18.1.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda RX-7 – maailman eniten valmistettu kiertomäntämoottorinen auto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kiertomäntämoottori palasi markkinoille, ja sen kunniaksi on kiva katsoa moottorimuodon historiaa myös tämän juttusarjan näkökulmasta, kaikkia 811 634 RX-7:ää kun ei suinkaan valmistettu Mazdan nimellä. Mazda valmisti RX-7 -urheiluautomalliaan kaikkiaan kolmessa sukupolvessa. Huutokauppahelmet -juttusarjassa taannoin esitelty RX-7 Spirit-R Type-A vuodelta 2002 edusti seiskan tuotannon päätöstä, mutta sen alkupää löytyy vuodesta 1978.RX-7 vuodelta 1978.Asiakkaille RX-7 oli kuin rakkautta ensi silmäyksellä. Mazdan ensimmäinen oikea urheiluautomalli yhdisti kevyen ja virtaviivaisen korin hyvin kevyeen kiertomäntämoottoriin. Voimanlähde sijoitettiin mahdollisimman kauas etuakselin taakse, ja näin RX-7 sai tunnusomaisen matalan ja kiilamaisen keulansa. Jokseenkin samaa reseptiä ovat jatkaneet perin monet erityyppiset automallit, joita Mazda on viimeisen 40 vuoden aikana tuottanut. Nämä ensimmäisen polven RX-7:n muodot loi pitkän linjan mazdalainen Matasaburo Maeda. Huomionarvoista on, että nyttemmin päämuotoilijana on toiminut Maedan poika Ikuo, jonka kädenjälki näkyy muun muassa RX-8:ssa.RX-7 myi seitsemän vuoden tuotannossaolonsa aikana erittäin hyvin, lähemmäs puoli miljoonaa kappaletta, mikä vastaa yli puolta kaikista valmistetuista RX-7:sta. Menestys todellakin rohkaisi Mazdaa siirtymään uuteen mallipolveen. Myynti mitattiin edelleen sadoissa tuhansissa, joten Mazda jatkoi vielä kolmanteen polveen vuodesta 1992 alkaen. Viimeistä RX-7:ää, FD:tä, tehtiin vuoteen 2002 asti, mutta sen tuotantomäärä jäi selvästi alle sadan tuhannen. Viime polven edustajissa onkin paljon harvinaisia erikoismalleja, eikä vähäisimpänä Spirit-R Type-A. Kolmospolvi oli myös ainoa RX-7, jota myytiin muun kuin Mazdan nimellä. Näin päästään viikon aiheeseen.Mazda RX-7Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKokeilumerkin nimelläɛ̃fini oli yksi Mazdan kokeilumerkeistä, joita nähtiin 90-luvulla. Lähinnä Japanin kotimarkkinoille tarkoitetuissa brändeissä oli kyse vähän samasta asiasta, kuin Toyotan Scionissa USA:n markkinoilla: kohdentaa emobrändin tuotteet tietyllä tavalla, tietylle kohderyhmälle.ɛ̃fini RX-7Kokeilumerkeistä Eunos edusti muun muassa keveyttä sekä ajamisen hauskuutta, ja sitä kuvastaakin parhaiten Eunos Roadster, omaa sukua Mazda MX-5. Autozamissa taas oli kyse japanilaisen kei-luokan kääpiöautomerkistä, jota on käsitelty juttusarjassa jo aiemmin.ɛ̃finille puolestaan varattiin paikka Mazdan luksussiipenä. Isokokoista MS-8 -sedania lukuun ottamatta kaikki ɛ̃finin nimelle brändätyt mallit olivat Mazda-lainoja uusilla logoilla varustettuna. ɛ̃fini RX-7:ää valmistettiin vain Japanin kotimarkkinoille viiden vuoden jaksolla 1992 - 1997 eli miltei koko sen ajan, kun kokeiluluksussiipi oli olemassa. ɛ̃fini RX-7 on siis kiistämättä harvinaislaatuisimpia kiertomäntämoottorilla varustettuja automalleja, niinkin paljon kuin tämän moottorityypin ympärillä harvinaisuuksia riittää.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Mazda, Autoevolution, Carthrottle Kuvat: MazdaLisää aiheestaNimi muutettu: Nissan Skyline – isosta nimestä on moneksi Nimi muutettu: Suzuki Cara eli Autozam AZ-1 eli tietysti Mazda lokinsiipiovilla Nimi muutettu: Tiesitkö, että ”japanilaisena Ikeana” pidetty Muji on myynyt autoa – joskaan ei niin siistiä, kuin luulit Nimi muutettu: Toyota GR86, Subaru BRZ, 10-vuotisjuhlamallit ja kadonnut sisar Lue lisää Kaikki artikkelit 3.6.2025 Autoilu Uusien autojen markkina laahaa edelleen – pakettiautot pitävät sitä nyt pinnalla 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 2.6.2025 Koeajo Koeajo: BMW iX XDrive45 – nojatuolimatkailua 2.6.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Aygo X – nyt hybridinä todella pihi 3.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Ronal URS eli "Nallevanteet" varastavat kaikkien huomion 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota bZ4X Touring – katumaasturi, joka haluaakin olla farmari 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”