19.4.2023

Koeajo: Hymer Venture S – kerrankin matkailuautorintamalla jotain aivan uutta!

Hymer on luonut Venture S -mallillaan matkailuauton, jollaista koko matkailuautoala on pitkään odottanut. Hyvää: Innovatiivisuus, materiaalit, neliveto, tilankäyttö. Huonoa: Ei isoa varsinaista tavaratilaa, hinta.

Matkailuautoalaa on vaivannut jo vuosikausia ongelma, että tarjolle on tullut todella vähän mitään täysin uutta ja innovatiivista. Ironisesti voisi sanoa, että markiisien väriä vaihdetaan aina joka toinen vuosi ja joka toinen vuosi esitellään uusi sähkötoiminen porras, mutta siinä melkein kaikki uutuudet ovatkin.

Toki nelivetoisten matkailuautojen suosio kasvaa ja niitä on tullut enemmän, vaunujen puolella pikkuvaunut tekevät taas tuloaan. Mutta varsinaisesti mullistavat isot uutuudet ja innovaatiot ovat olleet suhteellisen vähissä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

VisionVenture -konseptin suosio yllätti

Saksalaisella Hymerillä insinöörit ovat päättäneet lähteä ratkaisemaan uutuuksien puutetta ihan tosissaan. Syntyi Hymer Venture S, jossa matkailuauto on ajateltu täysin uudelleen, siten, että integroidaan koko avara maailma osaksi autoa ja matkailuautoelämystä.

Hymer Venture S pohjautuu Hymerin VisionVenture -konseptiin, jonka se esitteli Düsseldorfin caravan-messuilla vuonna 2019. Ajatuksena oli uuden konseptin avulla visioida sitä, millainen matkailuauto olisi vuonna 2025.

VisionVenturen suosio Düsseldorfin näyttelyn jälkeen aiheutti niin paljon kyselyitä valmiista autosta, että konsepti päätettiinkin viedä tuotantoon. Nyt Hymer Venture S kertoo ihan tosielämässä siitä, millainen matkailuauto on tulevina vuosina.

Ensiesiintyminen Turussa

Hymer Venture S esiteltiin Suomessa pienelle joukolle toimittajia ja varsinaisen Suomen ensi-iltansa se saa viikonloppuna suuren yleisön edessä Turun Caravan Show’ssa. Auto, joka Turussa on esillä, on valmistajan demokappale ja jos Venture S -mallin itselleen halajaa omaksi, sellaisen saanee vasta vuoden päästä, kun autoja aletaan luovuttaa asiakkaille. Suomeen varsinaiset kolme esittelyautoa saapuu Hymerin jälleenmyyjille loppukesästä ja syksyn aikana.

Mutta Hymer on nyt luonut jotain sellaista, joka on uutta ja innovatiivista, sellaista mitä caravan-maailma on jo pidemmän aikaa kaivannut. Ei ihme, että konsepti hukkui suosionosoituksiin, kun se vuosia sitten Düsseldorfissa esiteltiin. Jälleenmyyjät saivat valtavan määrän yhteydenottoja ostohaluja puhkuvilta asiakkailta.

Hymer Venture S:n erikoisuus on sen perä, joka aukeaa yhdeksi isoksi oveksi, josta avautuu näkymä suoraan ulos ja luontoon, minne ikinä autolla ajaakaan. Ratkaisun ansiosta koko maailma on Hymer Venture S:n olohuoneen maisemana.

Nelivedolla keskelle erämaata

Hymer Venture S -malli on nelivetoinen, joten sillä on mahdollista myös ajaa vaikeampiin paikkoihin, jossa aukeavan perän takaa ei näy muuta kuin autiota erämaata. Mercedes-Benz Sprinterin alustalle tehdyssä autossa ei ole lukkoja, mutta etenemiskykyä riittää paljon korkean maavaran ja nelivedon ansiosta hyvin paljon enemmän kuin monessa muussa matkailuautossa. Auto on tehty varsinaisille seikkailijoille.

Säilytystilaa Venture S:n sisällä on ihan kiitettävästi, mutta Venture S:n aukeavan perän vuoksi autosta on jouduttu jättämään varsinainen iso tavaratila pois. Koska esimerkiksi erilaisia ulkokalusteita on hankala tavaratilan puuttumisen vuoksi vaikea kuljettaa mukana, Hymerilta löytyy omat kaksi tuolia ja pöytä, jotka mahtuvat istuinryhmän säilytystilaan auton etumatkustajan puolella. Tosin auton perän kiskoihin saa kiinnitettyä pyörätelineen tai erilaisia lisäbokseja tavaroiden kuljetukseen. Tilankäyttö on Venture S:ssä fiksua, auto on avara sisältä ja portaiden alle jää kunnon keittiö.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Bambua pinnoissa

Sisätilojen materiaalivalinnat ovat myös Venture S:n henkeen sopivia, muun muassa portaisen askelmiin sekä pöytälevyyn on käytetty bambua. Bambun käyttö on siinä mielessä ekologista, koska se kasvaa hyvin nopeasti ja sitoo hyvin hiilidioksidia ilmakehästä sekä tuottaa hyvin happea – vaikkakin bambun teolliseen tuotantoprosessiin voi liittyä esimerkiksi sen suurimassa tuottajamaassa Kiinassa ongelmia.

Venture S kätkee uumeniinsa neljä kappaletta 80 ampeeritunnin hupiakkua, joten luonnon rauhasta keskellä erämaata on mahdollista nauttia jopa kymmenen päivää putkeen. Katolla olevan aurinkopaneeliston (3 x 115 W) avulla aikaa on mahdollista myös pidentää. Raikasvesisäiliö on 120 litran kokoinen ja harmaille vesille on varattu 100 litran säiliö. Kaasua mahtuu mukaan vain yhden pullon verran sen vakiopaikalle, mutta auton sisätilojen lämmitys hoituu dieselpolttoaineen avulla, sitä auton tankkiin mahtuu reilu 90 litraa.

Makuuhuone katolla

Hymer Venture S on periaatteessa tehty kahdelle henkilölle. Ajon ajaksi autossa on paikat vain kahdelle, vaikkakin takatilan pöydän paikalle saa taitettua myös vuoteen. Varsinainen makuuhuone autossa on sen katolla, joka avautuu napin painalluksella auki muutamassa minuutissa. Katto nousee, kun kompressorilla pumpataan ilmaa sen sivuseiniin. Seinän välissä oleva ilma toimii myös eristyksenä kylmemmällä kelillä, ja seinän rakenne on testattu toimiviksi ja kestäviksi -40 ja +80 asteen välisessä lämpötilassa. Makuutilassa on myös kiertoilmalämmitys, joka on säädettävissä erikseen.

Katon makuuhuoneeseen ei myöskään tarvitse kiivetä huteria tikkaita pitkin, vaan sinne johtaa ihan oikeat portaat, jotka toimivat myös kätevänä kaapistona. Katon makuuhuoneesta löytyy myös valaistus sekä pistorasiat.

Perushinta Venture S -mallilla on reilu 240 000 euroa. Koeajettuun autoon oli vielä lisätty yli 9 000 euron arvoinen lähteensininen metalliväri ulkovärinä sekä 6 000 euron hintainen rengaspaketti. Vakiona autossa on kivenharmaa ulkoväri ja 16-tuumainen rengastus.

Koeajoauton 18-tuumaiset karkeakuvioinen All Terrain -rengaspaketti maksaa vähän yli pari tonnia. Lisäämällä pyörätelineen sekä sähkötoimisen ja led-valaistun markiisin ja vähän muuta pientä, hinta nousee äkkiä yli 260 000 euron. Kun Hymerin konfiguraattorissa napsuttelee kaikki mahdolliset lisävarusteet autoon nahkasisustuksineen ja viihdekeskuksen valkokankaineen ja projektoreineen, hinnan saa nousemaan yli 275 000 euroon. Viihtymiseen tarkoitettu kannettava Sonos-älykaiutin Venture S:ssä on jo vakiona.

Innovatiivisuudella on hintansa, tässä tapauksessa hyvin pitkä sellainen.

Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen

Hymer Venture S

Hinta alkaen

241 800 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

263 720 €

Moottori

1950 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto.

Teho

140 kW (190 hv)

Vääntö

450 Nm

Vääntö

450 Nm

Mitat

pituus 6540 mm, leveys 2160 mm, korkeus 3070 mm, akseliväli 3665 mm
Omamassa: 3 567 kg

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

1780 / 750 kg

Muu tieto

Makuutilat neljälle, vuodekoko takana 1900 x 1200, vuodekoko katolla 2100 x 1400. Sallittu matkustajamäärä ajossa 2. Eristyksen paksuus 41/34/34 (lattia/seinät/katto) mm)

Euro NCAP

Ei testattu

Takuu

2 vuotta

Luetuimmat