29.3.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: tätäkin autoa olisi mahdollisesti tarjoiltu Suzukina, jos Volkswagenin ja Suzukin liitto olisi yhtään kestänyt Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen ja Suzuki olivat liitossa toissa vuosikymmenen taitteessa. Tavallisesti näin lyhyitä ja myrskyisiä liittoja nähdään kuitenkin korkeintaan Kauniissa ja Rohkeissa. Automaailmassa nähdään paljon erityyppisiä liittoja valmistajien kesken. Jotkut automerkit jakavat keskenään joitain komponentteja, kuten vaikkapa moottoreita, jotkut ovat päättäneet ryhtyä valmistamaan yhteisiä hyötyajoneuvoja, ja toiset taas ovat sitoutuneet allianssin tasolla toisiinsa.Pääasia tietenkin on, että molemmat osapuolet saisivat liittoutumisesta kaupallista hyötyä.Ehkä hieman yllättäväkin liittoutuminen nähtiin vuonna 2009, kun hyvin eri tavoin profiloituneet Volkswagen ja Suzuki löysivät toisensa. Satumainen japanilais-saksalainen rakkaustarina sai kuitenkin lopun, joka oli kuin suoraan saippuasarjan käsikirjoituksesta.Suzuki on pienten ja edullisesti valmistettavien nelivetoautojen mestari. Sekös herätti Volkswagenin kiinnostuksen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMolemminpuolista ihastumista: VW ostaa osuuden Suzukista liiton merkiksiVolkswagen osti 19,9 prosentin osuuden Suzukista vuonna 2009, mikä tarkoitti, että VW:stä tuli Suzukin suurin yksittäinen osakkeenomistaja. Myös Suzuki osti VW:stä puolentoista prosentin siivun. Nyt osapuolet pääsisivät vihdoin hiomaan yhteistyötään, ja kumpikin omalla tavallaan hyötymään yhteistyökumppaninsa osaamisesta.VAG-konsernille ensisijaiset tavoitteet olivat Suzukin pikkuauto-osaamisen lainaaminen sekä eteneminen Etelä-Aasian, erityisesti Intian markkinoille. Tavoitteena oli laittaa Suzuki Altoon Volkswagenin logot, ja kei-luokan Suzuki Wagon R:ään vastaavasti Škodan logot.Maruti Suzuki Wagon R - olisiko tämä toiminut Škodana? Emme saa tietää. Vuodesta 2012 alkaen nämä uudelleenbrändätyt mallit olisivat olleet konsernin lähtötason malleja Intiassa, samalla kun omavalmisteinen Up! - Citigo - Mii -kolmikko hoitaisi samaa tehtävää Euroopassa. Muutamaa pykälää suuremmassa kokoluokassa VW olisi myös mahdollisesti lainannut Suzukilta kompaktin katumaasturin Tiguanin alapuolelle, ehkä mallin, joka nyt tunnetaan Volkswagen T-Crossina.Suzukin kantilta katsottuna keskeinen tavoite liitossa oli bensiinimoottorien ja erityisesti sähköistettyjen voimalinjojen kehittäminen, kuten myös vastaavasti suurempien automallien osaamisen lainaaminen Volkswagenilta.Joidenkin huhujen mukaan Suzuki olisi päässyt osalliseksi jopa Audi Q5:n kokoluokasta.Suzuki olisi mahdollisesti päässyt mukaan ainakin nykysukupolven MQB-maasturien kehitykseen, ja japanilaismerkillä voisi olla nyt mallistossaan Volkswagen Tiguanin ja Audi Q3:n sisarmalli. Nämä ovat toki vain aikalaisarvioita, mitään konkreettistahan ei lopulta ehtinyt tapahtua.Kolmas pyörä tuli Italiasta: Fiat sekoitti Suzukin pään dieselmoottoreillaanSuzukin uskottomuus alkoi valjeta Volkswagenille vuonna 2011, kun se sai tietää, että japanilaisella oli vakavamman puoleista sutinaa Fiatin kanssa. Kuitenkin myös Volkswagen oli herättänyt Suzukissa närää kutsumalla japanilaisvalmistajaa virallisessa yhteydessä "tytäryhtiökseen".Suzuki oli todellakin solminut Fiatin kanssa moottorisopimuksen. Esimerkiksi Fiatin ja Suzukin yhteinen katumaasturi (Suzuki SX4, Fiat Sedici) oli kulkenut Fiatin dieselmoottoreilla jo vuodesta 2005. Volkswagenille tämä muodostui kynnyskysymykseksi. Olisi voinut olla jopa niin, että Volkswageniksi brändätystä pikkuautosta olisi löytynyt kilpailija Fiatin 1,3-litrainen Multijet.Fiat Sedici/Suzuki SX4 on tyyppiesimerkki Fiatin ja Suzukin välisistä sutinoista vielä VW-allianssisopimuksen allekirjoittamisen jälkeenkin.Parin vuoden liiton jälkeen myös Suzuki teki VW:lle selväksi, ettei edellytyksiä tai tarvetta yhteistyölle enää ole, sillä japanilaisvalmistajan mukaan Volkswagen pihtasi lupaamaansa hybriditekniikkaa siltä. Nyt Volkswagenin tulisi enää myydä osuutensa Suzukista takaisin, ja ero astuisi voimaan.Riita päätyi oikeuteen astiVolkswagen ei kuitenkaan innostunut takaisinmyyntivaatimuksista. Suzuki vaati tätä VW:ltä ensin yksityisesti, mutta tuloksetta.Vuodesta 2011 edettiin aina vuoteen 2015, jolloin lontoolainen, kansainvälisiä yritysriitoja ratkova London Court of International Arbitration, teki asiassa ratkaisun. Sen mukaan Suzuki oli Fiat-yhteyksillään rikkonut allianssin ehtoja, mutta määräsi myös Volkswagenin myymään osakkeensa Suzukista.Volkswagen oli vuonna 2010 maksanut osakkeista 1,9 miljardia dollaria. Vuonna 2015 se myi omistamansa 111,61 miljoonaa Suzuki-osaketta 3,8 miljardilla.Tämä tarina tuli näin päätökseensä, eikä VW:llä ja Suzukilla ole kyllä enää pienintäkään yhteistä.Škoda Kushaq ja sen sisarmalli Volkswagen Taigun ovat sittemmin VAG:n itse Intiassa valmistamia ja myymiä malleja.Volkswagen on edennyt erityisesti Škodan kautta Etelä-Aasiassa omilla avuillaan. Suzuki puolestaan on löytänyt tarpeisiinsa tiiviin ja toimivan yhteistyökumppanin vieläkin suuremmasta autonvalmistajasta ja vieläpä kotimaastaan.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Car Magazine, AutoEvolution, Autocar, Deutsche Welle Kuvat: Volkswagen, Suzuki, AudiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaNimi muutettu: mitä tapahtuu, kun kolme Suomen myydyintä automallia kloonataan? Nimi muutettu: muistatko kun Audin sai Seatin logoilla – ja hinnalla? Nimi muutettu: Suzuki Cara eli Autozam AZ-1 eli tietysti Mazda lokinsiipiovilla Nimi muutettu: Suzuki Swacessa on kaikki ainekset Suomen myydyimmäksi autoksi Nimi muutettu: Seat Marbella oli omaa sukuaan Panda, mutta sitten tuli välirikko Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti