemisen mahdollisuutta.Tämän jälkeen seuraakin sitten turvavaijerin sekä virtajohdon kunnollinen kytkeminen, nokkapyörän ylös nostaminen ja huolellinen lukitseminen sekä vihoviimeisenä vaunun seisontajarrun vapauttaminen.Vasta tämän jälkeen itse vetäminen saa startata – siitä lisää sarjan seuraavissa osissa Moottorin netissä.Koko artikkelin sisältävän Moottorin 9/2019 voit ostaa heti Lehtiluukusta.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti