12.4.2017 Ajoneuvot Nimi on enne: BMW 5-sarjalle täydet tähdet Euro NCAP:issa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Huhtikuun testituloksissa arvioitiin BMW 5-sarjan ja Fiat Doblòn tila-autoversion turvallisuutta. Huhtikuun Euro NCAP -törmäystestituloksissa oli vain kaksi automallia. BMW 5-sarja sai nimensä asettamien odotusten mukaisesti täydet 5 tähteä, markkinoiltamme puuttuvan Fiat Doblòn Combi-tila-automallin jäädessä 3 tähteen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBMW 5-sarja *****BMW:n uusi G30-sukupolven 5-sarja ei petä törmäystestituloksissa. Erityistä kiitosta auto sai lastenistuinten asennuksessa ja pienemmille matkustajille tarjotussa suojassa. Myös jalankulkijoiden osalta tilanne oli hyvä, kiitos aktiivisen konepellin ja hyvän puskurisuunnittelun, poikkeuksena etumaskin yläreuna, joka antaa huonon suojan lantiolle.Perinteisissä etutörmäystesteissä 5-sarja pärjäsi hyvin, joskin takamatkustajan rintakehä ja kuljettajan niska joutuivat koville. Suurin kauneusvirhe törmäystestituloksissa kohdistui kuitenkin kuljettajan polvi- ja reisialueen suojaan. Syynä oli osittaisessa etutörmäyskokeessa havaittu myöhäinen polvialueen turvatyynyn laukeaminen, joka oli valmistajan mukaan yksittäinen poikkeama, mutta johti pisteiden rokotukseen molemmissa etutörmäyskokeissa.Pisteitä nostivat myös 5-sarjan turvallisuusvarusteet, joista tärkeimpänä mainittakoon hyvin toimiva automaattinen hätäjarrutusavustin.Osa-alueittain jaoteltuna BMW:n tarjoama törmäysturva aikuisille oli 91% maksimista, lasten osalta 85%, jalankulkijoiden osalta 81% ja turvavarusteiden osalta 59%.Fiat Doblò (Combi) ***Kuukauden toisena testiautona oli Fiatin toisen sukupolven Doblò viisipaikkaisena Combi-tila-autoversiona. Suomessa Doblò on tuttu lähinnä pakettiautoversiona.Doblòn facelift tapahtui vuonna 2015 ja iäkkään automallin testitulokset eivät ole loisteliasta luettavaa. Etutörmäyksessä auto suojaa takamatkustajan rintakehää huonosti rajusti painautuvasta turvavyöstä johtuen, ja myös takapenkin niskatuki jättää runsaasti toivomisen varaa peräänajotilanteessa. Kuljettajan airbagin toiminta aiheutti Doblòlle pistementyksiä, sillä riittämättömän paineen vuoksi kuljettajan pää osui turvatyynystä huolimatta ohjauspyörään. Sivutörmäyksessä auto pärjää kuitenkin erinomaisesti. Aikuisten törmäysturvallisuudesta Doblò sai 75% maksimipisteistä.Lastenistuinten ja pienempien matkustajien suojan osalta kannattaa olla tarkkana, sillä Doblò asettaa paljon rajoituksia lastenistuinten kiinnitysmekanismeille ja sijoittelulle. Parantamisen varaa jäi jälleen erityisesti etutörmäystestien osalta, sivutörmäysten hoituessa mallikkaasti. Lasten ja lastenistuinten osalta malli jäi 46%:iin maksimipisteistä.Doblòn ikä näkyy myös jalankulkijaosiossa. Tuulilasin alareuna sekä A-pilarit noteerattiin huonoina kohtina onnettomuuden kannalta, mutta puskureiden, etumaskin yläreunan ja konepellin osalta Fiat selvitti tilanteen hyvin. Pisteitä kertyi 57% maksimisaaliista.Turvavarusteiden osalta Dobló keräsi vain 25% pisteistä, sillä vanhempana automallina se on varustettu Euro NCAP:in arvottamista turvavarusteista vain turvavyömuistuttimella.Lähde ja kuvat: Euro NCAP Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen