25.10.2017 Ajoneuvot Nelitahtisen jättiläisen kotiinpaluu – Wärtsilän ylpeys saapuu Turkuun Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yksi turkulaisen konepajateollisuuden taidonnäytteitä on ensimmäinen W6L64, jonka Wärtsilä ja Turun kaupunki tuovat nyt takaisin kotiin. Kryptiseltä vaikuttavan kirjain- ja numeroyhdistelmän W6L64 takana on suurin koskaan Wärtsilän tehtailla valmistettu keskinopea nelitahtimoottorityyppi, jollaisia on käytössä esimerkiksi rahti- ja konttilaivoissa. Moottori rakennettiin 1996 Turussa. Se siirrettiin ensin Vaasan laboratorioon testiajoihin ja sieltä sitten Wärtsilän Triesten laboratorioon, jonka varastossa se on ollut säilytyksessä viimeiset vuodet. W64-asiakasmoottoreita valmistettiin Triesten tehtaalla 2000-luvun taitteessa vain 17 kappaletta. Nyt turkulaisten ammattilaisten ylpeys on palaamassa kotiin, sillä Wärtsilä kuljettaa W6L64 moottorin meriteitse Turkuun. W6L64-moottori saapui Turkuun keskiviikkona 25.10. rahtialus MV Annetten kuljettamana. Mereltä päästiin sataman suojaan sopivasti ennen uhkaavaa myrskyä. Varsinaisen nostotyön kerrotaan alkavan viideltä. Jättimoottori puretaan Telakkarannalle rahtialuksen omien nostureiden avulla. Yleisön liikkumista rajoitetaan ranta-alueella nostotyön ajaksi. Saapuvaa alusta ja nostotyötä on turvallisinta seurata Aurajoen länsirannalta, joten jos iltaohjelma on vielä auki, kannattaa suunnata jokirantaan. – Siitä on vuosia, kun rahtialus on käynyt Aurajoessa tositoimissa. Nyt tuleva alus on niin kutsuttu Heavy Lift –laiva, jonka nimikin kertoo, että se on upea näky, hehkuttaa satamamestari Antti Pekanheimo. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Voimanlähteestä nähtävyydeksi Moottorin siirtohanke etenee yhteistyössä Turun kaupungin kanssa. Wärtsilä haluaa asettaa jättimoottorin näkyvälle paikalle Aurajokisuulle, entisen laivanrakennustelakan maille, mutta aivan heti se ei sinne pääse. Saapuessaan jättiläismoottori nostetaan laivasta väliaikaiseen sijoituspaikkaan Telakkarannassa. Moottorin ulkoiset mitat ovat kunnioitusta herättävät: sen leveys on noin 4,4 metriä, pituus 9 metriä ja korkeus 7 metriä. Moottorin paino on 236 tonnia. Moottorin historiaa tuodaan jatkossa esille yhteistyössä Forum Marinumin kanssa, ja se linkittyy vahvasti merikeskuksessa pysyvästi esillä olevaan näyttelyyn turkulaisen konepajateollisuuden historiasta. – Olen todella iloinen vanhan klassisen moottorin museoinnista laiturille. Se tulee aina palauttamaan mieleen telakanrannan historian myös isojen moottoreiden laivauslaiturina, Pekanheimo kertoo. Turun kaupungin Kiinteistöliikelaitos on käynnistänyt prosessin rakennusluvan hakemiseksi lopulliseen sijaintiin, joka tulee olemaan Telakkarannassa kahden museoidun nosturin välisellä alueella, lähellä väliaikaista sijoituspaikkaa. – Tämä moottori on hieno esimerkki turkulaisesta osaamisesta ja alan historiasta. Maailman suurimman keskinopean dieselmoottorin rakentaminen Turussa vuonna 1996 on yksi monista mielenkiintoisista Wärtsilän projekteista, joissa olen itsekin henkilökohtaisesti ollut osallisena, kertoo Leo Laakso, joka toimii Wärtsilässä tuotesuunnittelusta vastaavana päällikkönä. Lähde: Turun kaupunki Kuvituskuva: Wärtsilän arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 14.5.2024 Ajoneuvot Tällainen on uusi, entistä ehompi Kia EV6 – muun muassa aiempaa isommalla akulla mennään 13.5.2024 Ajoneuvot Cupra päivitti näyttävästi Formentorin, ja vielä riittää virtaa myös Leóniin 12.5.2024 Ajoneuvot Suomen autokanta – millä Suomi oikeasti ajaa? 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä – sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 10.5.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior vihdoin pressikuvissa – ei ollut muuten ensimmäinen kerta kun auton mallinimi vaihdettiin viime tipassa 8.5.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce päivitti pyydetyimmän mallinsa – tällainen on Cullinan Series II 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Alfa Romeo 159 on perustaltaan ruotsalainen - Saab-sisarmalli oli jo tulossa 16.5.2024 Ajoneuvot Opel Frontera on sitä mieltä, että seitsenpaikkainen täyssähköcrossover noin 30 000 eurolla on mahdollinen 16.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – paranee vain vanhetessaan 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Ajoneuvot Entinen GM-pomo Bob Lutz avasi amerikkalaislehdelle Saabin lakkauttamiseen johtaneita syitä - sisältö ei välttämättä sovi saabisteille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe