30.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Monteverdi Safari oli International Scout sveitsiläiseksi luksusmaasturiksi muutettuna Teksti Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sveitsissäkin on tehty autoja, ja Monteverdi Safari vastaa melko sataprosenttisella täydellisyydellä mielikuvaa siitä, millainen sveitsiläinen auto voisi olla. Ja syy, miksi näinkin erikoinen tarina valikoitui aiheeksi juuri tähän kohtaan on tietysti se, että kauan kadoksissa ollut International Scout heräsi viime viikolla ainakin henkisessä mielessä takaisin eloon Volkswagen Groupin perustamana uutena amerikkalaisena sähköautomerkkinä. Tuohon hankkeeseen voi perehtyä vaikkapa tämän linkin kautta, mutta nyt on aika tutustua hieman alkuperäiseen International Scoutiin, ja erityisesti sen erikoiseen sveitsiläiseen johdannaiseen muutaman vuosikymmenen takaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNykyaikaisen maasturin aamunkoitteessaInternational Scout oli työ- ja maatalouskoneita sekä erilaisia muita hyötyajoneuvoja, kuten välillä myös henkilöautoja valmistaneen amerikkalaisen International Harvesterin (aikaansa nähden) tasokas maastoautomalli. Raskaammista ajoneuvoistaan tunnettu International Harvester ideoi Scoutin alun perin vuonna 1958 sirona avolavana, josta tulisi tasokkaampi kilpailija Jeep CJ:lle sekä muille hyvin karskeille ja työkalumaisille autoille tässä luokassa. Suunnitelmat kävivät lopullisesti toteen 21. marraskuuta 1960, kun International lanseerasi Scoutin avolavana sekä pitkäkattoisena "SUV-mallina".Pitkäkattoinen malli ei alun perin kuulunut Internationalin suunnitelmiin, ja firman johto antoi sille lopullisen siunauksensa vasta puoli vuotta ennen markkinalanseerausta. Pitkäkattoinen malli oli kuitenkin erittäin hyvä päätös, sillä siitä tuli eräs nykyaikaisen SUV-auton perustavista esivanhemmista. International Scout oli suurempi, tehokkaampi ja kyvykkäämpi kuin suurin osa tuon ajan maastoautoista. Se oli myös mukavampi, mikä tarkoitti tuon ajan näkövinkkelistä muun muassa ovikyynärnojaa sekä lämmityslaitetta.On osaltaan International Scoutin ansiota, että maailman tiet ovat nyt täynnä SUV-autoja. 17 vuotta myöhemmin Sveitsissä...International Scout sai ansaitsemansa mittaisen, 19-vuotisen tuotantotaipaleen, jonka aikana se myös kehittyi. Yksi toinenkin asia kehittyi Scoutin ympärillä, nimittäin auton valmistajan talous, eikä kovin hyvään suuntaan. Monteverdi Safari oli perin erilainen tuote kuin vaikkapa kuvan Monteverdi High Speed 375 L tai High Speed 375/4 L. International Scoutin toisen sarjan, Scout II:n aikana sveitsiläinen, autokauppias Peter Monteverdin (1934 - 1998) aikoinaan perustama pieni mutta hyvin tasokas autonvalmistaja Monteverdi lainasi mallin omiin tarpeisiinsa.Näin vuonna 1977 syntyi Monteverdi Safari, sveitsiläinen luksusmaasturi, joka oli vähäisin määrin valmistetuista urheiluautoistaan tunnetun Monteverdin ensimmäinen maasturimalli.Monteverdi Sahara oli kaikin puolin varsin lähellä molempien mallien perustaa, International Scoutia. Monteverdi julkisti myös edullisemman maasturimallin, Saharan, joka oli vielä paljon enemmän suoraa sukua International Scoutille, säilyttäen melko suoraan Scoutin korin. Saharaan oli myös saatavilla Nissan Patrolin rivi-6 -diesel. Safarin korista vastasi sen sijaan italialainen Carrozzeria Fissore, joka rakensi korin International Scoutin perustalle. Safari muistutti jopa tarkoituksellisen paljon seitsemän vuotta aiemmin debytoinutta ensimmäisen sukupolven Range Roveria, mutta oli sitä jonkin verran kalliimpi.Monteverdi Safariin sai kolmea eri sorttia bensiinikäyttöisiä V8-moottoreita, joista kaksi tuli Chryslerilta ja yksi International Harvesterilta. IH:n 5,7-litrainen ulosmittasi melko lailla sen Range Roveriin nähden edistyksellisen seikan, että neliveto oli Safarissa mahdollista kytkeä polttoaineen säästämiseksi pois. Näin teki myös 7,2-litrainen Chrysler-pannu, joka Safariin oli niin ikään mahdollista asentaa. Chryslerin 5,2-litrainen V8 taisi olla näistä kolmesta moottorista vähiten bensarosvo.Vaikka sveitsiläinen Monteverdi Safari oli ylellisempi kuin Range Rover ja joissain asioissa jopa brittikilpailijaansa edistyksellisempi, tiedämme kyllä kumpi selvisi kilvasta voittajana. On kuitenkin niin, että Range Rover on tietyssä mielessä osan menestyksestään velkaa Monteverdille. Neliovinen Range Rover oli Monteverdin ideaMonteverdi valmisti koeluonteisesti myös viisiovisen Safarin. Viisiovisuus kolmiovisuuden sijaan on nykyajan SUV-autoissa melko itsestäänselvä juttu, mutta näin ei ollut suinkaan 1970-luvulla. Kun esimerkiksi juuri British Leyland julkisti vuonna 1970 ensimmäisen polven Range Roverin, siitä ei ollut korin jäykkyyden nimissä aikomustakaan tehdä viisiovista versiota.Range Rover oli itse asiassa ensimmäiset 11 vuotta pelkästään kolmiovinen. Osa asiakkaista piti Range Roverissa kaikesta muusta paitsi tästä ominaisuudesta. Siksi Monteverdi tarjoutui ystävällisesti tekemään takaovikonversioita ykköspolven Range Rovereihin. Vuoden 1980 Geneven autonäyttelyssä Monteverdi lanseerasi itse Land Roverin 100-prosenttisella valtuutuksella viisiovisen Monteverdi Range Roverin, jonka viimeistelystä vastasi Monteverdin mainittu kumppani Carrozzeria Fissore Italian Saviglianossa. Monteverdi valmisti viisiovisia Range Rovereita noin 160 kappaletta.Heti seuraavana vuonna Land Rover lanseerasi oman viisiovisen Range Roverinsa, ja loppu on sen osalta historiaa. Lähteet: Classic Motor, Scout MotorsMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Lectric Leopard – Renault 5 oli USA:ssa jo vuonna 1978 ”E-Tech” 16.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Renault Duster on jatkossakin tapa viedä Dacia Dusteria sinne, jossa halpamerkkejä karsastetaan 9.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tässä on upouusi Nissan Patrol, josta Mitsubishi olisi kovasti halunnut tehdä upouuden Pajeron 2.10.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: oudon tutun näköinen Iveco eMoovy on Hyundai Staria eurooppalaisena sähköpakettiautona – tarjolla supernopeaa lataustehoa 25.9.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu X Parivertailu: maaottelussa on kansallislaulujen aika 18.9.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu X Parivertailu: toimintamatka- ja kulutustestissä Ranska tekee maaleja 11.9.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu X Parivertailu: Fiat 600e pitää usein persoonallaan palloa hallussaan, mutta on Ë-C4:lläkin tähtihetkensä 4.9.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu X Parivertailu: puolisisarukset Citroën Ë-C4 ja Fiat 600e suuressa Ranska – Italia -maaottelussa 28.8.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Euroopan pakettiautomarkkinat ovat kuin saippuasarjasta – tässäpä muutama erikoinen käänne vuosien varrelta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 2.11.2024 Ajoneuvot Uusi Škoda Kodiaq RS on polttomoottorin vastaisku tehokkaille sähkö-SUV:eille 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 3.11.2024 Ajoneuvot Nämä ovat Alfa Romeo Juniorin lopulliset hinnat - 280-hevosvoimainen Veloce on erityisen houkuttelevasti hinnoiteltu 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen "Lentävän Lyijykynän" - konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 29.10.2024 Uutinen Mika osti täyssähkö-Lotuksensa Ruotsista – ja siellä auto täytyy tällä hetkellä myös huollattaa 3.11.2024 Ajatuksia autoista Nykyautot ovat oikeastaan vaikeita ajaa ääriolosuhteissa – Ajatuksia autoista 28.10.2024 Ajoneuvot Peugeot E-3008 Long Range tuo 100 kilowattitunnin akuston ennennäkemättömään hintaluokkaan - toimintamatkaa 700 kilometriä 17.10.2024 Autoilu Ikäkuskit lääkäriin yksityiselle – ajokortin uusinta muuttumassa, kasvavatko maksut? 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 8.10.2024 Matkailuajoneuvot Matkailuautojen ajoneuvoveron käyttövoimaveroa korotetaan 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä - antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille? 10.10.2024 Uutinen Dacia Bigster on enemmän kuin iso Duster