14.9.2017

Neljäs kerta toden sanoo: uusi SsangYong Rexton

SsangYong Rexton

Neljännen sukupolven Ssangyong Rexton panostaa varusteluun ja viimeistelyyn.

Uuden sukupolven SsangYong Rexton on valmistajansa mittakaavassa iso muutos, mutta täysin puhtaalta pöydältä neljäs Rexton ei aloita. Ensi vuonna nähdään myös Rextonin pohjalta kehitetty avolavamalli, joskin sen saapumisesta Suomeen ei ole tietoa.

SsangYong Rexton

4,85 metriä pitkä Rexton perustuu viime syksynä nähtyyn Liv-2-konseptiautoon ja sen taustavoimana on termillä "Dignified Motion" kutsuttu muotokieli. Uusi Rexton on 1,83 metriä korkea ja 1,96 metriä leveä. Mallin akseliväli on 2 865 mm.

SsangYong Rexton

Moottorivaihtoehtona on 2,2-litrainen turbodiesel, joka vauhdittaa Rextonin etenemistä 6-vaihteisen manuaalin tai Mercedes-Benziltä lainatun 7-vaihteisen automaatin voimin. 181-hevosvoimainen moottori vääntää 420 Nm. Mallin neliveto on osa-aikainen, säästäen polttoainetta olemalla normaalikäytössä takavetoinen. Maastohaasteita ajatellen Rextonin saapumiskulma on 20,5° ja jättökulma 22,2°.

SsangYong Rexton

SsangYong Rexton pohjautuu erilliseen runkorakenteeseen itsekantavan korin sijaan. Valmistajan mukaan suurlujuusteräksen laaja käyttö tekee autosta monia kilpailijoitaan jäykemmän. Huomiota on kiinnitetty myös ääni- ja värinäeristykseen sekä aerodynaamisuuteen.

SsangYong Rexton

5-paikkaisena Rextonissa on 820 litraa tavaratilaa takapenkkien kanssa, 1 977 litraa istuimet kaadettuna. Tarjolla on myös 7-paikkainen malli. Vetokykyä on 3,5 tonnia, valmistajan mainostaessa auton kykyjä esimerkiksi hevostraileria vedettäessä.

SsangYong Rexton
Materiaalien suhteen Rexton yllättää: puupanelointi on odotettua miellyttävämmän tuntuista, mutta nahka ja sen yksiriviset ompeleet tuovat mieleen adjektiivin "viheliäinen".

Tarjolla on myös koko joukko elektronisia varusteita. Turvavarusteiden huippuna on etutörmäysvaroitin automaattisella hätäjarrutuksella sekä risteävän liikenteen varoitin. Viihdettä varten varustelistalta löytyy uusi 8-tuumainen järjestelmä älypuhelintuella tai 9,2-tuumainen vastine TomTomin navigaatiolla.

Teksti ja kuva: Aake Kinnunen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat