20.7.2022 Ajoneuvot Nimi muutettu: Willys Interlagos oli Brasilian ensimmäinen urheiluauto, takanaan kansainvälisiä juonenkäänteitä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Interlagosin sukuhistoriassa on niin Alpinea, Renaultia kuin Jeepiäkin, ja sen syntyyn vaikuttivat voimakkaasti Volkswagenin aluevaltaukset Brasiliassa. Brasilia on nykyisin maailman seitsemänneksi suurin autonvalmistajamaa, ja tähän ollaan tultu 50-luvulta alkaen vauhdittuneen kehityksen seurauksena. Eräs Brasiliassa noihin aikoihin onneaan kokeilemaan lähtenyt autonvalmistaja oli kotimaassaan USA:ssa pienoisiin vaikeuksiin joutunut Willys-Overland. Sota-ajan Jeepeistä parhaiten tunnettu Willys-Overland ei enää tahtonut pärjätä muun muassa Chryslerin puristuksissa, joten aika lailla viimeiseksi oljenkorreksi otettiin sen osalta Etelä-Amerikan suurin valtio, ja siellä odotuksia sisältänyt kumppanuus Renaultin kanssa, joka myös osti Willysistä osaomistajuuden.Willysin mallinimeä ei suinkaan muisteta urheiluautojen kautta, vaan tästä uskollisesta ja monikäyttöisestä kulkijasta, toisen maailmansodan kenties jopa kaikkein ikonisimmasta ajoneuvosta, Willys-Jeepistä. Vaikka Willys-Overlandin ja nykyään tuntemamme Jeepin tiet ovatkin vuosikymmenten varrella erkaantuneet, muistaa Jeep malleissaan edelleen monin tavoin juuriaan. Muun muassa Jeep-autojen tasokkain varustetaso on perinteisesti ollut nimeltään Overland.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyWillys Interlagos - Tropiikin AlpineRantauduttuaan Brasiliaan 1950-luvulla, alkoi Willys-Overland valmistaa Jeep CJ:tä sekä myöhemmin Renault Dauphineita Brasilian markkinoille. Ranskalaisperäinen takamoottorinen perheauto oli tilanteeseen hyvä veto, ja 60-luvulla Willys-Overland takoi erinomaista tulosta Brasilian automarkkinoilla.Alpine A108, vieläkin tunnetumman A110:n edeltäjä, avomallisena. Muotoilu on pitkälti italialaissuuruus Giovanni Michelottin käsialaa.Erään pääkilpailijoista, Brasilian Volkswagenin, päätös alkaa valmistaa omaa Karmann Ghiaa huomattiin myös Willys do Brasililla. Vastavedossa Willys kääntyi herran nimeltä Jean Rédélé puoleen. Rédéléllä, Alpinen perustajalla, oli tarjota tilanteeseen varsin kilpailukykyinen ratkaisu, vieläpä Dauphinen tekniikalla: Alpine A108. Lasikuitukorinen "berlinette" oli ainakin paperilla vallan erinomainen vastus Karmann Ghialle. Myös coupé- ja avomallisena valmistettu Interlagos pärjäsi niin ikään kilparadoilla, ja onhan Willys Interlagos toiminut ponnahduslautana uralla muiden muassa kaksinkertaiselle Formula ykkösten maailmanmestarille, Brasilian Emerson Fittipaldille. Myös mallinimi Interlagos oli vahvasti moottoriurheilusta inspiroitunut, onhan se formuloitakin isännöivän São Paulon kansainvälisen moottoriradan nimi.Ulkonäöllisesti Interlagos ei juurikaan erottununut A108:sta. Keulaan tekstattu ALPINE vaihtui Willysissä muotoon INTERLAGOS.Willys Interlagosin tuotanto São Bernardo do Campon tehtaalla São Paulon osavaltiossa sai jatkua neljän vuoden ajan 1962 - 1966. Myyntiulokset eivät olleet mairittelevia: lähteestä riippuen noin 800 Interlagosia rullasi maailmaan. Volkswagen sen sijaan ehti tuottaa maassa yhteensä 41 600 Karmann Ghiaa.Myös Willys-Overlandin tarina brasilialaisena automerkkinä ja muutenkin automerkkinä alkoi tulla tiensä päähän siinä vaiheessa, kun Ford otti yhtiön hallintaansa vuonna 1967. Kauppamatkaltaan Ford sai tuliaisina Etelä-Amerikan markkinoille nimeä Corcel kantaneen pienehkön porrasperän, joka kantoi koko lähes 20-vuotisen tuotantohistoriansa ajan sisällään Renault 12:n sisuskaluja eräänä muistutuksena kerran Brasilian myydyimmästä automerkistä.Willys AW 380 Berlinetta - torinolaista superretroa lähes 50 vuoden jälkeenTorinolainen koriräätäli Carrozzeria Viotti loi vuonna 2015 retrosuperautoksi tituleerattavan Willys AW 380 Berlinetan. Alpine A108:n ja sitä kautta Willys Interlagosin muodot 2010-luvulle tuonut luomus esiteltiin saman vuoden Bolognan autonäyttelyssä, ja kappalehinnaksi kerrottiin vähemmän kohtuulliset 380 000 euroa. Miltei 400 tonnilla tiettävästi 110 kroonista autokuumetta potevaa keräilijää sai kokoelmiinsa 3,8-litraisella bokserikuutosella 610 hevosvoimaa ja 830 newtonmetriä kehittäneen retrosportin. Kuten kuva (ja moottori) tarkkasilmäisimmille ehkä paljasti, tekniikka kuoren alla oli peräisin Porsche 911:stä. Kiihdytys nollasta sataan vei Willys AW 380:lta ainoastaan 2,7 sekuntia, huippunopeuden yltäessä aina 340:ään kilometriin tunnissa.Makean retron puhtausastetta lisää se, että keulaan on saatu järjestettyä jopa aito Willysin logo.Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Hemmings.com, Alpine/Renault, Conceptcarz.com, Motor1 Kuvat: Renault/Alpine/Willys-Overland, Moottorin arkisto/Aake Kinnunen, Carrozzeria Viotti Lue lisää Kaikki artikkelit 22.11.2024 Yleinen Helsingin polttomoottorikielto saa Autoliitolta tyrmäyksen: ”Tavoitteena tehdä kaupunkilaisten elämästä vaikeaa” 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 21.11.2024 Uutinen Autoliitto kiittelee lakiaikeita: riippumattomien autokorjaamojen tilanne kohenisi 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 19.11.2024 Uutinen Ajoneuvon vuosivero esillä lakiluonnoksessa – ei kuitenkaan realistinen vaihtoehto lähiaikoina 18.11.2024 Vuoden Auto Suomessa Vuoden Auto Suomessa 2025: 45 uutuusmallia – mitä seuraavaksi tapahtuu? 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä