23.9.2023 Ajoneuvot Nelivetoisten matkailuautojen kysyntä suorastaan räjähtänyt! – Auton painon kanssa jatkuvaa taiteilua Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nelivetoisten matkailuautojen kysyntää on ollut selvästi jo nähtävillä, mutta nyt kysyntä on suorastaan räjähtänyt. Neliveto on nykyään ihan ensimmäisiä kysymyksiä, kun asiakas tulee ostamaan matkailuautoa, Erwin Hymer Groupin lehdistöasioista Suomessa vastaava Vesa Riihinen sanoo.Nelivetojen suosi näkyy Lahden Caravan-messuilla myös esimerkiksi Hymerin osastolla. Osastolta löytyy useita nelivetoisia matkailuautoja, myös Hymerin huippu-uutuus, Venture S -malli, jonka Moottori koeajoi Suomessa jo viime keväänä. Yllätyksellisen Venture S -mallin suosio on ollut taattua, ja tällä hetkellä autoon on noin vuoden jonot.Venturen kaltaisten nelivetoisten matkailuautojen kysyntä on lisääntynyt koko ajan, mutta nyt viime aikoina se on suorastaan räjähtänyt.– Hymerin matkailuautojen kohdalla nelivetoisten autojen kysyntää on ollut aina paljon, johtuen siitä, että nelivetoisia on ollut mallistossa jo pitkään. Mutta kyllä se on nyt ihan Euroopan mittakaavassakin koronan aikana ja koronan jälkeen räjähtänyt. Jos ajatellaan esimerkiksi Hymer Grand Canyon S -mallia, jos niitä tulee meille maahan 50 kappaletta, niin vain pari niistä on takavetoisia, Riihinen sanoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaasu tuo painoaNelivetojen kysyntä on aiheuttanut myös paineita alustavalmistajille. Mercedes-Benz on tähän saakka ollut nelivetoisten alustojen tarjoana lähes yksin, mutta nyt valikoima on lisääntynyt. Myös Volkswagen on tullut nelivetoisten matkailuautojen alustamarkkinalle voimakkaasti.Kun matkailuauton hankkii nelivetoisena, se lisää rutkasti yli 150 kiloa auton painoa. Lisäksi polttoainetankin koko kasvaa nelivetoisen auton yhteydessä, jolloin lisäpainoa tulee vain lisää.Painon kanssa täytyy puolestaan olla tarkkana, että auton kokonaismassa pysyy alle 3 500 kilon, koska tällöin sitä voi ajaa vielä B-ajokortilla.– Vuosien saatossa matkailuautojen varustelu on kasvanut ja parantunut koko ajan ja kun autoa varustellaan, se on jatkuvaa taitelua tämän rajan kanssa. Akkuja kun lyödään autoon enemmän, niin ollaan helisemässä, Riihinen sanoo.Matkailuajoneuvovalmistajien intressissä on myös saada autoihin mahdollisimman kevyitä varusteita, koska tällöin autoon voi myös myydä enemmän varusteita.Monet valmistajat ovat luopuneet esimerkiksi kaasukäyttöisistä lämmittimistä ja siirtyneet polttoainetoimisiin lämmittimiin, jolloin päästään eroon painavista kaasupulloista.– Jotkut saattavat sanoa, että polttoainetoiminen lämmitin tuo dieselin katkun autoon, mutta se ei pidä enää nykyteknologialla paikkaansa, Riihinen sanoo.Riihinen sanoo, että esimerkiksi Hymerin nettisivuilla on kattava konfiguraattori, joka kertoo myös koko ajan, kuinka eri varusteiden valinta vaikuttaa auton kokonaispainoon ja sitä mukaa siihen, millaisella ajokortilla sitä saa ajaa.Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle