23.9.2023

Nelivetoisten matkailuautojen kysyntä suorastaan räjähtänyt! – Auton painon kanssa jatkuvaa taiteilua

Nelivetoisten matkailuautojen kysyntää on ollut selvästi jo nähtävillä, mutta nyt kysyntä on suorastaan räjähtänyt.

Neliveto on nykyään ihan ensimmäisiä kysymyksiä, kun asiakas tulee ostamaan matkailuautoa, Erwin Hymer Groupin lehdistöasioista Suomessa vastaava Vesa Riihinen sanoo.

Nelivetojen suosi näkyy Lahden Caravan-messuilla myös esimerkiksi Hymerin osastolla. Osastolta löytyy useita nelivetoisia matkailuautoja, myös Hymerin huippu-uutuus, Venture S -malli, jonka Moottori koeajoi Suomessa jo viime keväänä. Yllätyksellisen Venture S -mallin suosio on ollut taattua, ja tällä hetkellä autoon on noin vuoden jonot.

Venturen kaltaisten nelivetoisten matkailuautojen kysyntä on lisääntynyt koko ajan, mutta nyt viime aikoina se on suorastaan räjähtänyt.

– Hymerin matkailuautojen kohdalla nelivetoisten autojen kysyntää on ollut aina paljon, johtuen siitä, että nelivetoisia on ollut mallistossa jo pitkään. Mutta kyllä se on nyt ihan Euroopan mittakaavassakin koronan aikana ja koronan jälkeen räjähtänyt. Jos ajatellaan esimerkiksi Hymer Grand Canyon S -mallia, jos niitä tulee meille maahan 50 kappaletta, niin vain pari niistä on takavetoisia, Riihinen sanoo.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaasu tuo painoa

Nelivetojen kysyntä on aiheuttanut myös paineita alustavalmistajille. Mercedes-Benz on tähän saakka ollut nelivetoisten alustojen tarjoana lähes yksin, mutta nyt valikoima on lisääntynyt. Myös Volkswagen on tullut nelivetoisten matkailuautojen alustamarkkinalle voimakkaasti.

Kun matkailuauton hankkii nelivetoisena, se lisää rutkasti yli 150 kiloa auton painoa. Lisäksi polttoainetankin koko kasvaa nelivetoisen auton yhteydessä, jolloin lisäpainoa tulee vain lisää.

Painon kanssa täytyy puolestaan olla tarkkana, että auton kokonaismassa pysyy alle 3 500 kilon, koska tällöin sitä voi ajaa vielä B-ajokortilla.

– Vuosien saatossa matkailuautojen varustelu on kasvanut ja parantunut koko ajan ja kun autoa varustellaan, se on jatkuvaa taitelua tämän rajan kanssa. Akkuja kun lyödään autoon enemmän, niin ollaan helisemässä, Riihinen sanoo.

Matkailuajoneuvovalmistajien intressissä on myös saada autoihin mahdollisimman kevyitä varusteita, koska tällöin autoon voi myös myydä enemmän varusteita.

Monet valmistajat ovat luopuneet esimerkiksi kaasukäyttöisistä lämmittimistä ja siirtyneet polttoainetoimisiin lämmittimiin, jolloin päästään eroon painavista kaasupulloista.

– Jotkut saattavat sanoa, että polttoainetoiminen lämmitin tuo dieselin katkun autoon, mutta se ei pidä enää nykyteknologialla paikkaansa, Riihinen sanoo.

Riihinen sanoo, että esimerkiksi Hymerin nettisivuilla on kattava konfiguraattori, joka kertoo myös koko ajan, kuinka eri varusteiden valinta vaikuttaa auton kokonaispainoon ja sitä mukaa siihen, millaisella ajokortilla sitä saa ajaa.

Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen

Kommentoi artikkelia