25.10.2017 Ajoneuvot Nelitahtisen jättiläisen kotiinpaluu – Wärtsilän ylpeys saapuu Turkuun Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yksi turkulaisen konepajateollisuuden taidonnäytteitä on ensimmäinen W6L64, jonka Wärtsilä ja Turun kaupunki tuovat nyt takaisin kotiin. Kryptiseltä vaikuttavan kirjain- ja numeroyhdistelmän W6L64 takana on suurin koskaan Wärtsilän tehtailla valmistettu keskinopea nelitahtimoottorityyppi, jollaisia on käytössä esimerkiksi rahti- ja konttilaivoissa.Moottori rakennettiin 1996 Turussa. Se siirrettiin ensin Vaasan laboratorioon testiajoihin ja sieltä sitten Wärtsilän Triesten laboratorioon, jonka varastossa se on ollut säilytyksessä viimeiset vuodet. W64-asiakasmoottoreita valmistettiin Triesten tehtaalla 2000-luvun taitteessa vain 17 kappaletta.Nyt turkulaisten ammattilaisten ylpeys on palaamassa kotiin, sillä Wärtsilä kuljettaa W6L64 moottorin meriteitse Turkuun.W6L64-moottori saapui Turkuun keskiviikkona 25.10. rahtialus MV Annetten kuljettamana. Mereltä päästiin sataman suojaan sopivasti ennen uhkaavaa myrskyä. Varsinaisen nostotyön kerrotaan alkavan viideltä.Jättimoottori puretaan Telakkarannalle rahtialuksen omien nostureiden avulla. Yleisön liikkumista rajoitetaan ranta-alueella nostotyön ajaksi. Saapuvaa alusta ja nostotyötä on turvallisinta seurata Aurajoen länsirannalta, joten jos iltaohjelma on vielä auki, kannattaa suunnata jokirantaan.– Siitä on vuosia, kun rahtialus on käynyt Aurajoessa tositoimissa. Nyt tuleva alus on niin kutsuttu Heavy Lift –laiva, jonka nimikin kertoo, että se on upea näky, hehkuttaa satamamestari Antti Pekanheimo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVoimanlähteestä nähtävyydeksiMoottorin siirtohanke etenee yhteistyössä Turun kaupungin kanssa. Wärtsilä haluaa asettaa jättimoottorin näkyvälle paikalle Aurajokisuulle, entisen laivanrakennustelakan maille, mutta aivan heti se ei sinne pääse.Saapuessaan jättiläismoottori nostetaan laivasta väliaikaiseen sijoituspaikkaan Telakkarannassa.Moottorin ulkoiset mitat ovat kunnioitusta herättävät: sen leveys on noin 4,4 metriä, pituus 9 metriä ja korkeus 7 metriä. Moottorin paino on 236 tonnia.Moottorin historiaa tuodaan jatkossa esille yhteistyössä Forum Marinumin kanssa, ja se linkittyy vahvasti merikeskuksessa pysyvästi esillä olevaan näyttelyyn turkulaisen konepajateollisuuden historiasta.– Olen todella iloinen vanhan klassisen moottorin museoinnista laiturille. Se tulee aina palauttamaan mieleen telakanrannan historian myös isojen moottoreiden laivauslaiturina, Pekanheimo kertoo.Turun kaupungin Kiinteistöliikelaitos on käynnistänyt prosessin rakennusluvan hakemiseksi lopulliseen sijaintiin, joka tulee olemaan Telakkarannassa kahden museoidun nosturin välisellä alueella, lähellä väliaikaista sijoituspaikkaa.– Tämä moottori on hieno esimerkki turkulaisesta osaamisesta ja alan historiasta. Maailman suurimman keskinopean dieselmoottorin rakentaminen Turussa vuonna 1996 on yksi monista mielenkiintoisista Wärtsilän projekteista, joissa olen itsekin henkilökohtaisesti ollut osallisena, kertoo Leo Laakso, joka toimii Wärtsilässä tuotesuunnittelusta vastaavana päällikkönä.Lähde: Turun kaupunki Kuvituskuva: Wärtsilän arkisto Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen