2.8.2019 Ajoneuvot Neste Ralli 2019: Jari-Matti Latvala ajaa uransa jatkamisesta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kankean alkukauden kokenut Jari-Matti Latvala aloitti Suomen MM-rallin perjantain vauhdikkaasti. Suomalaiskonkarin tulevaisuudesta spekuloidaan jatkuvasti, ja mies itsekin tiedostaa uransa olevan päättymisuhan alla, jos parempia tuloksia ei tule. Jari-Matti Latvala kertoi keskiviikkona ennen Suomen MM-rallin alkua, että Neste Ralli vaatii alusta lähtien täydellistä suoritusta – niin autolta kuin kuljettajaltakin.– Tänä vuonna kilpailu on kiristynyt entisestään. Erot autojen välillä ovat koko ajan pienempiä, mikä tarkoittaa, että jo kilpailuun tultaessa täytyy olla sataprosenttisesti motivoitunut ja keskittynyt. Kymmenen vuotta sitten pystyi kirimään palkintosijoille vaikka hieman löysäilemällä, mutta tänä päivänä se ei enää onnistu. Viiden joukkoonkin pitää olla todella skarppi, Latvala kuvailee.Tuntuuko siltä, että luotto on nyt löytynyt?– Kyllä se nyt tuntuu, että luottoa on. Etenkin keväällä oli vaikeampi ajanjakso, mutta välissä oli nyt hyvä tauko, jonka aikana on päässyt hyvin nollaamaan.Miten Suomen ja Saksan MM-rallit vaikuttavat urasi tulevaisuuteen?– Se nyt vaan on fakta, että kyllä ne vaikuttavat. Viime aikoina on ollut vaikeaa, mutta uskon, että olemme vauhdin puolesta olleet viimeiset viisi kisaa hyvässä vauhdissa, mutta tuloksia ei ole tullut. Niitä kuitenkin tarvitaan, kun ajopaikkaa haetaan. Olen kuitenkin ollut samassa tilanteessa aikaisemminkin. Sitä ei kannata miettiä tässä vaiheessa liikaa, vaan pitää lähteä antamaan kaikkensa. En usko, että taito on mihinkään kadonnut.Oletteko tehneet isoja muutoksia autoon?– Kyllä, niitä on tehty suhteessa enemmän kuin esimerkiksi edellisvuonna – myös jousitukseen, mutta isommassa roolissa on tällä kertaa voimansiirto. Olen tehnyt aikaisemmin liikaa töitä auton kääntyvyyden kanssa ja pakottanut autoa liikaa, joka on johtanut muita nopeampaan renkaiden kulumiseen. Sitä kautta olen nyt keskittynyt kehittämään nimenomaan kääntymistä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLupauksien lisäksi myös kokemukselle on kysyntääKiivaasti käynnissä olevissa tallien kuljettajaspekulaatioissa Kalle Rovanperää on tuotu isompaan WRC-luokkaan, ja Ott Tänak on ilmoittanut olevansa avoinna kaikille ehdotuksille. Latvala uskoo kuitenkin, että myös hänelle löytyy vielä paikka rallin MM-sarjasta.– Ott on tämän hetken kuumin kuljettaja ja kaikki haluavat hänet, se on aivan selvää. Kuljettajapuolella asiat alkavat ratketa, kun hän tekee sopimuksen ensi kaudesta. Kuulemani mukaan Kalle on erittäin vahvoilla päästä ajamaan ensi kaudella WRC-autolla, ja tietenkin tiimit haluavat nuoria kuljettajia ja satsata tulevaisuuteen. Meitä huipulla olevia iältään kolmissakymmenissä olevia kuljettajia on tällä hetkellä aika monta, mutta myös kokemusta tarvitaan auton kehittämiseen. Tiedostan faktat, olen ollut joskus itsekin nuori ja on positiivinen asia, että uusia kuljettajia tulee. Nyt pitää osoittaa olevansa oman työn arvoinen.Entä jos joku muu talli kuin Toyota kaappaa Tänakin?– Minullehan se olisi upea tilanne. Haluaisin jatkaa täällä ja jos Kalle hyppää WRC-auton puikkoihin, hän tarvitsee siitä kokemusta. Olen sanonut, että WRC:hen siirtyessä tarvitsee kaksi vuotta kokemusta, että saa käytyä kaikki kilpailut läpi. Kolmantena vuonna pystyy jo haastamaan muita, mutta tarvitset kuitenkin sen kokemuksen WRC-autolla ajamisesta, että voit ajaa tuloksista.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 7.2.2025 Ajoneuvot Flexis on Renaultin, Volvon ja CMA CGM:n uusi yhteisyritys, joka on tuomassa Euroopan markkinoille sähköisiä tavara-autoja 6.2.2025 Uutinen Ei sittenkään ensitreffit autokaupassa? Honda ja Nissan pistivät neuvottelut jäihin 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 6.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin huono tuuri jatkuu: nestevuoto pakotti korjaamolle 7.2.2025 Autonäyttely Retromobile 2025: tässä kohtuuhintaiset poiminnat - klassikoita jopa alle 10 000 eurolla! 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.2.2025 Klassikko Ruotsin kuningasperheen entinen Mercedes-Benz 600 Pullman huutokaupattavana – hinta-arvio jopa 250 000 euroa 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 6.2.2025 Matkailu Karakatitsa – ruma jäiden etenijäihme Virosta 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta