25.1.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: 11 vuodessa NSU Spiderista Audi 50:een ja Volkswagen Poloon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä NSU:n fuusioituessa Audiin sai tämä perinnöksi muun muassa Neckarsulmin tehtaan sekä innostuksen valmistaa pikkuautoja. Tästä innostuksesta on viimeisen 50 vuoden aikana riittänyt iloa koko VW-konsernille, vähiten kuitenkin Audille, joka päättikin keskittyä isompiin autoihin. Tarina juontaa varsinaiset juurensa vuoteen 1963, jolloin neckarsulmilainen NSU Motorenwerke lanseerasi uutukaisen Spider -mallinsa. Bertonen muotoilema piskuinen avoauto oli toki nätti, mutta kaikki huomio kiinnittyi takapellin alta löytyyneeseen voimanlähteeseen. NSU oli istuttanut Spideriin ensimmäisen tuotantoauton kiertomäntämoottorin.Tässä jutussa wankel on sivuroolissa, mutta sen eräällä ominaisuudella oli oma vaikutuksensa päivän pääaiheen, Audi 50:n, syntyyn. NSU:lla nimittäin kyllä riitti intoa kiertomäntämoottoriin, mutta sen epäluotettavuus ja nopea kuluminen haittasivat mainetta niin, etteivät autot käyneet kaupaksi, jolloin NSU:n oli lopulta fuusoiduttava Audiin, ja näin lyhykäisyydessään syntyi nykyisin tuntemamme Audi. Uusi Audi oli VW-konsernin sisällä vapaampi suunnittelemaan omia mallejaan, ja näin se hyödynsi myös NSU:n perintöä pikkuautojen kanssa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMaailman pienin AudiÖljykriisin varjostamassa ajassa isot autot eivät olleet millään muotoa muodikkaita. Isompien 100- ja 80-mallien jälkeen Audi 50 tuli siis niin sanotusti kreivin aikaan markkinoille, vuonna 1974.Audi 50:n suunnittelussa käytettiin ohjenuoraa 3,5 metriä, 700 kiloa. Noihin mittoihin uusi pikku-Audi todellakin saatiin mahtumaan. Auto oli kooltaan jopa hieman Fiat 127:ää pienempi. Siitä huolimatta 50:n ajokäyttäytymistä kehuttiin todella kypsäksi ja auto oli tältä osin kokoistaan suurempi. Myös modernista ulkonäöstä pidettiin, olivathan Audin muotoilijat saaneet pikkuautoa varten taustatukea jälleen Bertonelta.Audi 50:tä ryhdyttiin valmistamaan Neckarsulmissa, mutta myös Wolfsburgissa oli suunnitelmansa sen varalle.Polo ei jättänyt pikku-Audille tilaaVolkswagen oli jo samana vuonna korvannut Kuplan uudella mallilla, muuan Golfilla. Nyt tarjolle tuli konsernisisaren muodossa käytännössä ilmainen pikkuautomalli Golfin alapuolelle. Näin, vain kuusi viikkoa 50:n esittelyn jälkeen Volkswagen lanseerasi mallista oman versionsa, nimeten sen Poloksi.Volkswagen tuli samalla tietämättään pilanneeksi Audin mahdollisuudet pikkuautomarkkinoilla. Polo oli ulkonäöltään lähes identtinen Audi 50:een verrattuna, ja Audi erottui VW:stä vain joillain tasokkaammilla elementeillään, jotka tiesivät samalla myös lisähintaa.Tätä lisähintaa suuri yleisö ei ollut valmis maksamaan. Näin Volkswagen Polosta tuli sukupolvien saatossa toistakymmentä miljoonaa myynyt maailmanauto, ja Audi 50 sai jäädä sen rinnalla 180 000 kappaleen tähdenlennoksi, jonka valmistus lopetettiin neljän vuoden jälkeen.Ympyrä on sulkeutunutAudi 50 oli ensimmäinen saksalainen pikkuautomalli, mutta vuoden 1978 jälkeen Audi oli valmis luovuttamaan pienten kanssa. Audi kohdennettiin VW-konsernin sisällä suurempia ja tasokkaampia autoja valmistavaksi yksiköksi, jollaisena se nykyäänkin tunnetaan.Audi palasi pikkuautoihin lopulta vuonna 2010, julkistaessaan A1 -mallin. Tällä kertaa oli kuitenkin Audin vuoro lainata Volkswagen Pololta, jonka pohjalle A1 on jo kahdessa sukupolvessa tehty. Ei toki sovi unohtaa myöskään Seat Ibizaa ja Škoda Fabiaa, joiden kautta Volkswagen Polosta on tullut vuosikymmenien saatossa pikkuautojen runsaudensarvi koko konsernille. Lue myös: NSU-wankelin jalanjäljissä – Audi A1 e-tron concept noudatti jo vuonna 2010 Mazdan R-EV:n perusajatusta Kun Münchenin olympialaisista tuli loppukesästä 2022 kuluneeksi 50 vuotta, käsiteltiin juttusarjassa hyvin vastaavaa tapausta muutamaa kokoluokkaa ylempää. Audi 80:sta loihdittiin tuohon aikaan melko samalla reseptillä Volkswagen Passat. Lopuksi on hauska huomata, kuinka 50:ssä vuodessa pikku-Audi ja Polo ovat ottaneet koossa alkuperäiset Passatin ja Audi 80:n kiinni ja ohittaneet ne. Kokonaispituutta lukuunottamatta A1 ja Polo ovat Passatia ja 80:tä joka mitallaan suurempia, ja painoakin on kertynyt jopa 300 kiloa enemmän puolen vuosisadan kuluessa.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Audi, Volkswagen, Car Classic Kuvat: Audi, VolkswagenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.11.2024 Ajoneuvot 83 vuotta myöhemmin: Jeep Wrangler 4xe Willys ’41 kunnioittaa kaikkien maastureiden esiäitiä ladattavana hybridinä 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ”Transitporter” on pian täällä – Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 12.11.2024 Uutinen Yksi rajapyykki ylitetty – Suomessa on nyt yli 100 sähkökuorma-autoa 11.11.2024 Ajoneuvot Goldfinger!… Klassikko-Bondin 60-vuotista taivalta juhlistavat sekä hyvis että pahis, Aston Martin ja Rolls-Royce Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.11.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Ford P100 Pickup V8 24.11.2024 Koeajo Koeajo käytetyllä: legendaarinen Fiat Multipla 24.11.2024 Ajatuksia autoista Jaguarin paluu ja ruusukultaluksuksen tahmea lumo – Ajatuksia autoista 24.11.2024 Ajoneuvot 83 vuotta myöhemmin: Jeep Wrangler 4xe Willys '41 kunnioittaa kaikkien maastureiden esiäitiä ladattavana hybridinä 24.11.2024 Lentokoneet Norwegian valmistautuu Rovaniemen sesonkiin lisäämällä 25 prosentilla lentoja Helsingistä, ja avaamalla kaksi uutta reittiä Euroopasta 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 23.11.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Ford P100 Pickup V8 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi