20.12.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: aina yhtä rakastettava Hillman Imp – ei kuitenkaan läheskään aina samalla nimellä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hillman Imp on 60-luvun muistettavimpia automalleja. Auton nimi kuitenkin muuttui monessa yhteydessä, esimerkiksi silloin, kun autosta tehtiin pakettiauto, tai silloin, kun sitä haluttiin markkinoida premiumina. Hillman, parempi ilm... Hillman Imp oli silloisen Rootes Groupin suursatsaus pienten perheautojen luokkaan, ja se suunniteltiin suoraksi kilpailijaksi BMC:n Minille.Tasan 60 vuotta sitten eli vuonna 1963 esitelty Imp oli kylläkin vielä takamoottorinen, siinä missä Minissä oli jo siirrytty etumoottori-etuvetorakenteeseen. Oli Impissä toki myös omat edistykselliset piirteensä. Niihin lukeutuivat muun muassa 875-kuutioisen rivi-4 -moottorin alumiinilohko, matkustamon läpituuletus sekä sedanin hatchback-tyylinen avattava takalasi, joka helpotti pikkutavaran lastaamista hattuhyllylle.Impejä valmistettiin lähes 500 000 kappaletta. Niistä puolet myytiin ensimmäisten kolmen tuotantovuoden aikana, vaikka tuotanto kesti kaikkiaan 12 vuotta.Rootes Group valmisti Impiä ensimmäiset neljä vuotta sille varta vasten perustamassaan tehtaassa Skotlannin Linwoodissa. Ennen kuin sittemmin tuhoon tuomittu Chrysler Europe hankki Rootesin hallintaansa vuonna 1967, ehti Rootes hyödyntää tätä ehkäpä tunnetuimmaksi yksittäiseksi mallikseen jäänyttä autoa melko laajasti oman brändisateenvarjonsa alla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySinger ChamoisRootes ehti hallita Singer Motorsia, pitkäaikaista brittiläistä kulta-ajan automerkkiä, alle 15 vuotta, ennen kuin se Chryslerin alaisuudessa lakkautettiin kauttaaltaan vuonna 1970. Singer Motorsin, jolla ei siis ole mitään tekemistä samannimisen amerikkalaisen ompelukonemerkin kanssa, loppuvaiheista antaa hyvän kuvan sen brändi-identiteetin hyödyntäminen Impin logonvaihdossa.Singer Chamois'ssa idea oli melko lailla täysin sama kuin aiemmin Nimi muutetussa käsitellyssä BMC ADO16 -sarjassa, Minin isosiskossa nähdyissä "premiumversioissa". Samalla tavalla kuin Wolseley 1100, Riley Kestrel ja Vanden Plas Princess olivat tasokkaampia versioita Austin ja Morris 1100:sta, Singer Chamois oli "luksusnäkemys" Hillman Impistä.Eroavaisuudet mallien välillä eivät olleet suuren suuria, mutta yleisö piti niistä. Chamois'n saksanpähkinäpuusomisteet olivat tyylikkäät, istuimet mukavammat ja tukevammat, ja siinä oli lämpö- ja öljynpainemittarit sekä lämmitin vakiona. Ulkokuoreen Singer tarjosi kromia, lisää värivaihtoehtoja ja kaiken luksuksen kruunanneen kylkiraidan.SunbeamSunbeam Imp, Sunbeam Sport, Sunbeam 900... näitäkin riitti. Sunbeam Motor Car Company ehti olla 30-luvulta alkaen Rootes Groupin omistuksessa. Myös tämän mallin tuotannossa sillä oli roolinsa, useammalla kuin yhdellä korimallilla, ja myös vahvasti rallivivahteilla.Sunbeamia käytettiin lähinnä Impin vientimarkkinoiden brändinimenä. Esimerkiksi Isossa-Britanniassa Singer Chamois'n nimellä myytyjä tasokkaampia malleja vietiin Manner-Eurooppaan Sunbeamin nimellä.Hillman Impillä oli myös toinen puoli, maine jokseenkin vikaherkkänä autona. Ehkäpä juuri tämän vuoksi Suomeen tuodut Impit brändättiin 70-luvun taitteesta alkaen Sunbeameiksi. Silmänkääntötemppu, mikäs siinä.Commer Imp VanHieman harvinaisempi, mutta silti mielenkiintoinen ulottuvuus on Commerin versio Hillman Impistä. Myös Commer ehti olla pitkään osa Rootes Groupia. Commer oli hyötyajoneuvojen valmistaja, ja erittäin kokeneet automiehet muistavat sen erityisesti makaavasta kaksitahtidieselistään, jossa oli lievästi sanottuna persoonallinen käyntiääni.Kuva: via Wikimedia CommonsCommerin panos Impin tuotantoon oli täten hyvin luonnollisesti pakettiautoversio. Myöhemmin myös Hillman Imp Vanin nimellä valmistettu hyötyajoneuvoversio oli läheistä sukua Hillman Huskylle, Impin farmariversiolle. Arkkikilpailija BMC:n ADO15:n eli Minin laajasta mallistosta löytyi myös pakettiautoversio Mini Van, mutta se perustui shooting brake -henkisiin Austin Mini Countrymaniin ja Morris Mini Travelleriin. Commer Imp Van sen sijaan saavutti laatikkomaisemmalla korillaan lisää käytännöllisyyttä.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Imps4ever.info, National Museum Scotland Kuvat: valmistaja(t) Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii – ja todellakin uskaltaa – mennä kovaankin maastoon 13.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Peugeot E-5008 on toistaiseksi luokkansa ainoa 7-paikkainen sähkö-SUV, mutta onneksi se onnistuu tehtävässään 11.9.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu X Parivertailu: Fiat 600e pitää usein persoonallaan palloa hallussaan, mutta on Ë-C4:lläkin tähtihetkensä 11.9.2024 Ajoneuvot Kia EV3 ensivisiitillä Suomessa – pienempi tiikeri haluaa olla kokoistaan isompi 10.9.2024 Ajoneuvot Cupra Terramar – keskimääräistä sporttisempi katumaasturiuutuus alkaen 39 394 euroa 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 5.9.2024 Ajoneuvot Perheautojen kuninkaallinen Volvo XC90 jatkaa eloa EX90:n rinnalla tämän näköisenä 4.9.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu X Parivertailu: puolisisarukset Citroën Ë-C4 ja Fiat 600e suuressa Ranska – Italia -maaottelussa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.9.2024 Koeajo Koeajo: Land Rover Defender 130 V8 – Hävyttömän makea 17.9.2024 Testit Liveseuranta: Katumaasturien vertailulenkki 17.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: Škoda Octavia vs Mercedes-Benz 250 D – vanhassa vara parempi, vai onko sittenkään? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 11.9.2024 Käyttötesti käytetyllä Parivertailu: premium-Mercedekset aikakoneessa – vanha diesel vastaan uusi lataushybridi 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?