25.10.2017

Nelitahtisen jättiläisen kotiinpaluu – Wärtsilän ylpeys saapuu Turkuun

Yksi turkulaisen konepajateollisuuden taidonnäytteitä on ensimmäinen W6L64, jonka Wärtsilä ja Turun kaupunki tuovat nyt takaisin kotiin.

Kryptiseltä vaikuttavan kirjain- ja numeroyhdistelmän W6L64 takana on suurin koskaan Wärtsilän tehtailla valmistettu keskinopea nelitahtimoottorityyppi, jollaisia on käytössä esimerkiksi rahti- ja konttilaivoissa.

Moottori rakennettiin 1996 Turussa. Se siirrettiin ensin Vaasan laboratorioon testiajoihin ja sieltä sitten Wärtsilän Triesten laboratorioon, jonka varastossa se on ollut säilytyksessä viimeiset vuodet. W64-asiakasmoottoreita valmistettiin Triesten tehtaalla 2000-luvun taitteessa vain 17 kappaletta.

Nyt turkulaisten ammattilaisten ylpeys on palaamassa kotiin, sillä Wärtsilä kuljettaa W6L64 moottorin meriteitse Turkuun.

W6L64-moottori saapui Turkuun keskiviikkona 25.10. rahtialus MV Annetten kuljettamana. Mereltä päästiin sataman suojaan sopivasti ennen uhkaavaa myrskyä. Varsinaisen nostotyön kerrotaan alkavan viideltä.

Jättimoottori puretaan Telakkarannalle rahtialuksen omien nostureiden avulla. Yleisön liikkumista rajoitetaan ranta-alueella nostotyön ajaksi. Saapuvaa alusta ja nostotyötä on turvallisinta seurata Aurajoen länsirannalta, joten jos iltaohjelma on vielä auki, kannattaa suunnata jokirantaan.

– Siitä on vuosia, kun rahtialus on käynyt Aurajoessa tositoimissa. Nyt tuleva alus on niin kutsuttu Heavy Lift –laiva, jonka nimikin kertoo, että se on upea näky, hehkuttaa satamamestari Antti Pekanheimo.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Voimanlähteestä nähtävyydeksi

Moottorin siirtohanke etenee yhteistyössä Turun kaupungin kanssa. Wärtsilä haluaa asettaa jättimoottorin näkyvälle paikalle Aurajokisuulle, entisen laivanrakennustelakan maille, mutta aivan heti se ei sinne pääse.

Saapuessaan jättiläismoottori nostetaan laivasta väliaikaiseen sijoituspaikkaan Telakkarannassa.

Moottorin ulkoiset mitat ovat kunnioitusta herättävät: sen leveys on noin 4,4 metriä, pituus 9 metriä ja korkeus 7 metriä. Moottorin paino on 236 tonnia.

Moottorin historiaa tuodaan jatkossa esille yhteistyössä Forum Marinumin kanssa, ja se linkittyy vahvasti merikeskuksessa pysyvästi esillä olevaan näyttelyyn turkulaisen konepajateollisuuden historiasta.

– Olen todella iloinen vanhan klassisen moottorin museoinnista laiturille. Se tulee aina palauttamaan mieleen telakanrannan historian myös isojen moottoreiden laivauslaiturina, Pekanheimo kertoo.

Turun kaupungin Kiinteistöliikelaitos on käynnistänyt prosessin rakennusluvan hakemiseksi lopulliseen sijaintiin, joka tulee olemaan Telakkarannassa kahden museoidun nosturin välisellä alueella, lähellä väliaikaista sijoituspaikkaa.

– Tämä moottori on hieno esimerkki turkulaisesta osaamisesta ja alan historiasta. Maailman suurimman keskinopean dieselmoottorin rakentaminen Turussa vuonna 1996 on yksi monista mielenkiintoisista Wärtsilän projekteista, joissa olen itsekin henkilökohtaisesti ollut osallisena, kertoo Leo Laakso, joka toimii Wärtsilässä tuotesuunnittelusta vastaavana päällikkönä.

Lähde: Turun kaupunki Kuvituskuva: Wärtsilän arkisto

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat