26.7.2018 Ajoneuvot Neste Ralli: Esapekka Lappi povaa ratkaisua jo perjantaiaamuna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hallitseva Neste Rallin voittaja Esapekka Lappi suhtautuu tämän vuoden menestysmahdollisuuksiin nöyrästi. Neljäs lähtöpaikka asettaa omat haasteensa kärkikamppailuun. Ensimmäinen täysi kausi Toyota Gazoo Racingin tehdaskuljettajana on mennyt Esapekka Lapilta ja kartanlukija Janne Fermiltä nappiin, vaikka voittoja ei ole toistaiseksi herunut. Kesäkuun alussa ajetusta Sardinian MM-rallista tuli kuitenkin kaivattu palkintopallisijoitus, ja muutenkin pistetili on karttunut hyvin tasaiseen tahtiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVoimasuhteet tasoittuneetNyt starttaavaan Neste Ralliin Lappi lähtee puolustamaan edellisvuoden voittoaan. Helppoa se ei tule tällä kertaa olemaan, siitä pitävät huolen sekä lähtöpaikka että harteille kasautuneet ylimääräiset paineet.Paviljongin varikkoalueella Lapin olemus on kuitenkin rento ja hyväntuulinen. Torstaiaamun testipätkä on tahkottu neljään kertaan, ja säädöt viilattu kohdalleen. Palaveri tallin neuvonantajan Lasse Lammen kanssa on juuri päättynyt, ja reitin varrella olevat pahat paikat katsottu vielä kertaalleen yhdessä läpi.Vierellä pilttuussa odottaa Toyota Yaris WRC alkuillasta starttaavaa Harjun yleisöerikoiskoetta varten. – Kun Jyväskylässä on voitto puolustettavana, ilman muuta lähden kokeilemaan, onko se taas mahdollista. Tulee kuitenkin varmasti olemaan suhteessa vaikeampaa kuin viime vuonna. Voimasuhteet tiimien kesken ovat tasoittuneet, kun jokainen talli on kehittänyt autoaan.Esapekka Lappi Vesalan testi-EK:lla. Kuva: Sami Saarenpää.Lähtöpaikka ratkaisevanaLähtökohdat ovat erilaiset myös henkisellä puolella. – Onhan tässä paljon enemmän painetta, ja ihmiset odottavat meiltä enemmän. Odotan toki itsekin, mutta tiedostan myös sen, että ei ole kovin hyvä lähteä näin aikaisin reitille, Lappi viittaa perjantaiaamun neljänteen lähtöpaikkaansa – tie kun ei ehdi kunnolla putsaantua irtosorasta.– Viime vuonna lähdettiin kauempaa, mikä oli meille etu, ja sen takia varmasti pystyttiinkin ajamaan pohja-aikoja. Huomisaamuna niitä ei kyllä mitenkään meiltä tule. Aamu ratkaisee osaltani koko rallin, siis sen, pystytäänkö taistelemaan voitosta.Lapin mukaan kyse on nimenomaan siitä, kuinka paljon autokunta jää perjantaina kärjestä, ja pystyykö tuon eron enää ajamaan sunnuntaihin mennessä kiinni. Taktiikka ”isojen poikien” WRC-luokassa on sinänsä suoraviivainen. – Siihen olen kyllä adaptoitunut, että WRC-luokassa vauhti on koko ajan raakaa. Yhdelläkään pätkällä ei voi hellittää, ja perjantaista sunnuntaihin on vedettävä täysillä.Uudesta reitistä etuaTuovatko tämän vuoden Neste Rallin runsaat reittimuutokset Lapille erityistä etulyöntiasemaa? Väheneehän muiden WRC-kuskien kokemuksen tuoma hyöty samassa suhteessa, kun uusia pätkiä otetaan ohjelmaan. – Yleisesti tämän kauden trendi on ollut sellainen, että pystymme aina suhteessa parempiin suorituksiin, kun alla on uutta pätkää. Sinällään en siis ole huolissani uudesta reitistä. Kapeitahan ne tiet ovat, ja siinä mielessä pitää olla tarkkana: jos perä ei esimerkiksi pysy tiellä, auto voi kolahtaa saman tien.Entäpä lämpötilan vaikutus? Tämän vuoden Neste Ralli kun ajetaan ennätysmäisissä hellelukemissa. – Ei se sinällään tee eroa, kunhan vain muistaa juoda paljon. Onhan autossa kyllä kuuma, sisälämpötila on 50–60 asteen välillä, joten kyllä siinä hiki tulee. Pitää avata ovet siirtymätaipaleiden liikennevaloissa!Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Keskisuomalainen/Antti Yrjönen, Keskisuomalainen/Sami SaarenpääMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Moottoriurheilu Viime kaudella säväyttänyt Mārtiņš Sesks ajaa tällä kaudella kuusi rallia WRC-autolla – aloittaa työt jo Ruotsin MM-rallissa! 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti