27.4.2022

Nimi muutettu: Eurovanit edustivat eurooppalaisen tila-auton kulta-aikaa

Citroën Evasion

Italialais-ranskalainen yhteistyö oli valttia, kun Fiatin, Citroënin, Lancian ja Peugeotin rehellisen kokoiset tila-autot pysyivät markkinoilla parin vuosikymmenen ajan. Nyt niiden edustama autoluokka on katoamassa kokonaan.

Moottori uutisoi alkuviikosta Citroënin aikeista lopettaa Grand C4 Spacetourer -tilamallinsa tuotanto. Harvemminhan yksittäisen automallin ”luonnollinen poistuminen” markkinoilta tarkoittaa kokonaisen aikakauden päätöstä, mutta tässä on kyse juuri siitä. C4 Spacetourerin – omaa sukua Picasson – mukana käsistämme katoaa ranskalaisen tila-auton käsite, eikä kyseinen autoluokka ole kovin kaukana sukupuutosta koko Euroopankaan tasolla.

Peugeot 806

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Eurovan - Euroopan oma minivan

Tila-autohan on suurikokoinen henkilöauto, joka perustuu johonkin pienempään henkilöautomalliin. Kori on siis suurempi, mutta kaikki muu pyrkii vastaamaan mitä tahansa kenties ketterää, tyylikästä tai jopa urheilullista automallia. Pohjois-Amerikassa nämä ovat vielä vähän isompia, ja niitä kutsutaan minivaneiksi erotuksena oikeista ”vaneista”, joiden pohjalle tehdään myös tila-autoja.

Citroën Evasion

Minivanin käsite taipui 90-luvun Euroopassa kekseliäästi eurovaniksi median avustamana. Hankkeen taustalla oli PSA:n ja Fiatin onnistunut pakettiautoyhteistyö, joka venyi edelleen tila-autoyhteistyöksi, ja toki lopulta konsernien täydelliseksi yhteensulautumiseksi.

Ranskan puolella valmistettuja eurovaneja varten suunniteltiin oma täysin yhteinen rakenne. Vuoden 1994 ensiesittelystä alkaen mukana olivat kaikki hankkeen osapuolet, eli Citroën ja Peugeot PSA:sta ja Fiat sekä Lancia italialaiskonsernista.

Fiat Ulysse
Eurovanien muunneltavuutta käytännössä.

Tunnusomaiset sisarukset

Niin kutsutun eurovan-perheen jäsenet olivat vuodesta 1994 alkaen Fiat Ulysse, Citroën Evasion, Lancia Zeta sekä Peugeot 806. Ajalle tyypillinen selkeys ja kulmikkuus on läsnä eurovanien muodoissa. Vahvasti käytännöllisyys edellä suunnitelluissa autoissa on muun muassa suuret ovet ja liukuovet takana, ohuet pilarit, täysin erilliset istuimet ja aivan tasainen lattia. Ja näin kaikilla seitsemällä istuimella on muuten tilaa – vaikka muille jakaa.

Fiat Ulysse
Tämä kuva ei valehtele - yhdessäkään nykyään valmistettavassa henkilöautossa ei rehellisesti sanoen ole tällaisia tiloja. Jopa käsijarrukahva on siirretty kuskin penkin toiselle puolelle, jotta lattiasta on saatu täysin esteetön. Kuvassa Fiatin matkustamo.

Mallien kirjo toteutettiin toki täysin logonvaihdon keinoin, mutta oli autoissa brändäystem mukaisia kosmeettisia eroja sekä lisäksi joitain varustelueroavaisuuksia. Tarkempi tarkastelu paljastaa erottuvuuksia esimerkiksi autojen keuloista.

Fiat Ulysse
Vuoden 1998 kevyen faceliftin jälkeen Ulysse näytti tältä. Etuvaloissa on kaikua ajan Mareasta tai Bravosta.
Citroënin maski- ja vannetyylit ovat 90-luvun Sitikkaa.
Peugeot 806
Myös Peugeot on saanut hyvin brändi-ilmettään näkyviin, vaikka personointiin on ollut käytettävissä periaatteessa vain muutama keulapaneeli.
Lancia erottui joukosta eniten. Sitä markkinoitiin premiumtila-autona, mikä näkyi varustuksessa, moottoreissa ja hinnassa.

Toinen erä siirsi eurovanit 2000-luvulle

Vuosituhannen vaihteen jälkeen eurovanit vanhenivat oikeastaan joka osa-alueella ajan yksinkertaisesti ajettua niiden ohi. Tila-autojen kysyntä ei kuitenkaan ollut kadonnut vielä tässä vaiheessa mihinkään, joten koitti uuden painoksen aika.

Citroën C8
Citroën C8

Mukana eurovan-perheessä olivat vuoden 2002 perustavanlaatuisen uudistuksen myötä edelleen kaikki neljä merkkiä mukana, mutta ainoastaan Fiatin mallinimi pysyi samana. Citroënista tuli C8, Peugeotin numeroinneissa vuorossa oli 807 ja Lancia vaihtoi Zetasta Phedraan. Uuden polven painokset ovat olemukseltaan selvästi henkilöautomaisempia, kuin edeltäjänsä, mutta periaatteessa kaikki perusominaisuudet olivat samat.

Lancia Phedra
Lancia Phedra

Toisen polven eurovanit poistuivat kuvioista porrastetusti vuosina 2010 - 2014, ensin italialaiset, sitten ranskalaiset. Suoraa seuraajaa ei yksikään malli saanut, jos nyt ei lasketa Lancia "Chrysler" Voyageria. Trendit olivat nyt ajaneet tila-autoista ohi.

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Fiat, Citroën, Lancia, Peugeot Autocar Kuvat: Fiat, Citroën, Lancia, Peugeot

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää aiheesta