4.11.2016 Ajoneuvot Nimi on ennalta: Audin täyssähköinen tulee olemaan katumaasturi E-tron Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Audi E-tron nähtiin konseptina jo viime vuonna, mutta mallin ilmestyminen tuotantoon 2018 alkaa vaikuttaa todennäköisemmältä. Vaikka Volkswagen-ryhmän sähkövallankumous on kulminoitunut voimakkaasti juuri emomerkkiin, oli vain ajan kysymys, milloin Audi lähtee sähköistymisen tielle. Merkki on jo useamman kerran kiusoitellut sähkösuunnitelmiaan "Audi e-tron conceptilla", mutta nyt pääjohtaja Rupert Stadler on paljastanut brittiläiselle Autocarille, että vuonna 2018 nähtävä E-tron tulee todellakin olemaan Audin ensimmäinen täyssähköinen. Samalla katumaasturin nimeksi vahvistui Audi E-tron. Q-mallistosta poikkeamisen takaa löytyvät perinteet: Audi toivoo E-tronin muodostuvan samanlaiseksi myyntivaltiksi kuin yksittäisestä mallista käynnistyneen Quattro-vallankumouksen. Myöhemmin nimi voitaisiin siis liittää osaksi muita mallinimiä, joskin E-tron on jo entuudestaan tuttu muun muassa Audi A3 Sportbackistä ja Audi R18 -kilpurista. Vuoteen 2020 mennessä tavoitteena olisi saada mallistoon yhteensä kolme täyssähköistä ajoneuvoa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Konseptista tuotantoon vuonna 2018 Vuonna 2015 Frankfurtin autonäyttelyssä esitelty Audi E-tron on siis merkin aikeiden mukaan tulossa tuotantoon vuonna 2018. Audi lupailee crossoverilleen melkoisia suoritusarvoja: 500 kilometrin toimintamatka 95 kilowattitunnin akustolla, 0–100 km/h 4,6 sekunnissa kiitos kolmen sähkömoottorin, joiden huipputeho on 370 kilowattia (496 hevosvoimaa) ja käytössä olevan 800 newtonmetrin väännön. Etuakselin voimantuotosta vastaa yksinäinen sähkömoottori, taka-akselin saadessa moottorin per rengas. Sähköauto tyhjällä akulla on kuitenkin vain komea koppi, joten Audin suunnitelmissa hyödynnetään useampaa latausteknologiaa. CCS-latausjärjestelmän avulla E-troniin voisi ladata yli 400 kilometriä toimintamatkaa puolessa tunnissa, mikäli käytössä on 150 kWh latauspiste. Audin visioissa E-tron saattaisi myös pysäköidä itsensä ja suosia induktiivisia latauslevyjä langatonta lataamista ajatellen. Ja mikäli ulkona vallitsee omituinen valoilmiö, E-tronin katto on suuri aurinkopaneeli, josta saadaan parhaimmillaan 320 watin huipputeho lataamista varten. Konseptiauton mitat ovat 4,88 metriä pituutta, 1,93 metriä leveyttä ja crossoverille maltilliset 1,54 metriä korkeutta. Audin mukaan luvassa olisi myös katumaastureiden uusi ennätys ilmanvastuksen saralla, kertoimen ollessa vain 0,25. Aika näyttää miten lähelle saksalaismerkki pääsee konseptinsa asettamia vaatimuksia, mutta aikomukset ovat kovat. Lähde: Audi, Autocar Kuvat: Audi Katso myös: Volkswagen I.D. on tulevaisuuden sähkö-Golf Diesel-Cupran paluu ja sähköautoja 2019 – Seat suunnittelee tulevaa Volkswagen ja Audi leikkaavat kuluja entistä kovemmalla kädellä Lue lisää Kaikki artikkelit 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 4.11.2025 Uutinen Jokin näistä on Vuoden Auto Suomessa 2026 – lue lähes jokaisen ehdokkaan koeajot ilmaiseksi! 4.11.2025 Uutinen Vasta Suomeen saapunut Volvo tuoreeltaan päivityksen tarpeessa – EX90 saa merkittäviä muutoksia 4.11.2025 Uutinen Pakettiautokauppa on tänä vuonna piristynyt – henkilöautojen ensirekisteröinnit pari prosenttia viime vuotta jäljessä 4.11.2025 Uutinen Mitsubishin sähkö-comebackin hinta julkaistu – tämän verran maksaa Eclipse Cross Suomessa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 9.11.2025 Ajatuksia autoista Näin Bugatti Veyronin, joka auttoi ymmärtämään miksi superautoja kannattaa valmistaa vaikka tappiollisesti – Ajatuksia autoista 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 7.11.2025 Moottoripyörät Brabus 1400 R Signature Edition – äärimmäinen mörkönaku 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 1.11.2025 Ajoneuvot Kaksiroottorinen wankel, turboahdin, sähkömoottori, akku ja 510 hevosvoimaa - niistä on Mazda Vision X-Coupé tehty 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 9.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tiedätkö mitä virkaa näillä "viiksillä" tai "tuntosarvilla" on takavuosien jenkkiautoissa? 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan