20.12.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: aina yhtä rakastettava Hillman Imp – ei kuitenkaan läheskään aina samalla nimellä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hillman Imp on 60-luvun muistettavimpia automalleja. Auton nimi kuitenkin muuttui monessa yhteydessä, esimerkiksi silloin, kun autosta tehtiin pakettiauto, tai silloin, kun sitä haluttiin markkinoida premiumina. Hillman, parempi ilm... Hillman Imp oli silloisen Rootes Groupin suursatsaus pienten perheautojen luokkaan, ja se suunniteltiin suoraksi kilpailijaksi BMC:n Minille.Tasan 60 vuotta sitten eli vuonna 1963 esitelty Imp oli kylläkin vielä takamoottorinen, siinä missä Minissä oli jo siirrytty etumoottori-etuvetorakenteeseen. Oli Impissä toki myös omat edistykselliset piirteensä. Niihin lukeutuivat muun muassa 875-kuutioisen rivi-4 -moottorin alumiinilohko, matkustamon läpituuletus sekä sedanin hatchback-tyylinen avattava takalasi, joka helpotti pikkutavaran lastaamista hattuhyllylle.Impejä valmistettiin lähes 500 000 kappaletta. Niistä puolet myytiin ensimmäisten kolmen tuotantovuoden aikana, vaikka tuotanto kesti kaikkiaan 12 vuotta.Rootes Group valmisti Impiä ensimmäiset neljä vuotta sille varta vasten perustamassaan tehtaassa Skotlannin Linwoodissa. Ennen kuin sittemmin tuhoon tuomittu Chrysler Europe hankki Rootesin hallintaansa vuonna 1967, ehti Rootes hyödyntää tätä ehkäpä tunnetuimmaksi yksittäiseksi mallikseen jäänyttä autoa melko laajasti oman brändisateenvarjonsa alla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySinger ChamoisRootes ehti hallita Singer Motorsia, pitkäaikaista brittiläistä kulta-ajan automerkkiä, alle 15 vuotta, ennen kuin se Chryslerin alaisuudessa lakkautettiin kauttaaltaan vuonna 1970. Singer Motorsin, jolla ei siis ole mitään tekemistä samannimisen amerikkalaisen ompelukonemerkin kanssa, loppuvaiheista antaa hyvän kuvan sen brändi-identiteetin hyödyntäminen Impin logonvaihdossa.Singer Chamois'ssa idea oli melko lailla täysin sama kuin aiemmin Nimi muutetussa käsitellyssä BMC ADO16 -sarjassa, Minin isosiskossa nähdyissä "premiumversioissa". Samalla tavalla kuin Wolseley 1100, Riley Kestrel ja Vanden Plas Princess olivat tasokkaampia versioita Austin ja Morris 1100:sta, Singer Chamois oli "luksusnäkemys" Hillman Impistä.Eroavaisuudet mallien välillä eivät olleet suuren suuria, mutta yleisö piti niistä. Chamois'n saksanpähkinäpuusomisteet olivat tyylikkäät, istuimet mukavammat ja tukevammat, ja siinä oli lämpö- ja öljynpainemittarit sekä lämmitin vakiona. Ulkokuoreen Singer tarjosi kromia, lisää värivaihtoehtoja ja kaiken luksuksen kruunanneen kylkiraidan.SunbeamSunbeam Imp, Sunbeam Sport, Sunbeam 900... näitäkin riitti. Sunbeam Motor Car Company ehti olla 30-luvulta alkaen Rootes Groupin omistuksessa. Myös tämän mallin tuotannossa sillä oli roolinsa, useammalla kuin yhdellä korimallilla, ja myös vahvasti rallivivahteilla.Sunbeamia käytettiin lähinnä Impin vientimarkkinoiden brändinimenä. Esimerkiksi Isossa-Britanniassa Singer Chamois'n nimellä myytyjä tasokkaampia malleja vietiin Manner-Eurooppaan Sunbeamin nimellä.Hillman Impillä oli myös toinen puoli, maine jokseenkin vikaherkkänä autona. Ehkäpä juuri tämän vuoksi Suomeen tuodut Impit brändättiin 70-luvun taitteesta alkaen Sunbeameiksi. Silmänkääntötemppu, mikäs siinä.Commer Imp VanHieman harvinaisempi, mutta silti mielenkiintoinen ulottuvuus on Commerin versio Hillman Impistä. Myös Commer ehti olla pitkään osa Rootes Groupia. Commer oli hyötyajoneuvojen valmistaja, ja erittäin kokeneet automiehet muistavat sen erityisesti makaavasta kaksitahtidieselistään, jossa oli lievästi sanottuna persoonallinen käyntiääni.Kuva: via Wikimedia CommonsCommerin panos Impin tuotantoon oli täten hyvin luonnollisesti pakettiautoversio. Myöhemmin myös Hillman Imp Vanin nimellä valmistettu hyötyajoneuvoversio oli läheistä sukua Hillman Huskylle, Impin farmariversiolle. Arkkikilpailija BMC:n ADO15:n eli Minin laajasta mallistosta löytyi myös pakettiautoversio Mini Van, mutta se perustui shooting brake -henkisiin Austin Mini Countrymaniin ja Morris Mini Travelleriin. Commer Imp Van sen sijaan saavutti laatikkomaisemmalla korillaan lisää käytännöllisyyttä.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Imps4ever.info, National Museum Scotland Kuvat: valmistaja(t) Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa – lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 29.4.2025 Ajoneuvot Eurooppalaiset alkavat vihdoin saada Volvo EX30:nsa eurooppalaisessa tehtaassa valmistettuna 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 23.4.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Nissanin Suomessakin edustava kiinalaisyhteistyökumppani sai heitettyä upouuden Patrolin pakotemuurin yli Venäjälle 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 2.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow Lahdessa: tarjolla kasarin kulttia ja klassikkoautoja 400 ajoneuvon edestä 1.5.2025 Matkailu 4 400 kilometriä Itä-Euroopassa Dacia Dusterilla: onko missään enää halpaa? 1.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.Buzz GTX – 25 senttiä tuntuu 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa