23.9.2023 Ajoneuvot Nelivetoisten matkailuautojen kysyntä suorastaan räjähtänyt! – Auton painon kanssa jatkuvaa taiteilua Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nelivetoisten matkailuautojen kysyntää on ollut selvästi jo nähtävillä, mutta nyt kysyntä on suorastaan räjähtänyt. Neliveto on nykyään ihan ensimmäisiä kysymyksiä, kun asiakas tulee ostamaan matkailuautoa, Erwin Hymer Groupin lehdistöasioista Suomessa vastaava Vesa Riihinen sanoo.Nelivetojen suosi näkyy Lahden Caravan-messuilla myös esimerkiksi Hymerin osastolla. Osastolta löytyy useita nelivetoisia matkailuautoja, myös Hymerin huippu-uutuus, Venture S -malli, jonka Moottori koeajoi Suomessa jo viime keväänä. Yllätyksellisen Venture S -mallin suosio on ollut taattua, ja tällä hetkellä autoon on noin vuoden jonot.Venturen kaltaisten nelivetoisten matkailuautojen kysyntä on lisääntynyt koko ajan, mutta nyt viime aikoina se on suorastaan räjähtänyt.– Hymerin matkailuautojen kohdalla nelivetoisten autojen kysyntää on ollut aina paljon, johtuen siitä, että nelivetoisia on ollut mallistossa jo pitkään. Mutta kyllä se on nyt ihan Euroopan mittakaavassakin koronan aikana ja koronan jälkeen räjähtänyt. Jos ajatellaan esimerkiksi Hymer Grand Canyon S -mallia, jos niitä tulee meille maahan 50 kappaletta, niin vain pari niistä on takavetoisia, Riihinen sanoo.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaasu tuo painoaNelivetojen kysyntä on aiheuttanut myös paineita alustavalmistajille. Mercedes-Benz on tähän saakka ollut nelivetoisten alustojen tarjoana lähes yksin, mutta nyt valikoima on lisääntynyt. Myös Volkswagen on tullut nelivetoisten matkailuautojen alustamarkkinalle voimakkaasti.Kun matkailuauton hankkii nelivetoisena, se lisää rutkasti yli 150 kiloa auton painoa. Lisäksi polttoainetankin koko kasvaa nelivetoisen auton yhteydessä, jolloin lisäpainoa tulee vain lisää.Painon kanssa täytyy puolestaan olla tarkkana, että auton kokonaismassa pysyy alle 3 500 kilon, koska tällöin sitä voi ajaa vielä B-ajokortilla.– Vuosien saatossa matkailuautojen varustelu on kasvanut ja parantunut koko ajan ja kun autoa varustellaan, se on jatkuvaa taitelua tämän rajan kanssa. Akkuja kun lyödään autoon enemmän, niin ollaan helisemässä, Riihinen sanoo.Matkailuajoneuvovalmistajien intressissä on myös saada autoihin mahdollisimman kevyitä varusteita, koska tällöin autoon voi myös myydä enemmän varusteita.Monet valmistajat ovat luopuneet esimerkiksi kaasukäyttöisistä lämmittimistä ja siirtyneet polttoainetoimisiin lämmittimiin, jolloin päästään eroon painavista kaasupulloista.– Jotkut saattavat sanoa, että polttoainetoiminen lämmitin tuo dieselin katkun autoon, mutta se ei pidä enää nykyteknologialla paikkaansa, Riihinen sanoo.Riihinen sanoo, että esimerkiksi Hymerin nettisivuilla on kattava konfiguraattori, joka kertoo myös koko ajan, kuinka eri varusteiden valinta vaikuttaa auton kokonaispainoon ja sitä mukaa siihen, millaisella ajokortilla sitä saa ajaa.Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen Lue lisää Kaikki artikkelit 10.10.2024 Uutinen Riistavaara vaanii tuntia ennen auringonnousua ja tunti auringonlaskusta 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 9.10.2024 Autoilu Autoilun kustannukset myllertymässä – liikenteen verotus ja rahoitus uudistuu 9.10.2024 Sähköautot Helsingin palomestari: sähköisen autokannan kasvaessa ja ikääntyessä myös palotapahtumat tulevat lisääntymään 9.10.2024 Uutinen Renkaiden vaihto tunaroimatta – näillä vinkein se käy 9.10.2024 Uutinen Voiko taksikyyti maksaa vain 8,5 euroa? 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 8.10.2024 Uutinen Ylpeästi sähköllä: Brittiläinen Kia PridEV-sähkökonversio 8.10.2024 Liikenneturvallisuus Talvi tulee, auto lähtee käsistä – nokkakolareita sattuu liukkailla keleillä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 9.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Nissan Patrol, josta Mitsubishi olisi kovasti halunnut tehdä upouuden Pajeron 9.10.2024 Koeajo Koeajo: Seres 5 – uutuusmerkki luksusjahdissa 9.10.2024 Uutinen Voiko taksikyyti maksaa vain 8,5 euroa? 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 3.10.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volvo EX30 – auto, joka lähes musertuu ennakko-odotusten alle 8.10.2024 Uutinen Kuluttaja esitti automyyjälle rajun vaatimuksen käytetystä autosta – myyjä oli pimittänyt tiedon auton moottorin vaihdosta 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon