13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin Teksti Benjamin Helander Kuva Volvo, Polestar Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Polestar 4 saattaa olla vihdoinkin Polestarin tie itsenäisemmäksi ruotsalaiseksi sähköautovalmistajaksi. Ainakin se on ensimmäinen, jota ei ole haettu niin sanotusti Volvon ylijäämävarastosta. Ruotsalainen Polestar-brändi on käynyt viimeisten kymmenen vuoden aikana läpi melkoisen kehityskaaren. Vielä tästä hetkestä sen kymmenen vuotta taaksepäin Polestar oli yhtä kuin Volvon hovivirittäjä, ja se tuotti muun muassa V60 Polestarin, yli 350-hevosvoimaisen perhefarmarin muutamien muiden näyttävien projektien muassa. Vuonna 2017 tapahtui iso peliliike, kun Volvon omistaja Geely päätti erottaa Polestarin omaksi erilliseksi sähköautomerkikseen, vain pari vuotta sen jälkeen, kun Volvo oli ostanut Polestarin alkuperäisessä tarkoituksessaan virallisesti hallintaansa.Sen jälkeen kiinalaiskonsernin suuri suunnitelma oli tehdä Polestarista Ruotsin maabrändiä kantava urheilullinen ja kokeilunhaluinen sähköautomerkki. Vaan onko se vasta nyt, kaikkien näiden vuosien jälkeen löytämässä itsensä kokeilunhaluisena ja ennen kaikkea Volvosta selvästi erottuvana automerkkinä? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVolvo-konsepteja kanavoitu ulos PolestareinaKun Geely perusti eli käytännössä erotti Volvosta sähköautomerkki Polestarin, se nimitti merkin johtoon saksalaisen autosuunnittelijan Thomas Ingenlathin, joka ei varmasti esittelyjä kaipaa Volvoja tuntevien keskuudessa. Entinen škodalainen Ingenlath toimi Volvon muotoilujohtajana vuosina 2012 - 2017, ja hyppäsi siten siltä paikalta suoraan Polestarin toimitusjohtajaksi, autonvalmistajan tärkeimpään ja vaikutusvaltaisimpaan tehtävään.Volvo Concept CoupéNäin Volvo ja Polestar lähtivät kulkemaan niin tiiviisti samaa polkua, kuin mitä kaksi eri autonvalmistajaa ikinä voivat. Jatkoa kuitenkin seurasi. Oli nimittäin ilmiselvää, että Polestar tarvitsisi nuorekkaana ja urheilullisena automerkkinä näyttävän sisääntulon autonvalmistajien kilpaillulle areenalle. Näyttävän sisääntulon tarjosi Ingenlathin Volvon muotoilujohtajana ensitöikseen suunnittelema, vuonna 2013 julkistettu Volvo Concept Coupé, tyylikäs ja tehokas lataushybridi, joka sopii mieltää S/V90:n kaksioviseksi coupé-malliksi, ja joka ei koskaan päätynyt Volvona, mahdollisesti C90:nä, tuotantoon.Polestar 1Concept Coupé lainasi inspiraationsa itseltään Volvo P1800:lta eli Pyhimys-Volvolta, eräältä Volvon historian kruununjalokiveltä, mutta tästäkin huolimatta se valikoitui Polestar-brändin pilottimalliksi, Polestar 1:ksi. Näitä Polestar 1:siä valmistettiin 1 500 kappaletta, kaikki Kiinassa. Ykkönen oli eri ominaisuuksiltaan todellinen huippumalli, mikä näkyi myös auton noin 150 000 euron hintalapussa. Huomattavasti valtavirtaisempaan suuntaan Polestar käänsi suuntansa vuonna 2019 julkistamalla Polestar 2:n, crossover-elementtejä omaavan liftback-peräisen sedanin. Polestar 2 on toistaiseksi yleisin Polestar-malli mitä teillä näkee, ja pitkään toki myös sen ainoa malli.Polestar 2Vaikkei välttämättä heti mieleen muistu, Ingenlath oli suunnitellut myös Polestar 2:n jo valmiiksi Volvolla, ainakin jos vedetään aivan viimeisetkin mutkat suoriksi. Volvon isoina uudistuksen vuosina Ingenlath oli nimittäin suunnitellut pari konseptia lisää, nimeltään 40.1 ja 40.2. Meille kaikille tutussa 40-sarjassa siis mitä suurimmassa määrin liikutaan, ja näistä kahdesta konseptista 40.1:stä Volvo teki XC40:n sekä viistokattoisen C40:n, joista molempia on valmistettu sekä polttomoottorin kera että täyssähköisenä.Volvo Concept 40.2Koska Volvolla ei ollut käyttöä mahdolliselle S40:n kolmannelle sukupolvelle, konsepteista 40.2 löysi paikkansa Polestarin mallistossa täyssähköautona, Polestar 2:na.Eikä kahta ilman kolmatta. Kolmantena julkistettu Polestarin malli, Polestar 3, omaa sekin juurensa Volvo-konseptina, ja tekee hattutempun Volvona Polestarin mallistossa. Polestar 3Vuonna 2021 Volvo itse sitoutui tiukkoihin täyssähköisyystavoitteisiinsa, ja ilmoitti aloittavansa sähköautojen vyörytyksen, jota olemme jo nähneetkin. Täyssähköpyrkimyksiään Volvo lähti ennakoimaan näyttävällä konseptilla nimeltä Volvo Recharge. Tämä näyttävä konsepti oli ikään kuin kartano-Volvon ja crossoverin sekoitus, ja rakentui SPA2-rakenteelle, joka löytyy myös Polestar 3:n pohjalta. Polestar 3 on siis Volvo Recharge -konseptin tuotantoasuinen toteutuma, vaikka toki SPA2-rakennetta käyttää myös Volvo EX90, ja tulevaisuudessa moni muukin konsernin iso sähköauto. Volvo Concept Recharge"Niin mikä se Polestar itse asiassa on?"Polestarin ensimmäiset vuodet itsenäisenä sähköautomerkkinä ovat siis menneet kuvaillulla tavalla Volvon siivellä, mutta nyt Polestarilla alkaa olla jo kiire löytää itsensä Volvosta selkeästi erottuvana automerkkinä. Asiakkaiden täytyy tajuta sen juju. Allekirjoittaneeltakin ovat tutut kysyneet, mikä Polestar itse asiassa on, ja miten se eroaa Volvosta. Allekirjoittaneella on vastauksen muotoilussa kestänyt. Sillä välin johtoportaassa. Aiemmin tänä vuonna Volvo ilmoitti vetävänsä pois oman investointinsa Polestarista, ja Thomas Ingenlath puolestaan ilmoitti irtisanoutuvansa Polestarin toimitusjohtajan paikalta. Hänen tilalleen nousee saksalainen Michael Lohscheller, jolla on taustaa paitsi perinteisillä autonvalmistajilla, myös startup-tyyppisillä valmistajilla, kuten VinFastilla ja Nikolalla. Polestarin neljäs malli, Polestar 4, on ensimmäinen Polestar, jolla ei ole jutussa kuvaillun kaltaista suoraa Volvo-taustaa. Tämä crossover-malli, josta kukaan ei ole tainnut pystyä tähän mennessä tekemään otsikkoa mainitsematta takalasia, vaikka autossa ei edes ole takalasia, toimii elintärkeänä johdattimena ruotsalaisen sähköautobrändin itsenäisempään tulevaisuuteen. Lähteet: Inside EVs, Polestar, Volvo, Motor1 Lue lisää Kaikki artikkelit 14.4.2025 Euro NCAP Audi, Cupra ja Polestar muiden kanssa viiden tähden tahdissa – Euro NCAP huhtikuu 2025 18.2.2025 Autoilu Ida-Liina ja Elias halusivat eroon Teslasta: ”Elon Muskin sekoilu alkoi riittää” 10.10.2024 Koeajo Koeajo: Polestar 3 – odotettu uutuus lunastaa lupauksensa – erinomaisesti! 24.9.2024 Koeajo Koeajo: Polestar 4 Long Range Dual Motor – tyyliä ilman takalasia 11.7.2024 Uutinen Polestar 6 sähköavo esittäytyy mietona ja tulisena versiona Goodwoodissa 1.7.2024 Koeajo Koeajo: Polestar 4 – takalasiton sähköcrossover on parhaimmillaan matka-ajossa 10.6.2024 Koeajo Koeajo: Polestar 3 – katumaasturi heille, jotka eivät pidä katumaastureista 5.6.2024 Koeajo Maistiainen: Polestar 3 – kun katumaasturin tarvitsee, vaikka sitä ei halua 31.1.2024 Ajoneuvot Polestar 4 myyntiin – 63300 eurolla saa tehoa ja toimintamatkaa muttei takalasia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita - amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 17.5.2025 Moottoripyörät Koeajo: Kawasaki Z900 – teknisempi lähestyminen klassikkoon 17.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: millaista ajoneuvoyhdistelmää ajo-oikeuteni riittää kuljettamaan? 18.5.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Mitä yhteistä on Citroën C3 Aircross -katumaasturilla ja Alpine A110 -urheiluautolla? 17.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Buick Reatta 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 14.5.2025 Autoilun hinta Kuluvertailu: vanhan diesel-Volvon vaihto uudempaan – sotaratsusta sähköön? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi?