18.1.2023

Nimi muutettu: Mazda RX-7 – maailman eniten valmistettu kiertomäntämoottorinen auto

Kiertomäntämoottori palasi markkinoille, ja sen kunniaksi on kiva katsoa moottorimuodon historiaa myös tämän juttusarjan näkökulmasta, kaikkia 811 634 RX-7:ää kun ei suinkaan valmistettu Mazdan nimellä.

Mazda valmisti RX-7 -urheiluautomalliaan kaikkiaan kolmessa sukupolvessa. Huutokauppahelmet -juttusarjassa taannoin esitelty RX-7 Spirit-R Type-A vuodelta 2002 edusti seiskan tuotannon päätöstä, mutta sen alkupää löytyy vuodesta 1978.

RX-7 vuodelta 1978.

Asiakkaille RX-7 oli kuin rakkautta ensi silmäyksellä. Mazdan ensimmäinen oikea urheiluautomalli yhdisti kevyen ja virtaviivaisen korin hyvin kevyeen kiertomäntämoottoriin. Voimanlähde sijoitettiin mahdollisimman kauas etuakselin taakse, ja näin RX-7 sai tunnusomaisen matalan ja kiilamaisen keulansa.  Jokseenkin samaa reseptiä ovat jatkaneet perin monet erityyppiset automallit, joita Mazda on viimeisen 40 vuoden aikana tuottanut. Nämä ensimmäisen polven RX-7:n muodot loi pitkän linjan mazdalainen Matasaburo Maeda. Huomionarvoista on, että nyttemmin päämuotoilijana on toiminut Maedan poika Ikuo, jonka kädenjälki näkyy muun muassa RX-8:ssa.

Mazda RX-7

RX-7 myi seitsemän vuoden tuotannossaolonsa aikana erittäin hyvin, lähemmäs puoli miljoonaa kappaletta, mikä vastaa yli puolta kaikista valmistetuista RX-7:sta. Menestys todellakin rohkaisi Mazdaa siirtymään uuteen mallipolveen. Myynti mitattiin edelleen sadoissa tuhansissa, joten Mazda jatkoi vielä kolmanteen polveen vuodesta 1992 alkaen. Viimeistä RX-7:ää, FD:tä, tehtiin vuoteen 2002 asti, mutta sen tuotantomäärä jäi selvästi alle sadan tuhannen. Viime polven edustajissa onkin paljon harvinaisia erikoismalleja, eikä vähäisimpänä Spirit-R Type-A. Kolmospolvi oli myös ainoa RX-7, jota myytiin muun kuin Mazdan nimellä. Näin päästään viikon aiheeseen.

Mazda RX-7

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kokeilumerkin nimellä

ɛ̃fini oli yksi Mazdan kokeilumerkeistä, joita nähtiin 90-luvulla. Lähinnä Japanin kotimarkkinoille tarkoitetuissa brändeissä oli kyse vähän samasta asiasta, kuin Toyotan Scionissa USA:n markkinoilla: kohdentaa emobrändin tuotteet tietyllä tavalla, tietylle kohderyhmälle.

ɛ̃fini RX-7

Kokeilumerkeistä Eunos edusti muun muassa keveyttä sekä ajamisen hauskuutta, ja sitä kuvastaakin parhaiten Eunos Roadster, omaa sukua Mazda MX-5. Autozamissa taas oli kyse japanilaisen kei-luokan kääpiöautomerkistä, jota on käsitelty juttusarjassa jo aiemmin.

ɛ̃finille puolestaan varattiin paikka Mazdan luksussiipenä. Isokokoista MS-8 -sedania lukuun ottamatta kaikki ɛ̃finin nimelle brändätyt mallit olivat Mazda-lainoja uusilla logoilla varustettuna. ɛ̃fini RX-7:ää valmistettiin vain Japanin kotimarkkinoille viiden vuoden jaksolla 1992 - 1997 eli miltei koko sen ajan, kun kokeiluluksussiipi oli olemassa. ɛ̃fini RX-7 on siis kiistämättä harvinaislaatuisimpia kiertomäntämoottorilla varustettuja automalleja, niinkin paljon kuin tämän moottorityypin ympärillä harvinaisuuksia riittää.

Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Mazda, Autoevolution, Carthrottle Kuvat: Mazda

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat