26.7.2018 Ajoneuvot Neste Ralli: Esapekka Lappi povaa ratkaisua jo perjantaiaamuna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hallitseva Neste Rallin voittaja Esapekka Lappi suhtautuu tämän vuoden menestysmahdollisuuksiin nöyrästi. Neljäs lähtöpaikka asettaa omat haasteensa kärkikamppailuun. Ensimmäinen täysi kausi Toyota Gazoo Racingin tehdaskuljettajana on mennyt Esapekka Lapilta ja kartanlukija Janne Fermiltä nappiin, vaikka voittoja ei ole toistaiseksi herunut. Kesäkuun alussa ajetusta Sardinian MM-rallista tuli kuitenkin kaivattu palkintopallisijoitus, ja muutenkin pistetili on karttunut hyvin tasaiseen tahtiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVoimasuhteet tasoittuneetNyt starttaavaan Neste Ralliin Lappi lähtee puolustamaan edellisvuoden voittoaan. Helppoa se ei tule tällä kertaa olemaan, siitä pitävät huolen sekä lähtöpaikka että harteille kasautuneet ylimääräiset paineet.Paviljongin varikkoalueella Lapin olemus on kuitenkin rento ja hyväntuulinen. Torstaiaamun testipätkä on tahkottu neljään kertaan, ja säädöt viilattu kohdalleen. Palaveri tallin neuvonantajan Lasse Lammen kanssa on juuri päättynyt, ja reitin varrella olevat pahat paikat katsottu vielä kertaalleen yhdessä läpi.Vierellä pilttuussa odottaa Toyota Yaris WRC alkuillasta starttaavaa Harjun yleisöerikoiskoetta varten. – Kun Jyväskylässä on voitto puolustettavana, ilman muuta lähden kokeilemaan, onko se taas mahdollista. Tulee kuitenkin varmasti olemaan suhteessa vaikeampaa kuin viime vuonna. Voimasuhteet tiimien kesken ovat tasoittuneet, kun jokainen talli on kehittänyt autoaan.Esapekka Lappi Vesalan testi-EK:lla. Kuva: Sami Saarenpää.Lähtöpaikka ratkaisevanaLähtökohdat ovat erilaiset myös henkisellä puolella. – Onhan tässä paljon enemmän painetta, ja ihmiset odottavat meiltä enemmän. Odotan toki itsekin, mutta tiedostan myös sen, että ei ole kovin hyvä lähteä näin aikaisin reitille, Lappi viittaa perjantaiaamun neljänteen lähtöpaikkaansa – tie kun ei ehdi kunnolla putsaantua irtosorasta.– Viime vuonna lähdettiin kauempaa, mikä oli meille etu, ja sen takia varmasti pystyttiinkin ajamaan pohja-aikoja. Huomisaamuna niitä ei kyllä mitenkään meiltä tule. Aamu ratkaisee osaltani koko rallin, siis sen, pystytäänkö taistelemaan voitosta.Lapin mukaan kyse on nimenomaan siitä, kuinka paljon autokunta jää perjantaina kärjestä, ja pystyykö tuon eron enää ajamaan sunnuntaihin mennessä kiinni. Taktiikka ”isojen poikien” WRC-luokassa on sinänsä suoraviivainen. – Siihen olen kyllä adaptoitunut, että WRC-luokassa vauhti on koko ajan raakaa. Yhdelläkään pätkällä ei voi hellittää, ja perjantaista sunnuntaihin on vedettävä täysillä.Uudesta reitistä etuaTuovatko tämän vuoden Neste Rallin runsaat reittimuutokset Lapille erityistä etulyöntiasemaa? Väheneehän muiden WRC-kuskien kokemuksen tuoma hyöty samassa suhteessa, kun uusia pätkiä otetaan ohjelmaan. – Yleisesti tämän kauden trendi on ollut sellainen, että pystymme aina suhteessa parempiin suorituksiin, kun alla on uutta pätkää. Sinällään en siis ole huolissani uudesta reitistä. Kapeitahan ne tiet ovat, ja siinä mielessä pitää olla tarkkana: jos perä ei esimerkiksi pysy tiellä, auto voi kolahtaa saman tien.Entäpä lämpötilan vaikutus? Tämän vuoden Neste Ralli kun ajetaan ennätysmäisissä hellelukemissa. – Ei se sinällään tee eroa, kunhan vain muistaa juoda paljon. Onhan autossa kyllä kuuma, sisälämpötila on 50–60 asteen välillä, joten kyllä siinä hiki tulee. Pitää avata ovet siirtymätaipaleiden liikennevaloissa!Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Keskisuomalainen/Antti Yrjönen, Keskisuomalainen/Sami SaarenpääMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 16.9.2024 Euro NCAP Euro NCAP jakoi tähtiä – Jeep Avenger erottuu joukosta väärällä tavalla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 13.9.2024 Uutinen Sähköautot ovat syrjäyttämässä bensiiniajoneuvot Etiopian pääkaupungissa 13.9.2024 Henkilö Ismo Leikola – Maailman hauskin rallimies 13.9.2024 Yleinen Autoliitto huomauttaa: opetuslupaopetuksen taso on Suomessa korkea 12.9.2024 Moottoriurheilu Hyundai kuuli kutsun radalle – miten käy rallin MM-sarjan kauden 2025 jälkeen? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?