19.4.2023 Ajoneuvot Koeajo: Hymer Venture S – kerrankin matkailuautorintamalla jotain aivan uutta! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hymer on luonut Venture S -mallillaan matkailuauton, jollaista koko matkailuautoala on pitkään odottanut. Hyvää: Innovatiivisuus, materiaalit, neliveto, tilankäyttö. Huonoa: Ei isoa varsinaista tavaratilaa, hinta. Matkailuautoalaa on vaivannut jo vuosikausia ongelma, että tarjolle on tullut todella vähän mitään täysin uutta ja innovatiivista. Ironisesti voisi sanoa, että markiisien väriä vaihdetaan aina joka toinen vuosi ja joka toinen vuosi esitellään uusi sähkötoiminen porras, mutta siinä melkein kaikki uutuudet ovatkin. Toki nelivetoisten matkailuautojen suosio kasvaa ja niitä on tullut enemmän, vaunujen puolella pikkuvaunut tekevät taas tuloaan. Mutta varsinaisesti mullistavat isot uutuudet ja innovaatiot ovat olleet suhteellisen vähissä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy VisionVenture -konseptin suosio yllätti Saksalaisella Hymerillä insinöörit ovat päättäneet lähteä ratkaisemaan uutuuksien puutetta ihan tosissaan. Syntyi Hymer Venture S, jossa matkailuauto on ajateltu täysin uudelleen, siten, että integroidaan koko avara maailma osaksi autoa ja matkailuautoelämystä. Hymer Venture S pohjautuu Hymerin VisionVenture -konseptiin, jonka se esitteli Düsseldorfin caravan-messuilla vuonna 2019. Ajatuksena oli uuden konseptin avulla visioida sitä, millainen matkailuauto olisi vuonna 2025. VisionVenturen suosio Düsseldorfin näyttelyn jälkeen aiheutti niin paljon kyselyitä valmiista autosta, että konsepti päätettiinkin viedä tuotantoon. Nyt Hymer Venture S kertoo ihan tosielämässä siitä, millainen matkailuauto on tulevina vuosina. Ensiesiintyminen Turussa Hymer Venture S esiteltiin Suomessa pienelle joukolle toimittajia ja varsinaisen Suomen ensi-iltansa se saa viikonloppuna suuren yleisön edessä Turun Caravan Show’ssa. Auto, joka Turussa on esillä, on valmistajan demokappale ja jos Venture S -mallin itselleen halajaa omaksi, sellaisen saanee vasta vuoden päästä, kun autoja aletaan luovuttaa asiakkaille. Suomeen varsinaiset kolme esittelyautoa saapuu Hymerin jälleenmyyjille loppukesästä ja syksyn aikana. Mutta Hymer on nyt luonut jotain sellaista, joka on uutta ja innovatiivista, sellaista mitä caravan-maailma on jo pidemmän aikaa kaivannut. Ei ihme, että konsepti hukkui suosionosoituksiin, kun se vuosia sitten Düsseldorfissa esiteltiin. Jälleenmyyjät saivat valtavan määrän yhteydenottoja ostohaluja puhkuvilta asiakkailta. Hymer Venture S:n erikoisuus on sen perä, joka aukeaa yhdeksi isoksi oveksi, josta avautuu näkymä suoraan ulos ja luontoon, minne ikinä autolla ajaakaan. Ratkaisun ansiosta koko maailma on Hymer Venture S:n olohuoneen maisemana. Nelivedolla keskelle erämaata Hymer Venture S -malli on nelivetoinen, joten sillä on mahdollista myös ajaa vaikeampiin paikkoihin, jossa aukeavan perän takaa ei näy muuta kuin autiota erämaata. Mercedes-Benz Sprinterin alustalle tehdyssä autossa ei ole lukkoja, mutta etenemiskykyä riittää paljon korkean maavaran ja nelivedon ansiosta hyvin paljon enemmän kuin monessa muussa matkailuautossa. Auto on tehty varsinaisille seikkailijoille. Säilytystilaa Venture S:n sisällä on ihan kiitettävästi, mutta Venture S:n aukeavan perän vuoksi autosta on jouduttu jättämään varsinainen iso tavaratila pois. Koska esimerkiksi erilaisia ulkokalusteita on hankala tavaratilan puuttumisen vuoksi vaikea kuljettaa mukana, Hymerilta löytyy omat kaksi tuolia ja pöytä, jotka mahtuvat istuinryhmän säilytystilaan auton etumatkustajan puolella. Tosin auton perän kiskoihin saa kiinnitettyä pyörätelineen tai erilaisia lisäbokseja tavaroiden kuljetukseen. Tilankäyttö on Venture S:ssä fiksua, auto on avara sisältä ja portaiden alle jää kunnon keittiö. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Bambua pinnoissa Sisätilojen materiaalivalinnat ovat myös Venture S:n henkeen sopivia, muun muassa portaisen askelmiin sekä pöytälevyyn on käytetty bambua. Bambun käyttö on siinä mielessä ekologista, koska se kasvaa hyvin nopeasti ja sitoo hyvin hiilidioksidia ilmakehästä sekä tuottaa hyvin happea – vaikkakin bambun teolliseen tuotantoprosessiin voi liittyä esimerkiksi sen suurimassa tuottajamaassa Kiinassa ongelmia. Venture S kätkee uumeniinsa neljä kappaletta 80 ampeeritunnin hupiakkua, joten luonnon rauhasta keskellä erämaata on mahdollista nauttia jopa kymmenen päivää putkeen. Katolla olevan aurinkopaneeliston (3 x 115 W) avulla aikaa on mahdollista myös pidentää. Raikasvesisäiliö on 120 litran kokoinen ja harmaille vesille on varattu 100 litran säiliö. Kaasua mahtuu mukaan vain yhden pullon verran sen vakiopaikalle, mutta auton sisätilojen lämmitys hoituu dieselpolttoaineen avulla, sitä auton tankkiin mahtuu reilu 90 litraa. Makuuhuone katolla Hymer Venture S on periaatteessa tehty kahdelle henkilölle. Ajon ajaksi autossa on paikat vain kahdelle, vaikkakin takatilan pöydän paikalle saa taitettua myös vuoteen. Varsinainen makuuhuone autossa on sen katolla, joka avautuu napin painalluksella auki muutamassa minuutissa. Katto nousee, kun kompressorilla pumpataan ilmaa sen sivuseiniin. Seinän välissä oleva ilma toimii myös eristyksenä kylmemmällä kelillä, ja seinän rakenne on testattu toimiviksi ja kestäviksi -40 ja +80 asteen välisessä lämpötilassa. Makuutilassa on myös kiertoilmalämmitys, joka on säädettävissä erikseen. Katon makuuhuoneeseen ei myöskään tarvitse kiivetä huteria tikkaita pitkin, vaan sinne johtaa ihan oikeat portaat, jotka toimivat myös kätevänä kaapistona. Katon makuuhuoneesta löytyy myös valaistus sekä pistorasiat. Perushinta Venture S -mallilla on reilu 240 000 euroa. Koeajettuun autoon oli vielä lisätty yli 9 000 euron arvoinen lähteensininen metalliväri ulkovärinä sekä 6 000 euron hintainen rengaspaketti. Vakiona autossa on kivenharmaa ulkoväri ja 16-tuumainen rengastus. Koeajoauton 18-tuumaiset karkeakuvioinen All Terrain -rengaspaketti maksaa vähän yli pari tonnia. Lisäämällä pyörätelineen sekä sähkötoimisen ja led-valaistun markiisin ja vähän muuta pientä, hinta nousee äkkiä yli 260 000 euron. Kun Hymerin konfiguraattorissa napsuttelee kaikki mahdolliset lisävarusteet autoon nahkasisustuksineen ja viihdekeskuksen valkokankaineen ja projektoreineen, hinnan saa nousemaan yli 275 000 euroon. Viihtymiseen tarkoitettu kannettava Sonos-älykaiutin Venture S:ssä on jo vakiona. Innovatiivisuudella on hintansa, tässä tapauksessa hyvin pitkä sellainen. Teksti ja kuvat Manu Tuppurainen Hymer Venture S Hinta alkaen 241 800 € Koeajetun auton hinta varusteineen 263 720 € Moottori 1950 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 9-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 140 kW (190 hv) Vääntö 450 Nm Vääntö 450 Nm Mitat pituus 6540 mm, leveys 2160 mm, korkeus 3070 mm, akseliväli 3665 mm Omamassa: 3 567 kg Vetokyky jarrullinen/ jarruton 1780 / 750 kg Muu tieto Makuutilat neljälle, vuodekoko takana 1900 x 1200, vuodekoko katolla 2100 x 1400. Sallittu matkustajamäärä ajossa 2. Eristyksen paksuus 41/34/34 (lattia/seinät/katto) mm) Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia