27.4.2022 Ajoneuvot Nimi muutettu: Eurovanit edustivat eurooppalaisen tila-auton kulta-aikaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Italialais-ranskalainen yhteistyö oli valttia, kun Fiatin, Citroënin, Lancian ja Peugeotin rehellisen kokoiset tila-autot pysyivät markkinoilla parin vuosikymmenen ajan. Nyt niiden edustama autoluokka on katoamassa kokonaan. Moottori uutisoi alkuviikosta Citroënin aikeista lopettaa Grand C4 Spacetourer -tilamallinsa tuotanto. Harvemminhan yksittäisen automallin ”luonnollinen poistuminen” markkinoilta tarkoittaa kokonaisen aikakauden päätöstä, mutta tässä on kyse juuri siitä. C4 Spacetourerin – omaa sukua Picasson – mukana käsistämme katoaa ranskalaisen tila-auton käsite, eikä kyseinen autoluokka ole kovin kaukana sukupuutosta koko Euroopankaan tasolla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Eurovan - Euroopan oma minivan Tila-autohan on suurikokoinen henkilöauto, joka perustuu johonkin pienempään henkilöautomalliin. Kori on siis suurempi, mutta kaikki muu pyrkii vastaamaan mitä tahansa kenties ketterää, tyylikästä tai jopa urheilullista automallia. Pohjois-Amerikassa nämä ovat vielä vähän isompia, ja niitä kutsutaan minivaneiksi erotuksena oikeista ”vaneista”, joiden pohjalle tehdään myös tila-autoja. Minivanin käsite taipui 90-luvun Euroopassa kekseliäästi eurovaniksi median avustamana. Hankkeen taustalla oli PSA:n ja Fiatin onnistunut pakettiautoyhteistyö, joka venyi edelleen tila-autoyhteistyöksi, ja toki lopulta konsernien täydelliseksi yhteensulautumiseksi. Ranskan puolella valmistettuja eurovaneja varten suunniteltiin oma täysin yhteinen rakenne. Vuoden 1994 ensiesittelystä alkaen mukana olivat kaikki hankkeen osapuolet, eli Citroën ja Peugeot PSA:sta ja Fiat sekä Lancia italialaiskonsernista. Eurovanien muunneltavuutta käytännössä. Tunnusomaiset sisarukset Niin kutsutun eurovan-perheen jäsenet olivat vuodesta 1994 alkaen Fiat Ulysse, Citroën Evasion, Lancia Zeta sekä Peugeot 806. Ajalle tyypillinen selkeys ja kulmikkuus on läsnä eurovanien muodoissa. Vahvasti käytännöllisyys edellä suunnitelluissa autoissa on muun muassa suuret ovet ja liukuovet takana, ohuet pilarit, täysin erilliset istuimet ja aivan tasainen lattia. Ja näin kaikilla seitsemällä istuimella on muuten tilaa – vaikka muille jakaa. Tämä kuva ei valehtele - yhdessäkään nykyään valmistettavassa henkilöautossa ei rehellisesti sanoen ole tällaisia tiloja. Jopa käsijarrukahva on siirretty kuskin penkin toiselle puolelle, jotta lattiasta on saatu täysin esteetön. Kuvassa Fiatin matkustamo. Mallien kirjo toteutettiin toki täysin logonvaihdon keinoin, mutta oli autoissa brändäystem mukaisia kosmeettisia eroja sekä lisäksi joitain varustelueroavaisuuksia. Tarkempi tarkastelu paljastaa erottuvuuksia esimerkiksi autojen keuloista. Vuoden 1998 kevyen faceliftin jälkeen Ulysse näytti tältä. Etuvaloissa on kaikua ajan Mareasta tai Bravosta. Citroënin maski- ja vannetyylit ovat 90-luvun Sitikkaa. Myös Peugeot on saanut hyvin brändi-ilmettään näkyviin, vaikka personointiin on ollut käytettävissä periaatteessa vain muutama keulapaneeli. Lancia erottui joukosta eniten. Sitä markkinoitiin premiumtila-autona, mikä näkyi varustuksessa, moottoreissa ja hinnassa. Toinen erä siirsi eurovanit 2000-luvulle Vuosituhannen vaihteen jälkeen eurovanit vanhenivat oikeastaan joka osa-alueella ajan yksinkertaisesti ajettua niiden ohi. Tila-autojen kysyntä ei kuitenkaan ollut kadonnut vielä tässä vaiheessa mihinkään, joten koitti uuden painoksen aika. Citroën C8 Mukana eurovan-perheessä olivat vuoden 2002 perustavanlaatuisen uudistuksen myötä edelleen kaikki neljä merkkiä mukana, mutta ainoastaan Fiatin mallinimi pysyi samana. Citroënista tuli C8, Peugeotin numeroinneissa vuorossa oli 807 ja Lancia vaihtoi Zetasta Phedraan. Uuden polven painokset ovat olemukseltaan selvästi henkilöautomaisempia, kuin edeltäjänsä, mutta periaatteessa kaikki perusominaisuudet olivat samat. Lancia Phedra Toisen polven eurovanit poistuivat kuvioista porrastetusti vuosina 2010 - 2014, ensin italialaiset, sitten ranskalaiset. Suoraa seuraajaa ei yksikään malli saanut, jos nyt ei lasketa Lancia "Chrysler" Voyageria. Trendit olivat nyt ajaneet tila-autoista ohi. Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Fiat, Citroën, Lancia, Peugeot Autocar Kuvat: Fiat, Citroën, Lancia, Peugeot Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisää aiheesta Nimi muutettu: Chrysler valmisti tila-auton, joka venyi Lanciaan ja Volkswageniin Nimi muutettu: Lancia Thema ja kulttuurikonflikti Nimi muutettu: Lexus LM on luksustila-auto Nimi muutettu: Näin syntyi Alfa Romeon viimeinen hyötyajoneuvomalli Nimi muutettu: Opel Movano hyppäsi neljä vuotta vanhemmalle alustalle ja sähköistyi samalla Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Ajoneuvot Enteileekö tämä Seatin loppua? – Tarracosta luovutaan, koska tilaa halutaan tehdä sen sijaan Cupra Terramarille 19.7.2024 Ajoneuvot 304 hevosvoiman Lexus LBX Morizo RR on kuin neliovinen ja ylellisempi GR Yaris – nyt siis täyttä totta! 18.7.2024 Ajoneuvot Porsche Macanin mallisto täydentyi takavetomallilla sekä 4S:llä – 78 440 euron Macan lienee inflaatiokorjattuna Suomen halvin Porsche ehkä jopa koskaan 17.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: 355 by Evoluto on 1990-luvun Ferrari F355 tuotuna 2020-luvun standardeille – tuloksena on upea superauto 16.7.2024 Ajoneuvot Vehoniemen automuseon johtaja Leila Suutarinen: ”Vanhoissa autoissa kiehtovat tuoksut, äänet ja historia” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan