29.11.2024

Nissan kriisin kourissa: ”meillä on 12-14 kuukautta aikaa”

Kuva Nissan
Nissan aikoo pysyä Euroopassa

Nissanin ryminällä alkanut kriisi ei ota taittuakseen.

Brittiläinen talouslehti Financial Times raportoi sisäpiirilähteisiin perustuen, että Nissanin kriisi ei ota lientyäkseen. Aiemmin yhtiö kertoi 9 000 työntekijän irtisanomisista, joiden yhteydessä myös ylituotantokapasiteettia karsittiin isolla kädellä.

Nyt Nissanin ja Hondan sähköautoista lähtenyt yhteistyö on saamassa taloudellisia piirteitä ostohuhujen myötä. Hondan ja Nissanin yhteistyö tähtää kiinalaisten kilpailijoiden kiinnisaamiseksi sähköautoissa. Kotimaisen "verivihollisen" osakeostoihin suhtaudutaan penseästi, mutta Nissanilla myönnetään, että kaikki keinot ovat harkinnassa. Ajoitus on sikäli kriittinen, että jo aiemmin Nissan-omistustaan pudottanut Renault on jatkanut oman omistusosuutensa hidasta vähentämistä.

Aiemmin Nissan on jo ilmoittanut myyvänsä osuuttaan yhteistyökumppani Mitsubishissä osuuden laskiessa 34 prosentista 24 prosenttiin. Nissan etsii myös uusia suursijoittajia karkoittaakseen Singaporesta ja Hongkongista olevat riskisijoitusyhtiöt kauemmaksi.

Nissanin murheiden takana on sakkaava myynti Kiinassa, jossa sen sähköautot eivät pärjää ripeästi kehittyvässä markkinassa. Yhdysvalloissa Nissan on myöhässä yllättävän lataushybridimyynnin kasvun kanssa, minkä lisäksi Donald Trumpin valinta jatkokaudelle on aiheuttamassa epävarmuutta juuri sähkösiirtymän ja tariffien kanssa.

– Meillä on 12-14 kuukautta aikaa selviytyä, kommentoi Nissanin johtoa lähellä oleva sisäpiiriläinen Financial Timesille.

Nissanin lähistöllä suhtaudutaan kuitenkin edelleen epäilevästi Stellantiksen tapaiseen megafuusioon, jossa eri automerkit yhdistyvät yhdeksi järkälemäiseksi autotaloksi.

– Onko isompi todella parempi, vai onko yhteistyömalli sittenkin oikeampi, kommentoi Nissanin sisäpiiriläinen FT:lle.

Japanilaisvalmistajan nykytilanteessa on tiettyjä kaikuja vuoteen 1999, jolloin konkurssin partaalla ollut autovalmistaja löysi pelastuksen Renaultista ja armotonta kulukuuria pitäneestä Carlos Ghosnista. Ghosnin maine ansaitsi hänelle lempinimen Le Cost Killer ja muun muassa oman mangasarjakuvan Japanissa. Myöhemmin Ghosnin, Renaultin ja Nissanin välit tulehtuivat ja kulminoituivat autojohtajan korkean profiilin pakenemiseen Libanoniin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat