26.7.2018 Ajoneuvot Neste Ralli: Esapekka Lappi povaa ratkaisua jo perjantaiaamuna Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hallitseva Neste Rallin voittaja Esapekka Lappi suhtautuu tämän vuoden menestysmahdollisuuksiin nöyrästi. Neljäs lähtöpaikka asettaa omat haasteensa kärkikamppailuun. Ensimmäinen täysi kausi Toyota Gazoo Racingin tehdaskuljettajana on mennyt Esapekka Lapilta ja kartanlukija Janne Fermiltä nappiin, vaikka voittoja ei ole toistaiseksi herunut. Kesäkuun alussa ajetusta Sardinian MM-rallista tuli kuitenkin kaivattu palkintopallisijoitus, ja muutenkin pistetili on karttunut hyvin tasaiseen tahtiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVoimasuhteet tasoittuneetNyt starttaavaan Neste Ralliin Lappi lähtee puolustamaan edellisvuoden voittoaan. Helppoa se ei tule tällä kertaa olemaan, siitä pitävät huolen sekä lähtöpaikka että harteille kasautuneet ylimääräiset paineet.Paviljongin varikkoalueella Lapin olemus on kuitenkin rento ja hyväntuulinen. Torstaiaamun testipätkä on tahkottu neljään kertaan, ja säädöt viilattu kohdalleen. Palaveri tallin neuvonantajan Lasse Lammen kanssa on juuri päättynyt, ja reitin varrella olevat pahat paikat katsottu vielä kertaalleen yhdessä läpi.Vierellä pilttuussa odottaa Toyota Yaris WRC alkuillasta starttaavaa Harjun yleisöerikoiskoetta varten. – Kun Jyväskylässä on voitto puolustettavana, ilman muuta lähden kokeilemaan, onko se taas mahdollista. Tulee kuitenkin varmasti olemaan suhteessa vaikeampaa kuin viime vuonna. Voimasuhteet tiimien kesken ovat tasoittuneet, kun jokainen talli on kehittänyt autoaan.Esapekka Lappi Vesalan testi-EK:lla. Kuva: Sami Saarenpää.Lähtöpaikka ratkaisevanaLähtökohdat ovat erilaiset myös henkisellä puolella. – Onhan tässä paljon enemmän painetta, ja ihmiset odottavat meiltä enemmän. Odotan toki itsekin, mutta tiedostan myös sen, että ei ole kovin hyvä lähteä näin aikaisin reitille, Lappi viittaa perjantaiaamun neljänteen lähtöpaikkaansa – tie kun ei ehdi kunnolla putsaantua irtosorasta.– Viime vuonna lähdettiin kauempaa, mikä oli meille etu, ja sen takia varmasti pystyttiinkin ajamaan pohja-aikoja. Huomisaamuna niitä ei kyllä mitenkään meiltä tule. Aamu ratkaisee osaltani koko rallin, siis sen, pystytäänkö taistelemaan voitosta.Lapin mukaan kyse on nimenomaan siitä, kuinka paljon autokunta jää perjantaina kärjestä, ja pystyykö tuon eron enää ajamaan sunnuntaihin mennessä kiinni. Taktiikka ”isojen poikien” WRC-luokassa on sinänsä suoraviivainen. – Siihen olen kyllä adaptoitunut, että WRC-luokassa vauhti on koko ajan raakaa. Yhdelläkään pätkällä ei voi hellittää, ja perjantaista sunnuntaihin on vedettävä täysillä.Uudesta reitistä etuaTuovatko tämän vuoden Neste Rallin runsaat reittimuutokset Lapille erityistä etulyöntiasemaa? Väheneehän muiden WRC-kuskien kokemuksen tuoma hyöty samassa suhteessa, kun uusia pätkiä otetaan ohjelmaan. – Yleisesti tämän kauden trendi on ollut sellainen, että pystymme aina suhteessa parempiin suorituksiin, kun alla on uutta pätkää. Sinällään en siis ole huolissani uudesta reitistä. Kapeitahan ne tiet ovat, ja siinä mielessä pitää olla tarkkana: jos perä ei esimerkiksi pysy tiellä, auto voi kolahtaa saman tien.Entäpä lämpötilan vaikutus? Tämän vuoden Neste Ralli kun ajetaan ennätysmäisissä hellelukemissa. – Ei se sinällään tee eroa, kunhan vain muistaa juoda paljon. Onhan autossa kyllä kuuma, sisälämpötila on 50–60 asteen välillä, joten kyllä siinä hiki tulee. Pitää avata ovet siirtymätaipaleiden liikennevaloissa!Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Keskisuomalainen/Antti Yrjönen, Keskisuomalainen/Sami SaarenpääMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 18.3.2025 Uutinen Mitä Toyota Gazoo Racingilla on vedetty? Luvassa isoja takasiipiä ja keskimoottorinen GR Yaris 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 23.3.2025 Ajatuksia autoista Kun mainoksen ”Maailman paras Transporter” onkin Ford Transit – Ajatuksia autoista 23.3.2025 Autoilu Hybridiautot eivät pelota ostajia, vaikka uutiset huutavat ongelmista 22.3.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën DS by Vernagallo Stile 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Mitsubishi Outlander PHEV – kansansuosikki lainaa rapakon takaa 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 23.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: jäähyväiset käytetylle Mersulle – tähän hintaan ja tällaiseen kotiin S124 meni 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle