1.8.2019 Ajoneuvot Neste Ralli 2019: Nuoret Škoda-kuljettajat hyvin mielin kotikisaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Škodan tehdastiimissä ajavat suomalaiset tulevaisuuden tähdet lähtevät ajamaan voitosta Neste Rallin WRC2 -luokassa. Kalle Rovanperän lisäksi nyt myös Eerik Pietarinen saa käyttöönsä uuden version Škodan R5 -autosta. WRC2 Pro -luokkaa johtava 19-vuotias Kalle Rovanperä ja viime vuonna luokkavoittoon ajanut vuoden 2018 rallin SM1-luokan mestari Eerik Pietarinen ovat valmiita kamppailemaan tänäkin vuonna kotikilpailun voitosta. Viime vuonna Rovanperä johti ylivoimaisesti luokkaansa, kunnes tekniikkamurheet tiputtivat hänet neljänneksi ja tämän ansiosta Pietarinen nousi voittoon. Viime vuodesta poiketen myös Pietarinen ajaa tänä vuonna Škodan tehdastiimin autolla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVoittajasuosikki nauttii täysiä ajamisestaKuljettajamarkkinoiden kuumimpiin nimiin lukeutuva Rovanperä ajaa nyt toista kertaa Suomen mm-rallissa WRC2 -kalustolla. Viime vuoteen verrattuna tavoitteet ovat korkeammalla, mutta liikaa stressiä hän osaa välttää vaikka lähteekin kisaan kirkkaimpana voittajasuosikkina.Tuoko uusi vuosi enemmän painetta pärjäämiseen, vai onko rento asenne säilynyt? – Kyllähän se kotikisa vähän painetta tuo, mutta pitää yrittää lähteä rennosti. Ei se puristaminen mitään auta vaan se on se oma ajo mikä pitää löytää ja mennä sillä.Entäpä mietteet Suomen MM-rallista? – Onhan kotikisa aina hieno tapahtuma. Pidän Suomen rallista, koska täällä voi mennä täysillä kokoajan ja nauttia ajamisesta, eikä tarvitse esimerkiksi huolehtia renkaiden kulumisesta ja säästellä niitä.Ketkä ovat kovimmat kilpakumppanit tässä rallissa? – Kyllä varmasti Eerik antaa vastusta ja Eric Camillin vauhtia uudella autolla ei vielä tiedetä. Sitten tietenkin suomalaiset yleisesti ovat kovia täällä ja Nikolay Gryazin voi olla myös aika kova.Teiden ollessa suurimmaksi osaksi Rovanperälle tuttuja jo viime vuodesta, ei yllättäviä muutoksia teistä ollut löytynyt ainakaan keskiviikkoon mennessä. Isossa roolissa Suomessa ovat myös kivet, sillä ralliautoissa ei ole saanut enää vuosiin käyttää puhkeamattomia renkaita.Tuliko nuotteihin muutosta tälle vuodelle? – Ei kauheasti, muutama sellainen kohta missä on tyyli muuttunut, ei oikeastaan muuta. Sitten on joitain paikkoja, joissa tie on muuttunut hieman erilaiseksi viime vuodesta.Mitkä ovat kisan ratkaisupaikat? – Ei mitään erikoisia. Oittilasta kun selviää ilman rengasrikkoa aamulla niin se on aika hyvä. Pihlajakoskenkin pikkutie on aika rajussa kunnossa, vähän niin kuin Oittila. Ne on sellaisia paikkoja joista pitää selvitä ilman mitään kömmähdyksiä läpi.Olosuhteet eivät Rovanperän mukaan ole oleellisessa asemassa WRC2 ja WRC2 Pro luokissa. Onko kelillä sitten väliä? – Ei oikeastaan, tietysti kuivalla kelillä on aina mukava ajaa, mutta ei sillä minulle niin suurta merkitystä ole.Vaikuttaako lähtöpaikka WRC2:ssa, vai onko WRC -autot jo auranneet tien hyväksi? – On auranneet, jotain pikkuteitä saattaa olla missä lähtöpaikka vaikuttaa vähän. Oittilan alku ja sellaiset paikat missä on isoa ryyniä. Tietenkin kun WRC2 Pro luokan autot ajetaan ensimmäisinä, niin joillain 5–10 autoa jälkeenpäin ajavilla jotain eroa on, se on ihan selvää, mutta en tiedä onko siinä mitään kauhean isoa. WRC:t auraa myös toisella ajokerralla vetomiesten ajolinjat pois.Voittoaan puolustava Pietarisella vähäinen määrä testiä uudella autollaViime vuoden voittoaan puolustava Eerik Pietarinen on ajanut tämän vuoden ajan Saksan ADAC Opel Cupia ja kaksi MM-osakilpailua WRC2 -luokassa. Nyt hän on saanut alle tehtaan uusimman version Škodasta, josta testikilometrejä on kasassa erittäin vähäinen määrä.Miten uusi auto eroaa edellisestä? – On se aika paljon helpompi ajaa, kun on setuppi kunnossa. Moottori käyttäytyy paremmin, jarrut ovat herkemmät ja ohjaustuntuma on parempi. Pitäisi olla hieman nopeampi kuin entinen, mutten tiedä kuinka paljon.Uudesta autosta ja vähäisistä testeistä huolimatta Pietarinen kertoo auton olevan aika hyvin säädöissä, perjantain shakedownilla oli tarkoitus hakea ainoastaan hieman alusta hienosäätöjä. – Luotto autoon pitää olla hyvä. Kokeiltiin Virossa vanhalla autolla aika paljon eri juttuja. Tavoitteena oli saada uusi auto jo Viroon, mutta se ei ehtinyt vielä sinne.Viime vuoden voittoaan puolustava Pietarinen ei ota myöskään paineita kotikisaan. Viime vuoden kokemuksesta on myös hyötyä tälle vuodelle. Jyväskylän jälkeen hän palaa takaisiin normaaliin rutiiniinsa Opel Cupin ajamiseen.Voiko Jyväskylässä tarkkailla, vai pitääkö mennä alusta alkaen täysiä? – Mennään täysiä, viime vuonna huomasi, kun ensimmäisellä pätkällä vähän tarkkaili, niin turpaan tuli että tukka heilahti. Eli ei kyllä parane nyt tarkkailla, sen verran kovia ukkoja on viivalla.Millainen ohjelma on Jyväskylän jälkeen? – Saksaan ainakin lähdetään nuotittamaan, viikko tämän jälkeen ajetaan asvalttikisa Opelilla. Opel Cup on ollut hyvää ja halpaa harjoitusta, mutta ennemmin ajaisin tietenkin nelikolla.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Śkoda ja Aake Kinnunen Lue lisää Kaikki artikkelit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 25.5.2025 Moottoriurheilu Härkien taistelussa – Lamborghini Super Trofeo World Final 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tehdä, kun avaimet jäivät lukitun auton sisälle? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”